Annons:
Etikettfoder
Läst 1371 ggr
sikkynixx
2017-09-13 00:29

Newbie på fiskar och ska på semester.

Hello  fishlovers! Hur gör jag när jag ska på semester 1 vecka. Har läst lite på nätet och vissa verkar tycka man kan lämna fiskarna utan mat, andra inte. Ska jag be nån granne gå in och ge en liten nypa några gånger under tiden eller kan jag  mata bra innan jag åker och låta dem vara?

Jens

Annons:
Mateoz
2017-09-13 07:03
#1

Tja! Eftersom att du ska bara ska vara borta en vecka så borde fiskarna klara sig utan mat den perioden. Jag skulle mata innan du åker och sedan när du kommer tillbaka. Jag har gjort så förr när jag reste bort (också en vecka) och alla fiskar hade klarat sig. Problemet med en fiskvakt speciellt någon som inte håller på med akvarier tenderar att övermata vilket kan orsaka stora problem.

molam
2017-09-13 12:06
#2

HAr du mycket ungfisk eller yngel, så be nån Mata varannan, var tredje dag, annars klarar dom sig hela veckan =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Maleficum
2017-09-13 12:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Som de andra säger borde de klara sig en vecka själva utan större problem. Om du vill ha någon fiskvakt så lägg en lagom portion mat i tex glas eller annan liten bytta så slipper du risken för övermatning. Så brukar jag göra under sommaren när jag har fiskvakter, speciellt då det kan vara olika personer som kommer och ser till dem.

Brukar bla använda äggkoppar och eftersom jag har många akvarium så brukar jag sätta postitlappar på varje med separata instruktioner för varje akvarium.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2017-09-13 12:30
#4

Brukar portionera i bullpapper den dos de skall ha. och fiskvakten matar var 3'dje dag.

Men är det vuxna individer, så klarar de en vecka utan mat. Mata precis innan du åker och sen direkt när du kommer hem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-09-13 16:29
#5

Jag håller med de andra 🙂 Om du väljer att ha fiskvakt är det toppen om du själv portionerar upp maten för varje fodring, t.ex. i äggkoppar eller bullpapper (som tidigare nämnt). Med vuxna fiskar bör du dock inte behöva ha någon fiskvakt, de klarar sig utmärkt ändå. Var dock inte för oförsiktig med matningen innan du reser iväg - "jag ska inte fodra på en vecka så då kan fiskarna få lite extra mycket nu de här dagarna", nej, fodra som vanligt både innan och efter för att undvika nitrit eller andra problem 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

hejkomochhjälpmig
2017-09-13 19:24
#6

Jag har alltid fiskvakt, inte för att fiskarna ska få mat - utan för att elektronik kan kortslutas, doppvärmare kan löpa amok, filter kan stanna, en propp kan gå osv osv. Då gäller det att någon upptäcker det och kan lösa det om olyckan skulle vara framme.  Jag skulle aldrig  våga lämna mina fiskar utan att någon ställer upp och  kollar till dem en gång per dag.  

Matburkarna gömmer jag (😛) och gör istället  små -portioner så som flera i tråden.

Annons:
Draken
2017-09-13 21:40
#7

Vi har flera andra smådjur i hushållet, så det är alltid någon som går hit dagligen och tittar till och matar, men någon specifik fiskvakt har jag sällan och aldrig ;) Däremot så brukar djurvakten kolla så pumpar och värmare fungerar som de skall, men hade det inte varit för smådjuren, så hade jag nog kanske inte haft fiskvakt heller 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: