Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1015 ggr
krichan
2017-09-10 17:08

Lämpliga fiskar för nybörjare

Hej på er! Jag har länge varit sugen på att skaffa ett akvarium men aldrig liksom tagit tag i saken. Igår dök det upp ett komplett akvarium på 105 liter för 200:- så jag slog till. Det kommer visserligen behöva lite kärlek med tvätt och sen behöver jag köpa en möbel till det. Men nu till frågan, vilka fiskar ska man sikta på att börja med? Dvs lättskötta, men vackra.

Annons:
Cecilia.S
2017-09-10 17:33
#1

Jag har flyttat ditt inlägg till kategorin Nybörjarhörnan istället, det passar in där.

Välkommen till akvaristiken, så härligt att du har hittat ett intresse hos akvarium och fiskar 🙂 Din fråga är väldigt öppen, vilket gör att det är svårt att besvara den. Kan du vara lite mer specifik, så underlättar det massor? Exempelvis: 

  • Bräckt vatten, salt vatten eller sötvatten?
  • Vill du ha ett växtakvarium eller ett akvarium med mer inspiration från stenrös, etc
  • Ett art-akvarium (en fiskart) eller ett sällskapsakvarium (flera fiskarter)? M.fl.
  • Sand eller grus (mer specificerat kan vara t.ex. grovt grus eller finkornig sand)

… och så vidare. Därefter går det att gå vidare med frågan. Tummen upp 

Sök gärna inspiration hos andra akvaristers akvarium, det är både intressant och en stor hjälp. Och glöm inte att läsa på ordentligt, t.ex. i den HÄR hjälptråden som är ett hett tips inför uppstarten!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

krichan
2017-09-10 20:41
#2

Tack för ditt svar och länken var riktigt bra! Jag ska ha ett sötvattensakvarium, kommer definitivt att vilja ha fler arter för att få lite variation i det hela. Tänker mig lite hålsten, rötter men även mycket växter för att få till ett så varmt, vajande och harmonisk akvarium som möjligt.

Erratic_Eagle
2017-09-10 22:35
#3

Jag skulle rekommendera några Platy som en av fiskarterna😀

molam
2017-09-11 00:41
#4

#3 Några Platy blir snabbt massa Platy och skulle lätt bli för mycket för ett 105l ^^

MEn har du nån "utgångspunkt" TS? Om du till exempel vill ha nån dvärgciklid och utgå från det skulle jag kunna tänka mig att du skulle kunna ha några snygga stimfiskar Exempel KArdinaltetra/Rasbora/Neontetra/rosentetra/Fembandsbarb (Tycker dock växter är mumma)

Eller om du vill ha ett akvarium där det kommer att komma miljoner yngel inom loppet av 2 veckor Guppy/Platy/Molly Men då får  du ju vänta dig att du måste sälja lite fisk efter en tid iaf om du skaffar molly/platy, Guppy har en tendens att vissna och dö rätt snabbt efter att nya bebisar är komna.

i malväg, kanske ett stim oto, eller ett par ancistrus

Eller så skiter du i malarna och satsar på Räkor/Snäckor och pansarmalar =)

Du har ändå fått tag i storleken som man faktiskt kan föra nått skoj av! =)

Vad JAG skulle ha i ett 105l skulle ha varit, ett stim Tetror (kardinal/Falsk kardinal/Rödfenad glastetra), ett par Dvärggurami och 1+2 Guppy Samt ett par Ancistrus ^^ Färglatt och harmoniskt (Även vad jag hade i mitt allra första kar xD Dock var det 110l ^^)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
2017-09-11 08:38
#5

Hej och välkommen till akvaristikens underbara värld :)

Du har fått jättebra tips från andra, och jag håller med i val av fisk :) Men skall jag lägga en privat fisklista, skulle jag välja en dvärgciklid ( Apistogramma,Bågfen, eller varför inte ett par Boliviansk fjärilsciklid). Ett stim med någon tetra, eller drakfensfisk (Iriatherina werneri). Och några snäckor på botten som renhållare :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

MsZ
2017-09-11 15:25
#6

Från en som drunknar i fisk - tänk två ggr innan du skaffar hane/honor av levandefödare som platy/guppy 😄

Annons:
Äppelsnäckan
2017-09-11 21:08
#7

Guppys, platys, mollys, Svärdbärare och fjärilsciklider skulle du kunna ha. Inte allihop då såklart. Tänk på att levandefödare (guppys, platys etc) förökar sig bra, så du skulle kunna ha bara guppyhanar (de har mycket mer färg än honorna).

Jag vill även slå ett slag för akvariesnäckor. Det finns många vackra och häftiga snäckor att välja mellan. Wizard white, elefantsnäcka, posthornssnäcka, sandsnäcka, zebrasnäcka, military helmet, red onion, piggsvin m.fl. Finns en jättebra Lexikon här på Akvariefisk iFokus om just snäckor. Du hittar alla dessa hos privatpersoner i grupper som t.ex. AkvarieSniglar och Snäckor på Facebook, men några kan även hittas i djuraffär. Falskogs Akvarium utanför Borås har ett stort utbud.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Draken
2017-09-12 10:01
#8

Snäckor är jättebra i mindre akvarium istället för malar, de grisar inte ner lika mycket, och de är verkligen duktiga städare.

Gruppen Akvarielevande snäckor finns också, hon som har den gruppen säljer massor, hon hämtar hem både från Tyskland och Sverige, samt flera andra olika ställen i Europa. Hon skickar och hon har betydligt lägre priser än butikerna :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2017-09-13 01:27
#9

Välkommen till fiskvärlden! Mitt bösta tips är att skynda långsamt! Ta god tid på dig att planera och inreda och låt inte zooaffären lura på dig för många fiskar i början.

Älskar stimfiskar så skulle också rekommendera det. Är själv lite extra förtjust i leoparddanio, zebrafisk och kardinalfisk (speciellt den framodlade gula varianten) är alla lite mer livliga av sig så man får rätt mycket liv och rörelse, speciellt leopardanio och zebrafiskarna. En annan fisk jag nyligen fått upp ögonen för då jag fick några är nätbarb, verkar vara en fredlig och trevlig stimfisk men kanske inte den färggladaste men skimrar väldigt vackert. Räkor är något jag också fastnat starkt för och numera består i princip alla mina akvarium av någon form av stimfisk och massor av räkor! Riktigt roliga att studera.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: