Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1604 ggr
crashgirl
9/2/17, 12:21 PM

Har den drabbats av bakterier?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Min lilla Fjärilsciklid har matvägrat så bestämde mig att flytta honom till eget akvarium nu då jag har ett extra. Men såg då att han är röd vid gälarna, vad kan det vara? Eller är det bara för att han är smal då han inte äter så bra? Annars så är han rätt så pigg av sig. Men som sagt han äter sällan och väldigt lite. Varierar att mata med minigranulat, flingor, vita mygglarver, och ibland även gurka o broccoli. Det ända han velat äta nu är mygglarver

Annons:
crashgirl
9/2/17, 12:26 PM
#1
crashgirl
9/2/17, 12:27 PM
#2

Från sidan av huvudet så syns det inte, det är bara om man ser ovanfrån..

crashgirl
9/2/17, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Bilden kom inte med

Djur.livet
9/2/17, 2:11 PM
#4

Hoppas du får något svar av någon:) jag vet inte😊

Cecilia.S
9/2/17, 9:08 PM
#5

Kan du se några genomskinliga maskar som "hänger" vid gälarna? Han kan i så fall ha drabbats av gälmask.

I annat fall skulle jag försöka fodra upp honom, han ser väldigt tunn ut. Fodra med mygglarver vid fler tillfällen än tidigare så att hans aptit kommer tillbaka, men var fortfarande noggrann med att inte överfodra. Om det var min fisk hade jag släppt ned honom till de andra igen; en så liten yta kan vara väldigt stressande för fisken, vilket kan förvärra eventuella sjukdomar och minska immunförsvaret hos fisken.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
crashgirl
9/3/17, 10:08 AM
#7

Jag kan inte se något vid gälarna, har tittat på han nu hela morgonen.. Jag vet att han är smal och behöver få upp "hullet", men han vägrar äta :/ Vet inte vad jag ska göra, har försökt mata med allt jag har hemma (vita/röda mygglarver, minigranulat, flingfoder, gurka..) men han vill inte äta.. Han försökte äta en fryst larv men spottade ut den :/ Han går inte i den lilla koppen på bilden utan den är från då jag flyttade honom till ett annat akvarium (ca 10liter) i hopp om att han kanske var rädd att äta då de andra fiskarna är rätt livligs vid matdax, han går inte ensam utan en Platy som blivit biten är där också.

Draken
9/3/17, 11:14 AM
#8

Mata honom med det han vill äta, men 10 liter är väldigt litet, det bästa vore om du kune släppa tillbaka honom till det vanliga karet och försöka mata upp honom där istället.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

crashgirl
9/3/17, 11:55 AM
#9

Jag har försökt mata honom i det stora karet, men då drar han sig undan och gömmer sig och äter inget alls :( Nu i det lilla så försöker han iaf äta ibland

Draken
9/3/17, 12:34 PM
#10

Ja, det är ju ett problem 😕

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

crashgirl
9/3/17, 12:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11
crashgirl
9/3/17, 12:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Något måste det ju vara.. men vad :/

Lillyrod
9/3/17, 4:10 PM
#13

Jag gissar på att det är  något galet med magen på honom. Det finns ju många olika sorters parasiter t ex. Eftersom han inte har någon matlust så mår han definitivt inte bra. Så mager att det är konstigt att han lever. 

Jättesvårt att säga vad det kan vara som fattas honom tyvärr 😕

Annons:
crashgirl
9/3/17, 4:14 PM
#14

Kan man göra något så han får bättre matlust? eller behövs medicin, isåfall vilken, för att han ska bli bättre?

Cecilia.S
9/3/17, 5:12 PM
#15

Han ser dock ganska stor ut. Kan det vara så enkelt som att han är gammal? Fjärilsciklider lever inte länge och det är inte helt ovanligt att de tynar bort som din hane, efter bara några månader i sitt nya hem. Arten är så oförsiktigt avlad att den har blivit förstörd. Just din hane ser tyvärr ut att vara, speciellt på bilderna i #11 och #12, extremt smal. Kanske på grund av ålder, i annat fall på grund av att något i tarmarna är tokigt. Om det var min fisk hade jag avlivat den och avslutat dess lidande, då jag tyvärr inte tror att han kommer klara sig. Om du väljer att göra det bör du skära upp den och kika på tarmarna, för att se så att han inte är drabbad av någon parasit/mask. Om så är fallet kan dina andra fiskar också vara drabbade.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

crashgirl
9/3/17, 6:38 PM
#16

Har bara haft honom i tre veckor :/. Han var ju inte "ung" då vi köpte honom, men han var inte den största av fiskarna heller.. Men känns som de ändå borde klara sig längre än ca 1 månad i nytt hem?

Lillyrod
9/3/17, 7:12 PM
#17

Fjärilscikliderna är som Cecilia.S säger väldigt hårt och fel avlade så det är inte alls omöjligt att det är ålderssymptom som han visar. Man vet ju aldrig hur gammal fisken är som man köper. Även om den bara varit i affären i en vecka så kan den varit hos grossist eller någon mellanhand desto längre. Numera blir de väl inte äldre än mellan 6-12 månader om man inte har tur och får tag på ett bra exemplar.

Jag röstar nog också för avlivning om han inte börjar äta inom närmsta dygnet.

Draken
9/4/17, 3:56 PM
#18

Han är extr5emt smal, så det är (som skrivet tidigare) ett under att han ens lever än. Om det vore min fisk, så skulle jag avliva, och förkorta pinan för honom 😕

Fjärilscikliderna lever inte länge, inte de som är grossistodlade i varje fall. Man skall ha en väldans tur om man får tag på grossistodlad Fjärilsciklid som är sunda och friska.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

crashgirl
9/5/17, 7:12 PM
#19

Ja han har fått simma vidare :( Stackars liten :( En fråga, hur ser man på tarmarna om han va sjuk? Så jag vet ifall jag måste behandla det stora karet, hittils visar ingen annan fisk några sjukdomssymptom

Cecilia.S
9/6/17, 8:00 AM
#20

Leta efter maskar, så vet du om det kan vara mask i tarmarna som dragit med honom. Det kan vara lite jobbigt, men det vore jättebra så att du kan ge karet en eventuell behandling innan fler fiskar stryker med.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Upp till toppen
Annons: