Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 2297 ggr
cHorse
8/30/17, 9:05 PM

Nano Walstad

Hej!

För en vecka sedan startade jag mitt första akvarium, Walstad i ett 23l fluval edge.
Jag läste att man skulle ha jord utan näring, men efter att ha letat överallt utan att hitta det tog jag den jord som hade minst näring tillsatt.
Nu efter en vecka har jag problem med nitrat, vilket jag antar kommer från näringen… Jag har inga djur i just nu, men ska ha crystalräkor när värdena känns stabila. Har inte bråttom att få i dem, det kan få stå och stabilisera sig så länge det behövs.

Behöver jag göra något för att bli av med nitriten? Byta vatten oftare? Eller kommer det försvinna så småningom om jag kör på som vanligt (har bytt vatten 2-3 gånger/vecka)? De andra värdena tycker jag ser bra ut.

Jag har även fått något vitt slem på en av rötterna, men har för mig att jag läste någon gång att det är vanligt och försvinner så småningom?

Förutom växterna till höger finns det ett gäng bakom rötterna och stenarna. Tycker det känns som rätt mycket växter, men kanske behövs fler ändå för att få igång det ordentligt?

Annons:
Erik97an
8/30/17, 11:51 PM
#1

Roligt projekt! 

Följer gärna detta 😍

Slemmet på roten är ''Cellulousa'' och är ofarligt och brukar tyna bort efter ett tag..  Malar och räkor äter gärna sådant 😛

tror det är bättre att någon annan än jag svarar på resten av frågorna hehe

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

molam
8/31/17, 12:42 PM
#2

Just Nitratet i sig är ofarligt, men Nitrat (Du skrev det först så blev osäker på om det är nitrit eller nitrat du har xD) BLIR nitrit om det blir för mycket, Du startade akvariumet för en vecka sedan? ÄR det Nya eller Gamla rötter? Vad är det för Jord du pratar om? Svart sand (Beroende på vad för sand det är) kan vara dödligt, vi hade Svart sand i våra akvarium, Snäckorna dog på ett Kick, Fiskarna och Räkorna ett par dagar senare, så vad är det för märke på sanden? ^^ Sen vattenbyte 2-3 gånger på en vecka i ett akvarium som är tomt är onödig, och alldeles för mycket om du har fisk i ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

cHorse
8/31/17, 1:16 PM
#3

#2 Ah sorry, blandar ihop dem lite! Har både nitrat och nitrit i.

En av rötterna är ny och den andra har jag haft i ett terrarium innan.

Jorden är blomjord (walstad metoden går ut på att man har ett lager blomjord underst och sand/grus över det). Sanden är JBL Sansibar, tror inte det ska vara något konstigt med den…

Okej, jag tänkte att jag skulle byta för att få bort nitrit/nitraten, men då ska jag ta det lugnt med vattenbyten!

Jag är ju rätt säker på att nitraten kommer från jorden eftersom den har näring tillsatt, men jag vet inte om jag behöver göra något åt det eller om det kommer försvinna av  sig självt så småningom?

molam
8/31/17, 1:47 PM
#4

Okej, Roten som inte är ny, har den varit i kontakt med vatten innan den var på land?
 Kan ju tänka mig att blomjorden har både lera och Gödsel i sig, och det kan ju ha blivit problem med Nitraten/Nitriten isåfall. Saken är ju den att det ska finnas riktigt akvariejord som Djuraffärerna ska kunna beställa hem, samt att det finns soil, Men att ha Blomjord i akvariumet känns lite tveksamt :p Fast jag har aldrig kört walstadsmetoden och har aldrig haft mer än sand/Grus i mina akvarium ^^ Så jag ska inte uttala mig i det egentligen =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lizelda
8/31/17, 4:06 PM
#5

Man brukar rekommendera eldorados jord för att den inte innehåller någon gödning och det är ett krav. Vet inte om den fortfarande är okej, det får man ju kolla. Troligtvis så är det gödningen som är problemet och jag hade inte vågat köra på utan att byta jorden.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

molam
8/31/17, 4:19 PM
#6

TÄnker samma som #5 Nitrit är ju ändå bajs från börjar, och gödsling är ju bara bajs o,e

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Mateoz
8/31/17, 4:58 PM
#7

Vad har du för värden, hur mycket nitrit? Att jord släpper ut nitrit/nitrat i ett nystartat akvarium är normalt (vet att soil gjort för akvarier också kan göra det i början). Det jag tycker du ska göra är att ha tålamod och vänta tills det försvinner och sedan släppa in de första invånarna. Lycka till!

Draken
9/1/17, 9:10 AM
#8

Nitrat är inte särskillt farligt för fiskarna, men nitrit är dödligt i mycket liten mängd. Tror det är gödningen i jorden som ställer till det i ditt akvarium, byt ut jorden mot en  som inte innehåller några gödningsämnen alls.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

cHorse
9/16/17, 7:56 PM
#9

Tack för hjälpen alla! Jag valde att köra på med jorden, eftersom jag ändå inte har några fiskar i kändes det värt att testa så jag slapp riva upp allting igen.

Det här testet tog jag 1 september, både nitrat och nitrit såg rätt dåligt ut…

… och det här testet tog jag 5 september, efter att ha slutat byta vatten så himla ofta 🤪

Vet inte varför jag trodde man ska byta vatten ofta i början, tänkte att det skulle hjälpa mot nitraten av någon anledning. Nu byter jag ca varannan vecka och både nitrat har varit vit/ ljus rosa varje gång jag testat sedan dess! Så nu blir det snart att slänga i lite räkor 😃

cHorse
9/16/17, 8:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Såhär ser det ut ikväll. De gröna växterna växer och frodas, men jag hade några röda (längst till höger) som bladen blev genomskinliga och ramlade av på… Antar att det är något som gör att just dem inte trivs, men jag läste att så länge rötterna ser bra ut har dem en chans att återhämta sig, så jag låter dem vara kvar så länge så får jag se om dem återhämtar sig. Men det ser rätt dåligt ut för dem, bara stammarna kvar just nu 😐

Lillyrod
9/16/17, 8:14 PM
#11

Jag gissar att ljuset är alldeles för dåligt för röda växter. De kräver betydligt mer än gröna. Det lär nog inte bli något mer av dem tyvärr.

cHorse
9/16/17, 8:19 PM
#12

#11 Tack, då förstår jag! Lite synd, det var vackert med lite rött i. Jag hade ju satt dem i kanten där det är minst ljus också hahah… Jag får undvika mer ljuskrävande växter i framtiden.

Cecilia.S
9/16/17, 9:42 PM
#13

Tänk bara på att stickprov ofta visar fel, de går inte att lita på… Dropptest är att föredra 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Mateoz
9/16/17, 11:17 PM
#14

Det verkar bättra sig :-). Synd att de röda växterna inte verkar trivas, tror också det beror på ljuset. Håller med Cecilia.S att dropptester är bättre.

Draken
9/17/17, 9:42 AM
#15

Håller med #13. Använder endast dropptest när jag kolla vattenvärdena i karen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

cHorse
9/18/17, 9:11 PM
#16

Tack, jag har tänkt införskaffa dropptester. Köpte ett för ph-värdet, men tyckte det var omöjligt att läsa av, det blev så ljus färg…

Något tips på ett set med de vanligaste tester man behöver? Eller är det bättre att köpa var för sig?

Mateoz
9/18/17, 9:41 PM
#17

Jag har seras tester för ph, nitrit och nitrat som jag köpt var för sig. Tycker dem är bra och lätta att läsa av,  däremot är dem ganska dyra att köpa. Vet att många (speciellt i andra länder) använder API freshwater master test kit, har tyvärr inte använt den men ska nog testa den då den verkar bra. Där ingår test för ph, ammoniak, nitrit och nitrat och kostar ca 306 kr inklusive frakt. Länk: http://www.ebay.co.uk/itm/API-Freshwater-Master-Test-Kit-Liquid-pH-Ammonia-Nitrite-Nitrate-/262803642901?epid=24004500966&hash=item3d30515a15:g:E2kAAOSw241YdojV

cHorse
10/15/17, 5:56 PM
#18

#17 Tack för tipset! Jag beställde kitet du tipsade om, tycker det fungerar bra :)

För ett par veckor sedan fick jag invasion av snäckor, är helt säker på att dem gick från 0 till 100 st över en natt ungefär haha. Då fick det vara nog, så gick och köpte 6 st crystal red räkor från djuraffären. Har haft dem i några dagar nu, och alla verkar trivas bra😃 Ska även få hem 8 st crystal red+black och 2 snowwhite i veckan.

Växterna ser inte så roliga ut, men ska köpa in fler i framtiden och plantera om en del så det ser lite mer planerat ut. Ska även försöka hitta någon lösning på extra ljus, eftersom det är för mörkt för många växter just nu tyvärr. Inte alls bra ljus i dessa kar, vilket är synd för dem är ju så snygga!

Mateoz
10/15/17, 7:39 PM
#19

Härligt att kitet funkar för dig! Akvariet och räkorna är riktigt fina :). 

Jag är inte direkt någon expert på räkor men jag är rätt säker på att dina crystal black och crystal red kommer korsa sig. Så det är något du bör vara medveten om, om du inte redan är det  :). 

Tyvärr har jag inget fluval edge kar men jag har sett att folk har satt en extra ledlist på plastlocket för att få bättre ljus. Jag är dock inte säker på om det skulle hjälpa växterna så mycket.

cHorse
10/15/17, 8:15 PM
#20

Tack!

Jo det stämmer, vad jag har läst så verkar det fungera bra att hålla svarta och röda tillsammans. De röda verkar få lite djupare röd färg, ibland kan de svarta få en liten röd prick på stjärten, och någon gång ibland kan man få någon brun räka. Det röda anlaget är dominant, om jag minns rätt också. Men min tanke är att starta igång ett till akvarium och rensa bort de "sämre" räkorna till det. Så jag tror att det ska fungera bra!

Mja, led är väl inte så bra när det gäller växter vad jag förstått. Får kolla upp någon lampa som funkar bra för växter som går att lägga ovanpå eller något :)

Annons:
Mateoz
10/15/17, 9:44 PM
#21

Du har full koll, det kommer nog bli bra! 👍 Jag använder två 10w led floodlights över 48 litern och växterna trivs bra. De är ganska små men lyser upp väldigt mycket, vet dock inte om de på något sätt kan få plats inne i rampen på fluval edge? Köpte dem på ebay för 36 kr styck.

rocket
1/10/18, 6:12 PM
#22

#21 Länk?

Upp till toppen
Annons: