Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1181 ggr
blyan
2017-08-24 13:04

Gymnasieprojekt

Jag och min klasskamrat ska göra ett gymnasieprojekt. Vi går det naturvetenskapliga programmet sista året och behöver hjälp med en frågeställning. Vi vill föda upp antingen guppys eller zebrafiskar, men vet inte riktigt vad det är vi ska undersöka, vad för något vi vill ha reda på. Hjälp oss tack!!!:)

Annons:
Maria
2017-08-24 13:07
#1

Nu kan jag ingenting om akvariefiskar men är det inte bättre ni har frågeställningen klar innan och sedan frågar om uppfödning?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maleficum
2017-08-24 13:18
#2

använder ni zebrafiskar kan ni ju tex använda er av zebrafisk (ett kar med honor och et med hanar) och sen korsa med leoparddanio (som är en odlingsvariant av zebrafisk) och se hur ränderna och prickarna nedärvs. Vilket är dominant och är det skillnad på om honorna eller hanarna är randiga eller prickiga.

Själv så avla vi på dvärghamstrar med frågeställning om färgnedärvning på min grupps gymnasieprojekt (men det var mååånga år sen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2017-08-24 13:25
#3

Guppys i sig är ju väldigt enkla att föda upp, men vad ni kan göra är ju att urvalsodla färg och form ?

Vad ni behöver ta reda på är ju de optimala förhållanden om man vill få fram sunda friska Guppyyngel ? Vilken temperatur de vill ha, vilket Ph, inredning etc.

Samma sak gäller för Zebrafiskar, fast de vet jag ite så mycket om. men de skall vara ganska lättodlade i akvarium :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-08-24 15:57
#4

Vad är det ni vill nå fram till med det här odlingsprojektet? Guppy är väldigt lättodlade och tåliga, zebrafiskar har jag inte så stor erfarenhet av men de ska också vara ganska lättodlade i akvarium (precis som de andra skriver). Guppy anpassar sig dock lättare till fler typer av omgivningar - och kan föröka sig i betydligt fler akvarieförhållanden. Var noggranna med att läsa på om den valda arten. #2 Har härliga odlingsidéer :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

habibiguppy
2017-08-24 18:07
#5

Guppys är enklas. Jag tycker att ni kan undersöka om temperaturen på vattnet sägs avgöra vilka kön de flesta yngel får.  ( Detta är endast om ni har lång tid på er)

När jag  har fött upp mina guppys händer det att vid varm temperatur som honan är gravid så får hon för de mesta hanar och kanske några enstakar som är honor. mina senaste yngel blev till i ett kallt kar som gjorde att 20 av 25 blev honor och 5 hanar endast.

De vill säga att ni kan ha 2 små kar, det ena ganska varmt och det andra ganska kallt. Guppys i båda karen, lika gamla. Och sedan låt de bli gravida och sköt om yngeln väldigt bra. Avgör sedan om teorin på temperaturen kan påverka könen gällande Guppy fiskar och om det kan de då är det vetenskapligt bevisat.

( Ni kanske tänker nu "men detta har redan hänt dig" ja, sant men det kanske bara var en slump? Man måste ju testa innan man vet )

[dynamitella]
2017-08-24 18:57
#6

Vill du ha hjälp med att odla zebrafiskar om ni väljer det så har jag gjort det tidigare. Mycket kul och givande. 
Ni kan då ta äggen och titta på i microskop och följa utvecklingen. 

Guppys är nog roligare gällande färgerna dock. Danios är begränsade där.

Annons:
blyan
2017-08-30 09:07
#7

Tack för alla svar, #2 dina ideér var väldigt bra. Jag återkommer när vi bestämt oss:)

Upp till toppen
Annons: