Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 915 ggr
Jensi
2017-08-24 09:01

Vita prick?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är detta vita prick tror ni eller nån svamp? Köpte nya ottosar igår och då hade de inga prickar, nu har alla fyra det.

Annons:
Cecilia.S
2017-08-24 09:27
#1

Det ser tyvärr ut att vara vita prick. Sjukdomen har ett snabbt förlopp, vilket innebär att dina andra fiskar troligen också är smittade/kommer att bli smittade. Om du kan bör du åka förbi zoobutiken  idag för att köpa medicin mot vita prick, gärna så tidigt som möjligt. Därefter kan du följa anvisningarna på förpackningen, för att veta hur medicineringen går till. 

Stort lycka till, jag hoppas att det kommer gå bra! Vita prick är relativt enkelt att bli av med om du medicinerar, men det är viktigt att göra det så snart som möjligt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Jensi
2017-08-24 09:36
#2

Jag har inte möjlighet att ta mig till djuraffär idag, men har fått protazol av en vän. Blir dock lite fundersam till doseringen. Det står att man ska ge en gång och göra vattenbyte om 24 timmar, är utbrottet svårt kan man ge igen om tre fyra dagar. Tar man verkligen död på parasiten om man ger bara en gång?

Draken
2017-08-24 10:29
#3

Tyvärr är det troligast vita prick du har fått i karet :(

Vita prick är dödligt utan behandling. Så det vore bra om du kunde starta behandling omgående. Höj tempen i karet med 1,5-2 grader och kör den behandling du har.

Men det låter konstigt att man  kör behandling och gör vattenbyte efter ett dygn bara 🤔 Kolla medizinen du har fått på nätet, jag könner inte till den. Men det kan vara så att det fungerar som det står på förpackningen, de brukar ju vara duktiga på att skriva ut bryksanvisning.

Är medicinen mot vita prick ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Jensi
2017-08-24 11:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag hittar inte nämnvärt mycket om den på nätet mer än det som står i bruksanvisningen.

Draken
2017-08-24 12:50
#5

Du får följa bruksanvisningen, det borde ju stämma, eftersom det står i bipacksedeln :)

Lycka till. Håll oss gärna underrättade om vad som händer och sker :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-08-24 15:42
#6

Då håller vi tummarna för att det funkar!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Jensi
2017-08-28 10:16
#7

Prickarna försvann efter två dagar och har inte sett några nya. 🙂 Kan det vara en idé tror ni att medicinera en gång till bara för säkerhets skull?

Cecilia.S
2017-08-28 15:49
#8

Om du redan har medicinerat och bruksanvisningen säger att du ska medicinera i två omgångar, bör du göra det. I annat fall kan du nog avvakta och se. Härligt att det verkar ha gått så smidigt :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-08-29 17:03
#9

Det bästa är att följa bruksanvisningen.

Men vad skönt att det verkar ha gått tillbaka så fort :D.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: