Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1127 ggr
IngridSjo
8/22/17, 3:35 PM

Storlek akvarium, fiskval och andra funderingar

Hej!

Jag funderar nu på att starta upp ett akvarium efter drygt 15 år som akvariefri. Blev biten av det i tidiga tonår men visste då inte bättre och tog nog inte så bra hand om mina fiskar som jag borde ha gjort.  Nu försöker jag därför göra min efterforskningar först istället för att bara gå till affären och köpa det som är fint.

Har forskat lite på arter, och kommit fram till att jag skulle vilja ha

- 3 st Kakaduaciklid (1 hane, 2 honor)

- 6 st Otocinclus (randig)

- 10-15 st Koppartetror

Samt rikligt med växter, rötter och grottor.  Kommer de trivas ihop? 

Räcker ett 120-liters, eller bör man tänka 150-180 liter? (Om man nu inte bara resonerar större är bättre, menar jag.)

Jag var inne på att köpa ett paket i stil med Juwel Rio 120, men undrar om filtreringen räcker i ett sådant? Överväger att göra ett filter bakom en Back to Nature slimline med en cirkulationspump med lite mer kapacitet. 

Jag är införstådd i att akvariet först skall cyklas för att få bra bakterier och sedan långsamt tillföra fiskar med några veckors mellanrum :) Även om det blir lurigt med stimfiskarna… Där man kanske får ta ett stim i taget under noggrann övervakning och mycket sparsam matning?

Alla tips och råd mottages tacksamt!

Annons:
Lillyrod
8/22/17, 7:02 PM
#1

Roligt att du vill ta upp hobbyn igen. 

Vill du köra med dvärgciklider och ha 2 honor skulle jag välja ett större kar än 120.   Jag har för mej att Juwels kar är höga men inte så långa. Ciklidernas revir går längs botten så att en lång botten är att föredra. Det är mycket fisk i de där små och honorna kan bli riktigt sura på sina artfränder under lek.

Annars är fiskkombinationen helt ok. De passar ihop.

När du startar karet kan du släppa i första fiskarna direkt när du är klar. Då kommer karet igång direkt med allt som ska ske där i. Sen ska man ta det lugnt innan man släpper i fler. Stim kan man dela upp på två gånger t ex om man inte kan köpa alla direkt. Vill du ha 2 olika stim så blir det 4 köp alltså : )

Lycka till med ditt kar och bara fråga på så försöker vi alla att hjälpa dig härinne : )

Draken
8/24/17, 7:57 AM
#2

Jättekul att du vill ta upp hobbyn igen. Håller med Lillyrod om fiskkombinationen.

Börja med kanske 5 koppartetror och fyll sedan på stimmet efter kanske 1-2 veckor. Släpp ner de andra när akvariumet har gått ett tag och bakterierna har börjat byggas upp. Är lite osäker, men har för mig att Ottocinklus är svåra med maten, så du borde mata ordentligt tills de har kommit igång, eftersom det inte finns några alger i ett nystartat akvarium, så de har ju inga sånna att äta. Om jag vore du, så skulle jag ta dem absolut sist :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
8/24/17, 11:05 AM
#3

Vill bara dela med mig utav min egen erfarenhet utav fler än en apisto-hona i samma akvarium, det kan bli riktigt jobbigt när de börjar leka. Jag hade dem i ett 220 liters akvarium och den ena honan blev ändå nästan ihjälstressad till slut, trots noggrant planerad inredning med gömslen och vrår.

Det kan säkert fungera om du lyckas få tag på honor med lite lugnare temperament, men det är ju lite… utmanande att bedöma fiskpersonligheter i butik. Ska det fungera så bör man nog ha ett akvarium på över 300 liter, gissar jag.

IngridSjo
8/24/17, 11:19 AM
#4

Tack för era svar! 🙂

Läste någon annanstans att det var risk att hanen stressade ihjäl honan om det bara fanns en, därav tanken att det skulle vara bra med två. Men låter som det är lämpligare att bara ha en av varje helt enkelt.

Är beredd på att behöva stödmata Otos även när akvariet är igång!

Åsikter på filtrationen i de färdiga 120 L-paketen?

Draken
8/24/17, 12:57 PM
#5

Juwels filtrering är ganska bra, misstänker att det är en inbyggd sk."biobox" i akvariumet ? Det är alltså en filterkammare med pumpen och filtersvampar i olika storlekar/grovlekar, samt en låda makaroner ? Jag har den boxen i två utav mina akvarium (Juwel Rio och Juwel trigon) de är på 240 liter, respektive 225 liter (hörnakvarium) och jag är jättenöjd med filtreringen i mina :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: