Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1815 ggr
Anyniel
8/21/17, 10:03 PM

Mitt första akvarium!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! Efter mycket suktande gav jag nyligen efter och köpte mig mitt allra första akvarium. Blev Juwel's Rio 125liters.
Är relativt nöjd även om jag nu skulle inrett akvariet annorlunda om jag hade det fått det idag.. men det kommer chanser på att göra om eller liknande i framtiden. :)

Mina första fiskar blev ett gäng guppyhanar som senare fick sällskap av en ancistrushona. Planen är att nästa köp blir ett större gäng guppyhonor.. :) Det känns som dagarna tickar fram i snigelfart, men lyssnar på mångas goda råd om att inte slänga i för mycket fisk på för kort tid.

Två funderingar jag har haft dock:

1. Måste man ha en bakgrund? Jag hör både det ena och det andra.. Fiskarna har ju insynsskydd i och med att akvariet står mot en vit vägg. Måste jag ändå klistra upp något mörkare?

2. Jag älskar växter och har planterat en del samt delat vissa plantor ett par gånger - men funderar på.. Kan man ha för mycket/kan det bli en negativ effekt av för mycket växter såhär i början?

Annons:
Mateoz
8/21/17, 10:19 PM
#1

Ser jättefint ut! 

1. Jag tror inte du behöver någon bakgrund men jag skulle sätta dit en ändå, framförallt då jag tycker det blir snyggare :). 

2. Det är bra med mycket växter framförallt i ett nystartat kar. Växterna hjälper bland annat till med att ta upp giftiga ämnen (ammonium) från vattnet och det mindre giftiga ämnet nitrat.  Jag tycker inte man kan ha för mycket växter bara det finns kvar simyta åt fiskarna. Tänk också på att om du har många växter framförallt snabbväxande så finns en chans att näringsämnena i akvariet inte riktigt räcker till, därför kan du behöva komplettera med någon sorts näring. Men det är inte något du bör oroa dig över och om växterna lider av näringsbrist så kommer du märka det.  🙂

Anyniel
8/21/17, 10:32 PM
#2

Tack!

Ja jag ångrar ju sådär lagom bittert att jag inte satte dit en sån där snygg "sten" bakgrund med textur. Lite sent att komma på nu.. :P
Är på jakt efter något som inte är för rörigt, får se vad jag hittar på. :)

Innan det kom någon fisk i karet tillsatte jag både Auquatan och  Bio nitrivec, vilket av vad jag förstod skulle göra vattnet ok för firrar och för växter.. :) Men ska hålla ett öga på dem!  Tack! :)

Mateoz
8/21/17, 10:41 PM
#3

Haha håller verkligen med dig om att 3d bakgrunder är riktigt snygga. Jag tycker annars att vanlig svart bakgrund också är snyggt :).  

Hur länge har akvariet varit igång?

Draken
8/22/17, 10:09 AM
#4

Ju mer växter desto bättre för vattenkvalitèn :) Jag tror inte man kan ha för mycket växter i ett akvariume, så länge man ser till (som ovanstående skriver) att det finns kvar simyta för fiskarna :)

Det ser ut som om akvariumets kortsida också står mot en vägg, så där är det eller ingen insyn ?

Jag tycker att det är snyggare med bakgrund, men viktigast är att det finns insynsskyddat på minst ena långsidan :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Anyniel
8/22/17, 7:32 PM
#5

#3 Ja vanlig svart tror jag skulle passa bra även här, eller någon som inte är plottrig.. :) Får se vad jag fyndar. Bara två veckor än så länge, så väldigt nystartat! Därav den långa väntan nu innan jag vågar utöka med mer fisk..

#4  Vad bra! Och ja simyta finns det gott om i framkant, dom lattjar runt massor.

Långsidan står mot vägg, sen står ena kortsidan mot en "halvvägg" som blir väldigt skyddad i och med pumpen och väl placerad växt :)

Denarau
8/24/17, 7:24 AM
#6

Wow! Vilket snyggt akvarie!

Annons:
Draken
8/24/17, 7:35 AM
#7

#5 Då behöver du egentligen ingen bakgrund. Fiskarna är väl insynsskyddade :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Qurex
8/27/17, 10:59 AM
#8

Om du vill kan du testa att sätta en svart plast på utsidan. Billigast en svart sopsäck. Så kommer du få ett helt annat akvarium. Eller blå. Du kan testa och se vad du gillar. Man behöver inte alls köpa bakgrund för fiskarnas skull men det kan bli snyggare..

Erratic_Eagle
8/27/17, 2:59 PM
#9

Ser bra ut, du har fått väldigt bra svar så jag behöver ej lägga till något mer👍😋😉

JoakimJansson85
8/27/17, 3:19 PM
#10

Det första akvariumet är alltid speciellt :) så roligt att få starta upp det och inreda

Anyniel
8/28/17, 6:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Tack för all feedback! Idag inköptes bakgrund, lite mer växter och några mangrove rötter.. Tog även tillfället i akt att ta bort några långsamt växande växter jag köpt, då jag fått lite problem med kiselalger och dom var mest angripna. . 

Väldigt nöjd, firrarna likaså vad jag kan se :)

Draken
8/29/17, 5:04 PM
#12

Jättesnyggt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mateoz
8/29/17, 7:38 PM
#13

Håller med rovfisk, det blev jättesnyggt med bakgrunden!

Annons:
ladygrenners
8/31/17, 11:48 AM
#14

Gud, vilka läckra guppyhanar!

/Ladygrenners

Erratic_Eagle
9/6/17, 6:23 PM
#15

Skitsnyggt om man nu får säga så

Upp till toppen
Annons: