Annons:
Etikettmalar
Läst 1187 ggr
Camilla Green
2017-08-20 18:57

Pansarmal

Hej, har skrivit tidigare här. Då fick jag svaret att det inte var någon fara.. men min ena största, tjockaste pansarmal ser ut att hela tiden vilja åka upp till ytan, likt en balong. Den kan hålla sig nere men den får liksom jobba för det. Låg upp och ner vid ytan innan idag, men fick full fart när jag rörde vid den. Och den är pigg etc. Någon som vet? Ledsen här

Annons:
[dynamitella]
2017-08-20 19:01
#1

Min tanke är problem med simblåsan och/eller förstoppning. Däremot får man tänka på att de hämtar luft från ytan som de förvarar och utvinner syre från i tarmarna. Ibland tar de in för mycket luft och flyter lite mer. 

Däremot ska det ju inte ske konstant eller i längre perioder, så prova att koka en ärta eller två, mosa och mata pansarmalen med. Undvik också röda mygglarver och annat foder som är förstoppningsframkallande en tid framöver :)

Blir fisken inte bra till slut och du finner den flytande sådär fler gånger så kan avlivning vara en sak att tänka på. Så den inte ligger och blir uppäten levande en dag av andra invånare i akvariet.

Camilla Green
2017-08-20 19:10
#2

Hur menar du att jag ska mata den med ärtor, släppa ner det till botten och hoppas att den gillar det? Ja, jag är orolig om det är simblåsan :(

Camilla Green
2017-08-20 19:13
#3

Förresten. Dom får att äta flingfoder, sen har jag sköldpaddor i karet med. Och dom äter sill bitar, mjölmaskar så det kan klart malarna med äta utav kanske. Dåligt för malarna?

[dynamitella]
2017-08-20 19:19
#4

Ja, pansarmalar brukar uppskatta det mesta. Även ärtor.
Nja, det kan de väl äta också. Mjölmaskar kan dock ligga och ruttna etc om de ligger i vattnet, så om du matar sköldpaddan i akvariet så är det en god idé att se över så att din filtrering är bra nog :) 
Har du en bild på karet och lite info så kan vi se över om problemen kanske beror på akvariet och uppsättningen eller om det bara är problem med den individuella fisken.

Camilla Green
2017-08-20 19:36
#5

Det är bara den fisken, ingen annan som är dålig. Jag byter två, tre hinkar vatten varje dag. Och ännu mer på helgen. Tvättar pumpen regelbundet och har luftpump. Ganska säker på att det bara är denne fisken som inte är hundra längre :( Tänkte mer om det är simblåsan som är skadad om det finns hjälp att göra?

[dynamitella]
2017-08-20 19:49
#6

Okej. Luftpump tillför inget direkt i akvariet, och att tvätta pumpen regelbundet kan innebära att du har ihjäl nyttiga bakterier som inte hinner etablera sig i filtermaterialet. (ville bara ha det sagt, resten är helt upp till dig, menar inte att dumförklara eller vara elak :) )

Jag tror inte det, tyvärr. Man kan låta fisken försöka läka ut, exempelvis i ett karantänakvarium. Men det beror helt på hur mycket resurser och tid du vill lägga på den. 
Vad jag vet finns det ingen medicin mot simblåseproblem :(

ps. pansarmalar älskar fryst artemia, svarta/vita mygglarver, men framförallt tetra tabimin-tabletter. Det är främst vad mina pansarmalar får. http://media11.mediazs.com/bilder/tetra/tablet/tabimin/fodertabletter/7/400/7745_PLA_Tetra_Tablets_TabiMin_Futtertabletten_275Stk_7.jpg

Annons:
Camilla Green
2017-08-20 20:02
#7

Tack för din hjälp! Tar inte alls illa upp. Om det vore förstoppning tänker jag ar den inte borde flyta uppåt så lätt. Tror det värsta nu med blåsan istället. Jag får hålla koll, annars avliva. Fy fan. Det vill jag inte men. Åter igen, tack för att du tog dig tid

Upp till toppen
Annons: