Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1580 ggr
Dessiibell
2017-08-19 11:57

Kan jag ställa akvariumen här?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag ett 54 l akvarium som är 30 cm brett och står på "stenförsterbänk" men planen är att köpa ett större men då blir de minst 40cm brett men kan karet hänga ut så långt eller ska vi något under eller måste vi hitta en ny plats?

Annons:
fiskälskarn00
2017-08-19 12:16
#1

Jag skulle inte sätta akvarium på en fönsterbräda i alla fall.

Gal1

Dessiibell
2017-08-19 13:08
#2

Den är ju jord av sten och under är det betong

Mateoz
2017-08-19 13:49
#3

Om fönsterbrädan är gjord av betong och sten så borde det inte vara något problem att ha akvariet där. Det är dock inte säkert att ha akvariet uthängandes sådär då det skapar spänningar i glaset och det kan i värsta fall spricka. Är karet på bilden 54 liter? Jag skulle lägga en tjock bänkskiva som är lika stor som akvariet, och eftersom att det är ett helglasakvarium så skulle jag också ha nån typ av underlägg.

molam
2017-08-19 14:30
#4

Nej ett Akvarium ska INTE hänga u, du kan inte ha det stående där, Tyvärr, du får hitta en ny plats även för det akvariet som är 30cm brett, Ett akvarium ska Egentligen inte stå emot ett fönster heller för då får man Definitivt rejäla Algproblem, samt att dom kommer vara näst intill omöjligt att hålla en stadig Temperatur.

Så tänk om, tänk rätt =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Dessiibell
2017-08-19 15:14
#5

Har lite alger och tempen är stadig. Kan jag inte special beställa ett som är lite smalare men längre och högre då? Eller tar fiskarna skada av smala akvarium? Och ska lägga något under 54 l och det andra om den inte hamnar på någon möbel

molam
2017-08-19 15:16
#6

Du kan inte ha Ett akvarium stående i  ett fönster, spelar ingen roll, fiskarna kommer inte må bra och inte akvariet heller med tiden

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Mateoz
2017-08-19 15:19
#7

Ja du borde lägga något under akvariet. Om du inte gör det kan det i värsta fall spricka. Om fiskarna passar i ett smalt akvarium beror på hur smalt det blir och vilka arter du har.

Lillyrod
2017-08-19 15:41
#8

Jag hade inte heller valt att ställa ett akvarium i ett fönster. Det kommer att bli problem. 

Ett helglaskar bör ha något att stå på som är mjukt och formbart. T ex frigolit eller en bit liggunderlag. Ramkar står som de är på ramen.

Säger som de andra att karet bör inte sticka ut utanför kanten då det blir spänningar och att det då kan spricka.

Dessiibell
2017-08-19 17:12
#9

Om jag beställer ett akvarium som är 29cm bredd (då får det plats utan att hänga ut) som är längre och högre, ställer det på något, ev bakgrund, kan jag ha det där då?? Tanken är väl eftersom vi är nybörjare så blir det väl Platy, guppa, Molly, terror, eller andra vanliga fiskar, kanske snäckor, algätare, räkor som passar i respektive akvarium såklart.

Draken
2017-08-19 17:23
#10

Jag skulle aldrig ställa ett akvarium i ett fönster, förr elöler senare kommer du få algproblem så det står härliga till :/

Akvariumet (hur litet det än är) skall absolut inte hänga utanför heller, spelar ingen roll var det står.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Dessiibell
2017-08-19 17:29
#11

Dock finns det just nu ingen annanstans att ställa det

Mateoz
2017-08-19 18:08
[nevamisse]
2017-08-19 18:59
#13

Instämmer med flera andra att jag aldrig skulle ställa det i ett fönster. Och hänger det utanför kanten kan det spricka.

Annons:
Dessiibell
2017-08-19 19:35
#14

Seriöst kan vi släppa det nu? 54l har ingen annanstans att ta vägen. Jag skrev en annan fråga men ingen har svarat på den

Lillyrod
2017-08-19 19:43
#15

Du fick svar på din fråga. Svaret var att det inte är särskilt bra att ha ett akvarium stående i ett fönster. Alltså är det inget alternativ att specialbeställa, vilket också blir ganska dyrt. Försök istället hitta en bättre plats för det kar du har.

Dessiibell du ställer en massa frågor men du vill inte ha svar som går emot det du själv vill. Då ställer du nya frågor eller blir sur på oss som försöker förklara för dig. Istället för att bli arg när du inte får de svaren du vill ha kanske du skulle tänka till lite och förstå att vi vill hjälpa dig till ett bra sätt att hålla akvarium och fiskar.

Cecilia.S
2017-08-19 20:18
#16

Jag instämmer helt med #15.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Dessiibell
2017-08-19 21:30
#17

Men som sagt har inte jätte många bra väggar att ha ett kar på, jag har ingen möbel jag kan ställa mitt nuvarande kar på så de kommer få stå där tills jag blir lite rikare. Jag blir lite irriterad när 6-7 stycken upprepar senaste kommentaren - ja. Men jag får väl trolla fram någon vägg, möbel och pengar till nästa kar.

Lillyrod
2017-08-19 21:50
#18

Är det läge att köpa ett akvarium och ett gäng oskyldiga fiskar om man inte ens har plats för karet?

Lizelda
2017-08-19 22:53
#19

#17 Det är inte så konstigt att flera upprepar samma kommentar eftersom det inte verkar gå in efter första gången. Du behöver inte trolla men du får faktiskt vackert ta och anpassa dig efter de förutsättningar du har. Kan du inte ha det på ett rimligt sätt och ge dina djur det de behöver så får du låta bli. Ja, shit happens och man kan behöva göra förändringar tillfälligt men det är inte fallet nu.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[nevamisse]
2017-08-19 23:17
#20

#14 Har redan svarat på frågan ang specialbeställning genom mitt första svar (som du verkar ta illa upp av), eftersom ett akvarium inte borde stå i ett fönster och du inte ens har en bra plats för det du redan har, så verkar det olämpligt att specialbeställa ett som får plats i fönstret. 

Kan man inte ta hand om de fiskar man har på bästa sätt, tycker jag inte man ska fundera på ett till akvarium.

Annons:
Erratic_Eagle
2017-08-19 23:39
#21

Håller med #20

molam
2017-08-19 23:51
#22

#14, Har du ingen annanstans att ställa det så kanske du måste vänta lite med att ställa upp ett akvarium? Skynda långsamt brukar man säga, Dvs vänta tills du har en bättre plats för Karet så fiskarna får det så bra som möjligt, nog för att dom "Bara" är fiskar, men lite får man väl tänka också, det ä  ju ändå ett LEvande djur, Apropå BG när solen lyser in, så kommer det att Lysa igenom BG om du inte har ett tjockt Sammetstyg eller liknande, så det kommer ändå inte hjälpa, Och har du otur kommer Karet att spricka om det hänger ut.

Att ställa karet i Fönstret är som att låsa in en Fladdermus i en bur mellan en kross eller Manglare eller liknande, Sakta men säkert kommer det bli problem, och absolut inte optimalt för djuret i fråga.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lojs
2017-08-20 12:33
#23

Jag har själv haft kar lite för nära fönster och vet vilket algenferno det kan bli, så jag håller med andra ur den aspekten. Däremot funderar jag på om det kanske kan gå att lösa. Jag tänker om man har heltäckande bakgrundsfilm på både baksidan och sidorna av karet och om ljusrampen är av en sådan sort som täcker hela ovansidan. Då kan bara ljus komma in utifrån från framsidan på karet och då borde det inte läcka in så mycket solljus. Det återstår aspekten av värmen från rutan, det kanske går att reflektera bort genom att måla/täcka utsidan av bakgrundsfilmen med vitt som reflekterar bort ljuset. 

Fortfarande inte bra att akvariumet sticker ut en bit, men som #3 skriver så kan man lägga en rejäl träskiva under som stöd så att själva karet står stabilt utan att sticka ut.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: