Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 803 ggr
fiskälskarn00
8/19/17, 11:20 AM

Köpt ett 220 L

Hej jag har köpt ett 220 liters akvarium och jag undrar hur mycket sand som skulle behövas för att fylla hela botten till ett bra lager.

Gal1

Annons:
Cecilia.S
8/19/17, 11:30 AM
#1

Det beror helt på hur måtten ser ut, dvs hur stor bottenarea akvariet har. Men om det utgår efter "standardmåtten" bör ca 50 kg sand räcka 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

fiskälskarn00
8/19/17, 11:54 AM
#2

ok :)

Gal1

fiskälskarn00
8/19/17, 12:05 PM
#3

Jag undrar också om Julas blästersand är ett bra alternativ?

Gal1

nexal
8/19/17, 1:27 PM
#4

Julas blästersand fungerar bra, men det beror på vad för fiskar du ska ha. Vissa fiskar gillar finkornig sand som julas blästersand, mer grusaktig och många får bättre färger med mörkare sand/grus. Kom även ihåg att tvätta sanden eller vad du köper noga, det är viktigt!

Lillyrod
8/19/17, 3:35 PM
#5

Jag hade 40 kg sand i mitt 222 liters kar. Det var ganska lagom. Kunde ha varit några kg till om man är petig : )

Sand passar de allra flesta fiskar och gör inte så mycket för färgerna om man inte väljer en som är helt vit. Jag valde Biltemas akvariesand. Varken den eller Julas behöver sköljas. De "dammar" inte någon av dem. 

Lycka till med karet och vi ser gärna bilder på det sen : )

Draken
8/19/17, 5:18 PM
#6

Julas eller biltemas bläster är ett jättebra alternativ. Och som Lillyrod skriver, de behöver inte sköljas nån utav dem.

40/50 kg tror jag skulle bli lagom :)

Det du dock skall tänka på om du köper Biltemas, är att biltema har 2 (eller om det är 3) olika sorters sand. Du skall köpa den som det står akvariesand på.
Det som kan skilja Julas och Biltemas (om jag inte missminner mig) är att den ena är något ljusare än den andra …rätta mig om jag har fel :)

Lycka till och visa gärna bild sen på hur det blev :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lillyrod
8/19/17, 7:09 PM
#7

Jag tror Julas är något ljusare. Däremot säger Biltema att deras sand kan användas i akvarium vilket Jula inte gör. Där tar man en liten risk för innehållet i påsen.

Båda storlekarna på Biltemas sand för akvarium är så fin att den passar alla silande fiskar : ) Den tredje sanden däremot heter Olivinsand och den ska man absolut inte välja. I stort sett bara metaller i den sanden.

Lizelda
8/19/17, 9:06 PM
#8

Jag har använt både Jula och Biltemas och föredrar Biltemas, utan tvekan :) Lite mer tropisk sandstrand till skillnad från Julas som påminner om en svensk strand, inte lika ljus och fin.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

fiskälskarn00
8/19/17, 9:15 PM
#9

Tack för alla svar! Jag ska hämta det på Måndag och ska verkligen göra en tråd så ni ska följa med på "resan". 😃

Gal1

Lizelda
8/19/17, 10:54 PM
#10

#9 Det ser vi framemot :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[nevamisse]
8/19/17, 11:21 PM
#11

#9 Vad kul, följer gärna!

Upp till toppen
Annons: