Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1317 ggr
ChristineF
8/13/17, 7:35 PM

Boliviansk fjärilsciklid matvägrar

Hej! För två veckor sedan köpte jag ett par bolivianska fjärilsciklider på akvarielagret. Sedan start har hanen vägrat äta, först var han inte ens intresserad utan simmade runt och letade i sanden på andra ställen i akvariet. Nu har han börjat smaka mat och spotta ut. Är orolig att han är sjuk, eller kan han bara vara extremt kräsen eller kanske behöver extra mycket tid att landa? Ser inga andra tecken på sjukdom. Honan äter glatt även om hon har sina favoriträtter. Har testat två flingfoder, granulat, artemia och vita mygglarver. Tips/råd?

Annons:
Lillyrod
8/13/17, 8:08 PM
#1

Flingfoder brukar inte funka med ciklider. De är ganska kräsna med maten. Det frysta brukar de ta. Lite äter han nog annars hade han varit ganska smal nu. Även om man brukar avråda från röda mygglarver så tycker jag du kan testa. Det verkar som om de är mest lockande för de flesta fiskar. 

Har du regnvattentunna någonstans kan du testa att fånga levande mygglarver och vattenloppor. Det brukar verkligen vara populärt.

ChristineF
8/14/17, 1:29 PM
#2

Jag hoppas han fått i sig något, blir ju orolig när man läser symtomen på bukvattensot… Röda mygg vet jag inte om jag vågar ge, vore ju inte roligt om de skulle bli förstoppade och jag allergisk :O eller är det överdrivet? De säljs ju överallt. Hade klogrodor som älskade dessa för länge sen. Ingen regntunna här, kan kika hos päronen. Det värsta är att mina pakistanbotior är helt tokiga och äter allt så fort att cikliderna knappt hinner. Lite dåligt med snäckor, men om de inte var där skulle de nog bli massor.

Lillyrod
8/14/17, 5:27 PM
#3

Jag är överkänslig mot vissa saker men har aldrig haft några problem med röda mygglarver. Jag har aldrig hört någon annan som haft problem heller men det förekommer. Jag tror inte det är vanligt för i akvarieaffären har de inte heller hört någon som haft problem. 

Du kan testa svarta mygglarver kanske? Försök få tag på levande. En del akvarieaffärer har också. Jag tror säkert han kommer igång med maten ordentligt även om han äter lite dåligt nu : )

ChristineF
8/14/17, 9:05 PM
#4

Ok! Tack snälla, jag ska se vad jag får tag på! :)

ChristineF
10/9/17, 6:56 PM
#5

Han började äta bättre (främst flingor konstigt nog) och har gjort det tills för en vecka sen, men har hela tiden varit mer tillbakadragen än honan som istället beter sig som en social och hungrig Guppy. De senaste dagarna har det gått neråt igen och han hinner inte fram för att äta, verkar inte så intresserad utan står o gömmer sig i växterna nära botten. Smal. Ser inga tecken på sjukdomar mer än så, inge "flämtande". Fenorna varierar ner och upp. Rädd att han är sjuk och ska smitta, men kan samtidigt inte se något tydligt tecken, mer än att han är seg. Har tyvärr inte tillgång till karantänakvarium.. Vore det bukvattensot skulle det väl synts vid det här laget??

ChristineF
10/12/17, 1:34 PM
#6

Idag hittade jag honom död, inga fjäll som stod ut, inget i kloaken. Bara smal och blek. Någon hade mumsat bort ett av ögonen inatt…  Jag hoppas verkligen han inte hade något smittsamt, orkar inte mer problem. 
Vad skulle ni mer erfarna dra för slutsats/gissning?
Nu är honan kvar, om än lika glad ändå, hon hade inte mycket sällskap av honom. Hoppas kunna köpa en ny pigg hane till henne, men antar att jag bör avvakta lite.

Annons:
Lillyrod
10/12/17, 6:08 PM
#7

Det kan vara så enkelt som att det var något fel på honom från början. Inte riktigt utvecklad eller vad som helst. Det behöver inte betyda sjukdom och smitta när en fisk dör oförklarligt. Ibland händer det bara precis som med oss 🙂

ChristineF
10/12/17, 9:58 PM
#8

#7 Jo så är det ju faktiskt, tack för positiva tankar! :P

Upp till toppen
Annons: