Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1773 ggr
Hogstedt
2017-08-13 16:50

Funkar någon i 54L?

Jag är extra intresserad av 2 stycken ciklider just nu:

Nannacara Anomala 

Apistogramma Borelli

Jag undrar om någon av de föregående kan funka i ett 54 L? (Inte båda två tillsammans då utan om någon av dem kan gå i 54L). Om inte hur stort behöver dem?

Har någon några tips på några andra ciklider som kan gå i 54 L? 

Jag funderar nämligen på att skaffa ett 54 liters som jag anpassar helt och hållet efter en typ av ciklid. Jag tänkte göra det med ett 86 liters men ja… platsbrist :c

Annons:
Lillyrod
2017-08-13 17:56
#1

Om man ska tro på zoopet skulle en Borellii kunna gå där men jag tycker det är för litet. Det är inte alltid hona och hane är sams så båda måste ha en chans att gömma sig för varandra. Risken är att de jagar ihjäl varandra. Hanen jagar honan om hon inte vill leka och honan kan bli galen på hanen när de har rom och yngel. Hos mej jagade en agazissiihona ihjäl sin hane när hon hade yngel i ett 152 liters.

Bågfencikliden vill ha större än Borellii från början.

Hogstedt
2017-08-13 18:01
#2

Vet du någon annan ciklid som skulle kunna funka?

Erik97an
2017-08-13 18:23
#3

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Lillyrod
2017-08-13 18:37
#4

#3 Den har redan varit på tapeten.

Jag skulle inte ha en Apistogramma i 54 liter. Jag hade själv mina Baenschi i 54 liter från början och hanen jagade ur honan ur karet trots att det var lock…. Det är väldigt mycket fisk i en liten kropp de där. Det är svårt med ciklider i ett så litet kar. Jag flyttade dem till ett 96-liters istället.

Du är inte intresserad av killis?

Hogstedt
2017-08-13 18:40
#5

#3 Jo det är ju borellin jag är mest intresserad av. Jag funderar på om man kunde göra en liten "aquascape" (på amatörvis) på 54 L helt och hållet anpassat åt ett par. 

Jag funderar även på om det hade kunnat funka om man har väldigt mycket växter eller inredning som har mycket skrymslen så att det är gott om gömställen.

Lillyrod
2017-08-13 18:51
#6

Visst kan det funka. Man behöver även en störfisk. Alltså en fisk som är liten och snabb som de kan ta ut sina aggressioner på. Som de kan jaga när de är sura på varann. En liten tetra t ex.

Du kan ju också få ett par som är väldigt snälla. Det finns också. Bara du vet att det kanske inte fungerar : )

Annons:
Hogstedt
2017-08-13 18:51
#7

#4 Jag har dock ingen aning om hur stor en baenschi blir, men det beror ju också lite på hur stora de är. 

Jag var intresserad av killis ett tag, men sen så skaffade min kompis några och det förvandlades till en massaker vilket ha avskräckt mig litegrann för att vara helt ärlig… Men om du har några rekommendationer så är jag tacksam för länkar med bra fakta! 😃

Hogstedt
2017-08-13 18:54
#8

Mina planer (om det funkar) var 1 par borelli och sedan ett litet stim med tetror som inte är alltför stora men som ändå inte blir lunch direkt.

Lillyrod
2017-08-13 20:04
#9

Apisto äter inte andra fiskar om det inte är yngel. Om man släpper killis ihop med andra fiskar så kan det gå illa. De äter allt de kan få in i munnen. Det finns massor av olika killis och det är inte en fisk jag är så hemma på.

Draken
2017-08-13 20:16
#10

De flesta killisorter kan vara ganska aggressiva av naturen, och hålls bäst ensam i par eller grupp.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hogstedt
2017-08-13 20:32
#11

Jag har ju bara haft 2 st viejitas (hur man nu säger när det är flera) och de var riktigt charmiga små filurer, otroligt fredliga för den delen också. Men som jag skrev i min andra tråd så blev de alldeles för stressade av siameserna och om jag har haft ett par fiskar i flera år sen de var små bebisar så byter jag inte ut dem mot några jag haft ett par veckor. 

Min kompis hade bara killis i ett kar men de dödade varandra (minns inte vilken art det var men de hade ganska så tråkiga brunaktiga färger).

Just nu har jag lite brist på plats och jag vill inte ha ett helt akvarium för endast en art, känns lite som slöseri när jag har så lite plats. Men om det finns några killis som är så pass fredliga att de kan gå med någon annan fisk (inte i ett direkt sällskapsakvarium men inte helt ensamma) så är det bara att länka!

Som sagt så var min idé ett par med ciklider och ett stim med några små tetror eller liknande. Så ett ganska så lugnt och inte så fullproppat kar men ändå fler än 1 art. 😃

Draken
2017-08-14 17:19
#12

Vet inte av någon Killie som kan gå med andra fiskar. Och för dvärgciklider är ju 54 liter i minsta laget. Men kanske någon Dvärggurami kan passa ? Det finns ju några att välja imellan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
2017-08-14 20:07
#13

Eller någon annan sorts Betta än Kampfisk? Trichopsis-guramis? Scharlakansbadis, eller Dario dario, kanske också skulle fungera? Jag förstår lockelsen med att försöka med apisto i karet, men som sagt, det beror ju så mycket på deras individuella personlighet samt personkemin dem emellan.

Själv försökte jag med två par A. eremnopyge i varsitt 43 liter akvarium(skulle varit en hane och tre honor i ett 220 liters, tack för felleveransen, Imazo), och ena paret hade kanske fungerat(de såg väldigt kära ut, Ichigo och Pyret). Men de hann aldrig leka innan hanarna dog(dynamiken kan förändras efter första leken, har jag märkt) men hanen i det andra paret(Elliott) skulle definitivt ha stressat ihjäl Gullefjun, även i ett större kar än 54 liter, tror jag. 😕

Om du kan hitta ett nytt hem åt dem om det inte fungerar så är det säkert värt att pröva. 🙂

Annons:
Hogstedt
2017-08-15 08:15
#14

Jag håller på att kolla lite på guramis som passar i den storleken, hittar dock bara 2? Honung och dvärg, men det finns iof fler färgvarianter. Jag ska kolla upp dem lite mer hursomhelst. När jag fick upp bilder på honungsguramin kan jag slå vad om att grannarna hörde mina "aww" ljud. 

#13 Den enda bettan jag känner till som inte är siamesisk Kampfisk är Betta imbellis. (Känner kanske till fler med betta i namnet fast jag inte kan deras vetenskapliga namn).

Kollade upp Scharlakansbadis och de ser ju riktigt coola ut, deras zoopetsida är dock bara för guldmedlemmar och jag hittar inga svenska sidor på dem? Och de engelska (oftast Amerikanska) brukar ju underdriva om storlek på fisken och karet, så har du någon sida eller fakta om den?

Hittade Trichopsis pumila på zoopet, och där ser de ju färggranna ut, men när jag sökte upp dem på youtube (för att se hur de ser ut lite mer) så ser de ganska så tråkiga ut i färgerna? Lite grådaskiga. 

A. eremnopyge är också bara för guldmedlemmar tydligen (damn you zoopet) men jag kollade upp den på seriouslyfish och om nu den och zoopet har rätt så är borellii ännu mindre (de kan ju dock vara aggressivare men de verkar väldigt fredliga om man läser folks kommentarer om dem). De verkar som om det mest är honan som blir aggressiv när hon har yngel, man hanen skulle ju kunna få ta en semester i ett annat kar under den tiden om det inte stressar upp honom allt för mycket?

Fifill
2017-08-15 14:16
#15

Om du vill läsa mer om just dvärgciklider på svenska så rekommenderar jag ciklid.org, de har både artbeskrivningar samt forum.

Problemet är att om de leker ofta så kanske du får flytta fram och tillbaka på hanen mer än som är bra för honom. Så om de inte fungerar tillsammans under lek så skulle jag överväga någon annan lösning.

Tror det är svårt att se en bra färgåtergivning på video, jag har sett pygmégurami(T. pumila) i affären och de var sååå himla vackra! Vill ha!😍

Just nu så har Imazo hemma dessa olika Betta-arter: Betta miniopinna, Betta dimidiata, Betta simorum, Betta bellica samt Betta imbellis. De brukar kunna ha Betta picta samt Betta pugnax hemma också, jag har iaf sett dem där flera gånger, samt fler som jag inte minns just nu. Har inte deras artbeskrivningar i huvudet just nu, och vissa kan vara riktigt dyra, men åtminstone ett par av dessa arter borde(har ingen egen erfarenhet utav Betta, så "gissar" egentligen bara nu) fungera i 54 liter. 🙂 (Om fiskarna "klickar" tillsammans, såklart.)

Alltid svårt att avgöra vilka sidor som är tillförlitliga, men seriouslyfish.com, akvaforum.no samt ciklid.org är väl mina personliga favoriter.

Hogstedt
2017-08-15 18:39
#16

Enligt imazo-sidan som jag fick upp så säljer de endast till återförsäljare?

Och även seriouslyfish sa att 40 L räcker för borellii, så jag börjar överväga dem lite men jag är ändå förtjust i guramis vilket jag även aldrig har haft…

Och i vilka affärer har du sett T. Pumila? 😉

Jag vet inte hur svåravlade borelliis är, men de har trots allt silver på zoopet, och om jag fattat det rätt så kan de gå i neutralt vatten, vilket de förmodligen kommer att få göra, och för de flesta apisto så behöver ju vattnet vara lite surt för att få dem att vilja leka?

Fifill
2017-08-15 19:18
#17

Om du pratar med en djuraffär som säljer fisk så brukar de ofta kunna beställa hem fisk från Imazo åt dig. 🙂 Det finns andra grossister också, men Imazo är vanligast här då det är en svensk grossist.

Det var den vanliga DjurMagazinet-butiken på orten som har haft ett par grupper med pygmégurami hemma i omgångar, som de beställt från Imazo.

Lillyrod
2017-08-15 19:19
#18

De allra flesta sydamerikaner vill ha lite surt vatten. Inte bara för att leka utan för att må bra överhuvudtaget. 

Återförsäljare är din akvarieaffär. Du ber dem ta hem det du vill ha.

Hogstedt
2017-08-15 19:23
#19

#18 Jo jag vet det, men alla ställen jag har kollat på nu säger 6-7,5 (andra 5-8), eller 6-7 och ja, och därför antar jag att 6,5-7 borde funka? Någon som vill informera mig om motsatsen? 😃 Annars borde 6-6,5 vara uppnåeligt om det är lämpligare.

Hogstedt
2017-08-15 20:02
#20

Finns det några fler små guramis förutom den klassiska dvärgguramin och honungen?  (Jag tycker mig ha sett fler men det kanske bara var olika färger).

Annons:
crashgirl
2017-08-15 20:17
#21

Rubingurami? chokladgurami? :)

crashgirl
2017-08-15 20:28
#22

pygmé Gurami är också liten, finns också lakritsgurami men vet inte hur stor den är. :) Har själv ett par Dvärggurami, jättefina fiskar!

Hogstedt
2017-08-15 20:31
#23

Är inte ett par rubinguramis för stora? Chokladgurami har jag aldrig sett innan! 😮 Men den är ju otroligt söt hursomhelst!

Hogstedt
2017-08-15 20:33
#24

Nu såg jag även att chokladen är väldigt känslig och också vill ha väldigt lågt ph? Någon som vill informera mig om hur den är på de punkterna?

crashgirl
2017-08-15 20:37
#25

Kan hända att de är för stora, hade för mig att de var ganska små, men kanske de jag såg i affären inte var vuxna ännu :) Gillar också chokladguramin :D men jag gillar alla guramis. Tycker de är så söta med sina små "armar" (som jag kallar de spröt de har under magen) då de sträcker "armarna" mot varandra och andra fiskar som för att hälsa :D Eller då de försöker fånga mat med dom :D

Lillyrod
2017-08-15 21:10
#26

Ett ph strax under 7 funkar bra till Apistogramma : )

Upp till toppen
Annons: