Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 1036 ggr
crashgirl
8/12/17, 8:45 PM

Platy med sår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett litet problem. Ni kanske minns att jag tidigare frågade om samma Platy var sjuk, men jag tror att det är sår hon har. Jag har nämligen märkt att Platy hanen jagar efter henne och typ hugger/biter mot henne. Jag tror att de vita fläckarna som syns är sår där han lyckats bita henne. Jag har totalt 4 platys varav bara en hane. Akvariet är på 100liter och har massa gömställen, många växter, rötter, stenar, kruka och ett dekorations hus. Borde jag göra något för att hjälpa honan läka? Borde jag göra något åt hanen? Han är snäll mot de andra två honorna jag har. De vita fläckarna skulle kunna vara svamp men de är inte luddiga, utan de är helt släta på ytan och sticker inte ut från hennes kropp. Om det var svamp borde de väll vara luddiga? Hon har haft dom i ca en vecka

Annons:
Draken
8/13/17, 11:14 AM
#1

Vissa individer kan bli bortstötta av sina egna, av någon anledning, jag har iofs bara sett detta beteende hos cikliderna, men jag tror säkert att det förekommer bland andra arter också.

Hur beter sig de andra honorna mot henne ? Frågan är om du inte skall placera om just denna, eller ha henne för sig själv i ett annat akvarium ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

crashgirl
8/13/17, 12:39 PM
#2

Vad jag har sett så är det bara hanen som hugger mot henne ibland, ibland är han också snäll. Har inte sett att de andra honorna skulle ha varit elaka mot henne. Hon simmar rätt ofta ensam men får nog simma med de andra honorna också. Utöver såren så tycker jag hon beter sig som hon brukade innan, hon är väldigt aktiv o nyfiken av sig. Just nu så har jag inget annat akvarie för henne att vara i :/

Draken
8/13/17, 1:43 PM
#3

Det låter som om hon är utstött av de andra, ett mobboffer helt enkelt. Om du inte har möjlighet att flytta henne, så får du helt enkelt se till att hon har möjlighet att komma undan och gömma sig från de andra, eller så får du omplacera henne.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

crashgirl
8/13/17, 2:39 PM
#4

Ska försöka fixa fler gömställen åt henne tills jag får tillgång till ett nytt akvarium.. Annars får hon flytta till min kompis som söker fler fiskar till sitt kar

crashgirl
8/13/17, 2:48 PM
#5

Är det risk att hon blir mobbad om hon kommer till ett nytt akvarium med andra fiskar också? tänkte då hon har såren, om de andra fiskarna ser henne som "svagare" och blir ett lätt offer?

Draken
8/13/17, 8:08 PM
#6

Risken finns ju alltid. Men det kan även gå hur bra som helst.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
crashgirl
8/13/17, 8:44 PM
#7

Ska försöka höra med min kompis om hon kan ta henne.. Var kan man annars omplacera en fisk?

CorneliaAndersson
8/15/17, 7:48 AM
#8

#7

Vart finns du? :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

crashgirl
8/15/17, 11:55 AM
#9

Jag finns i Stockholm :)

CorneliaAndersson
8/15/17, 12:28 PM
#10

#9 Ajdå, det vart en bit.

Har du facebook? Finns en grupp som heter Platyhörnan. Gå med där och fråga om någon kan ta över platyn :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

crashgirl
8/15/17, 12:39 PM
#11

#10 typiskt :/ Ska söka efter gruppen o fråga :)

Upp till toppen
Annons: