Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 1079 ggr
Dessiibell
2017-08-10 20:50

Platy teckning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hey är väldigt nyfiken på vad det är för färgteckning på mina nya Platy. 4 honor och 2 hanar vad jag kan se och vad dom sa när jag köpte dom. Ungefär hur länge kan de dröja innan de kommer yngel och ska man ha dom i i något speciellt precis i början?

Annons:
Draken
2017-08-11 10:35
#1

De två röda är korall tror jag. De andra är jag mer osäker på. Mix kanske ?

Se till att du har mycket växter och gömställen i karet, så kan du låta dem föda i akvariumet, det är det bästa både för honorna och ynglen. De starkaste ynglen brukar överleva.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hogstedt
2017-08-11 10:54
#2

Jag har glömt bort vad det heter när de är prickiga, kanske heter det bara prickig?

Den bakra på den andra bilden (de som inte är röda men inte de väldigt ljusa heller) är en prickig sunset. Den främre kan vara en prickig blek sunset, men är inte säker på den.

Dessiibell
2017-08-11 11:56
#3

Hört att de blir väldigt många yngel hur många Platy kan jag som max ha i mitt 54 l kar? Har även kardinaltetror och Sewellia kan man mata med någon grönsak? Dom får annars bara flingor

Lillyrod
2017-08-11 12:16
#4

Varken Platy eller Sewillia ska vara i ditt 54-liters kar. I synnerhet inte Sewillian vilket du fått råd om i en annan tråd. 

Är kampfisken månne där också?

Dessiibell
2017-08-11 13:37
#5

Läst på flera ställen att jag kan ha Platy så dom stannar. Mina Sewellia trivs bra så dom stannar. Kampfisken har fått ett nytt hem eftersom han inte gick ihop med kardinaltetrorna.

Hogstedt
2017-08-11 14:24
#6

Hmm, först av allt, bara för att de överlever så betyder det inte att de mår bra, och en fisk som bara får en tredjedel av minimumet mår sällan särskilt bra. Det kan ju självklart funka i början, men sällan i längden.

Annons:
Dessiibell
2017-08-11 14:31
#7

De kommer bli ett större. Dock handlade inlägget om färgteckning 😉

Cecilia.S
2017-08-11 16:53
#8

Toppen att du ska fixa större hem till dom, det kommer de att må bra av 👍 Jag är inte alls kunnig på färgteckningar hos antingen Platy eller någon annan fiskart, men jag måste medge att de ljust gula är riktigt vackra 😊 

Om honorna har gått med hanar innan är de nästan garanterat befruktade sedan innan, vilket innebär att du troligtvis kommer få yngel i karet inom några veckor. Jag brukar se till att det finns mycket växter och gömställen i karet (men även med en fri simyta, såklart), så brukar ynglen klara sig bra. Exempelvis hornsärv och javaormbunke brukar vara bra gömställen för yngel. Låt honorna yngla av sig i karet och undvik yngelpåse/yngelbox, det är bara en enorm stressfaktor 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Kirnzy
2017-08-11 17:25
#9

Jag tror att de två röda är korall, dom två ljusa är gul comet, och dom två andra är berliner (eller iallafall en av dom). Det är iallafall det närmaste jag kan hitta.

Dessiibell
2017-08-11 20:16
#10

Tack så mycket för all fin och bra information 😁 Dom bajsar en hel del vad kan man göra åt de? Vem äter de?

Dessiibell
2017-08-12 10:53
#11

Den ena hanen jagar ena honan väldigt mycket är de vanligaste eller känner hon bli stressad?

Draken
2017-08-12 12:10
#12

#11 Hanarna kan stressa ihjäl honorna, särskillt om utrymmet är för trångt och honorna inte har någonstans att komma undan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-08-12 12:16
#13

Jag är inne på samma spår som förgående talare. Om akvariet är trångt och, eventuellt, har brist på gömställen är risken stor att någon eller några platys jagas ihjäl av de andra. Har du möjlighet att köpa fler växter eller på annat sätt bilda fler gömställen? 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
CorneliaAndersson
2017-08-12 13:11
#14

De röda är i färgen röd. ''Korall'' är liksom formen. Att de är 'grövre' och rundare! Men färgen är röd :)

De två gula med lite svart på sidorna… Humm.. Den vänstra skulle kunna vara en 'Svartgul', 'svart' 'tuxedo'. Men den har ganska lite svart. Den vänstra skulle kunna vara en 'Berliner' eller kanske en 'rödstjärt kristall' med gul kropp istället för 'vit'. Lite kluriga dessa två.

De två som är ljust gula med svart vid stjärten är Gul comet :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Dessiibell
2017-08-12 19:05
#15

Nej just nu är jag faktiskt pank så kan inte fixa någonstans för dom att gömma sig. Tack så mycket för informationen om deras färgteckning 😄

Upp till toppen
Annons: