Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 3039 ggr
DogeLove
8/9/17, 2:32 PM

Starta upp ett akvarium kostnad

Hej, hur mycket kostade det för er att starta upp ert akvarium?

Annons:
Lojs
8/9/17, 2:34 PM
#1

Jag har inte räknat så mycket på det. Mitt senaste på 126l kostade 1400 i inköp, helt komplett, sedan köpte jag väl växter för typ 500 kr, övrig inredning för kanske 500 till och fiskar fick flytta in från mina andra kar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
8/9/17, 2:40 PM
#2

Vet inte riktigt vad karen har kostat i uppstart. Det beror ju på om det är nytt eller begagnat, stort eller litet.

Mitt 520 liters köpte jag begagnat. Bara akvarium, pumpar och belysning (ledramp) kostade ungefär 4500. Sen tillkom sand,rötter och växter, så där landade jag på ca 2000 till. Eftersom tillkom fiskar, och jag har ju mest ciklider och rovfiskar i det karet, så det är inga billiga fiskar heller, men skulle tippa på att den totala kostnaden som det står idag, har hamnat på runt 10 000 kr.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hageraset
8/9/17, 2:43 PM
#3

Jag köpte mitt 170 liter på blocket med filter, håv,alg skrapa, stenar och rötter för 200 kr på blocket så det beror ju på om man har tur eller ej. Köpte växter för ca 300-500 kr, botten substrat hämtade jag gratis hos min morfar som har varit gammal akvarist, fiskar brukar man köpa från kanske 100-300 kr för 5 - 15 firrar beroende på vilken sort man köper.

Lojs
8/9/17, 2:56 PM
#4

Om man vill ha ett budgetalternativ så finns det kompletta 54l på till exempel hornbach för 500 kr. Köper man ett växtpaket privat (med typ 4-5 olika sorters växter) brukar man kunna få för ca 100-200 kr. Sand kan kosta ca 100-200 kr, stenar kan man plocka ute som dekoration. Fiskar, typ guppys kan man få för 5-10 kr om man är med i en lokal akvaristgrupp på facebook, snäckor (posthorn vanligtvis) som städpatrull kan man köpa privat för 3-5 kr styck. 

Borde bli runt 1000kr för ett helt färdigt kar. 

Ibland kan man hitta kompletta kar med fisk, inredning och allting på blocket för billigt pris, men då gäller det ju att ha tur.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
8/9/17, 4:16 PM
#5

Det finns ju massor med olika varianter. Har man dessutom tur (som Lojs skriver) så kan man komma undan väldigt billigt helt komplett med fisk,växter och all inredning och teknik.

Jag köper sällan "begagnade" fiskar. Har fått gratis då det har varit svårt att omplacera större arter, och de har stämt överens med övriga invånare jag har. Men annars så brukar jag oftast beställa vad jag vill ha. Jag har flera olika biotoper, och då blir det ju kostnader därefter också ;)
Jag har hållit på i så många år, så jag söker nya utmaningar, så egentligen får jag skylla mig själv lite ocskå ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

DogeLove
8/9/17, 4:35 PM
#6

Tack för alla svar! :) #2 10.000!?! Oj! Det var en del. Men jag antar det kostar så mycket med ett så stor kar och med mer exotiska fiskar! :) #4 1000 var väldigt billigt! Hade tänkt mig ca 2000-2500 för akvarie och tillbehör borträknat akvariefiskar och snäckor. Var nästan säker på att jag skulle köpa ett akvarium på ca 100 liter men har kommit fram till att det bara är onödigt då jag ändå mest är intresserad av endlers och posthorn så det blir nog ett 50-70 liters. Låter 2000-2500 som en rimligt budget för ett 50-70 liters akvarium + tillbehör?

Annons:
Draken
8/9/17, 4:51 PM
#7

#6 Karet behöver inte kosta så mycket, bara för att det är stort ;) Utan det är väl mest innehållet och tekniken som drar iväg. Hade det varit ett akvarium med en annan ramp t.ex så hade priset kunnat halverats, bara rampen som finns över akvariumet kostar kring 6-8 000 kr. ny. den är beräknad på saltvatten, man kan ställa in den och den har inbyggd dimmer. Så egentligen kom jag undan ganska billigt med karet ;)

Såg ett komplett akvarium på blocket för ett tag sedan (650 liter ca) komplett med lysramp och pump för 1500 kr. Så det behöver inte kosta så mycket i inköp :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hogstedt
8/9/17, 5:03 PM
#8

Jag skulle ha satsat på ca 100 L, för du kommer ju antagligen vilja ha fler fiskar  senare! 😉Större akvarium har ju även stabilare vattenvärden.

Jag köpte mitt 150 L för 1000 kr (då ingick pump och ramp och t.o.m möbel) och då valde jag mellan mååånga olika kar. Skulle inte säga att det är svårt att hitta akvarium i den storleken för runt 1000 kr. Ibland för 500.

Skulle nog inte säga att det kostat mer än 2000 kr totalt (räknar inte med fiskarna utan bara växter och inredning) och då har jag ändå varit väldigt generös för att vara mig!

Lillyrod
8/9/17, 5:08 PM
#9

Om du har plats för ett 100 liters skulle jag absolut inte välja ett mindre. Som #8 säger kan du ändra planerna och i vår värld händer det fort ; ) Av mina är mitt 152 liters favoritkaret.

DogeLove
8/9/17, 5:45 PM
#10

#7 Ok, då förstår jag! :) #8 och #9 jo ni har nog rätt det får bli ett 100 liters! ^_^

Upp till toppen
Annons: