Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 1291 ggr
Draken
2017-08-09 14:00

Behöver inspiration. Scapa om 240 liter.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej och hå. Har nu haft mitt 240 liters igång i dryga 2 år. Många fiskar har passerat därigenom och flera arter har levat där.

Nu är det som så, att jag är så fruktansvärt less på hur akvariumet ser ut, och vill göra något åt det. Jag vill scapa om det helt och hållet.

Vilka planer har jag så med akvariumet …Ja, bra fråga. Jag vet inte riktigt själv ;)

Vad som skall göras är :

Lysrören skall bytas ut så jag får ett vitare sken i karet, just nu är det gult och jättetråkigt. Avskyr det gula ljuset i karet. Tyvärr så är det ett Juwelakvarium, och därför jättesvårt att hitta lämpliga ljusrör, om man inte köper juwels egna. men Juwels egna finns inte med ett vitare ljus (tro mig, jag har letat) jag vill ha ett kelvintal på minst 7500. Det högsta jag har hittat hos Juwel är 6000k.

Jag vill flytta om rötterna så det blir mer översiktligt i karet, samtidigt som det finns gott om gömställen och är lummigt. Vill även plantera om lite växter, som blev plaserade i framkant eftersom de var så små, men nu är de långa och kraftiga och skymmer en del av insynen i karet.

Lägger upp lite bilder i kommentarena om vad som finns i akvariumet just nu, och hoppas att någon här inne kan ge mig lite tips om hur jag skall få till det så det blir snyggt.

Långsiktig plan är att det, så småningom, skall bo en liten grupp Diskus i karet. Med dem tänkte jag ett stim Rosentetra eller någon fantomtetra (svart eller röd) är det någon här som kanske har förslag på en annan högryggade tetra som är lugn och passar med Diskus, så skriv gärna det i kommentarena :)
Sen tänkte jag också ha ett gäng Corysar på botten. Har inte bestämt vilken sort än, men håller på att kolla det ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-08-09 14:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En av rötterna som jag vill flytta på. Denna ligger i mitten. Den är fullvuxen med anubias, 2 olika sorter, och täcker upp en stor del av ytan.

Funderar på om man skulle kunna luta denna mot bakväggen eller filterkammaren på något vis, så den ser ut som den växer uppåt. Den är ganska bred, och har som en böj i ena änden, så när den ligger på botten, blir det som en tunnel under den .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-09 14:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Denna rot är av större modell, utan växtlighet på. Den ligger på botten helt omotiverat ;)Dena rot ligger i högra hörnet vid filterkammaren.  Den skulle jag kunna ta ur eller flytta till ett av de andra karen, jag skulle kunna få till ganska mycket utrymme om den försvann …….. Men då har jag den tredje roten (se bild i nästa inlägg) som kan ställa till med problem istället ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-09 14:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ja, den tredje roten då. Som ni ser, så är det stora kraftiga javaormunkar som bitit sig fast i den, och jag vill inte gärna ta loss dem. Denna rot är ganska stor, ganska platt. Den är ganska smal men har en liten "knöl" på ena änden. Knölen gör att roten blir ganska tumg i den änden, så det är svårt att lägga den på nåt bra sätt så den inte tippar ;)
Roten ligger i vänstra hörnet av akvariumet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-09 14:16
#4

Nu när jag läser igenom tråden, så funderar jag …Vilka bekymmer man har egentligen, snacka om I-landsproblem, jag är nog ganska störd egentligen 😂🤪

Jaja. Nog om det ;) Invånare i karet är inte många, så det är lätt att ta sig god tid utan att oroa sig för fiskarna. Förutom massa snäckor av olika slag, så finns det bara 2 fiskar i karet 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-09 14:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

De fiskar som finns i karet, är båda två utstötta eller mobbade av sina egna.

Den ena är en gammal Scalarehona, hon har gått i stora karet, men blev utfryst av de andra och mådde inte bra, så hon fick flytta hit. Henne kan jag lätt flytta till 250 litern, där det bara bor 4 odessabarber, 4 fengäddor på tillväxt och ett gäng snäckor.

Hon har vuxit upp i ett alldeles får lågt akvarium, därav hennes knäckta ryggfena.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hageraset
2017-08-09 14:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vet ej vad du gillar men jag hade byggt upp rötterna i en snygg hög där fiskar kan simma ut och in igenom

Annons:
Draken
2017-08-09 14:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Den andra som bor här, är en ganska ung hanne (vet att det är en hanne eftersom han har lekt med en annan hona) Hans hona började hacka , bita och jaga runt honom. Vet ej varför, men eftersom han blev skadad, så gav sig även de andra på honom.

Han kommer lätt kunna flyttas tillsammans med den gamla honan till 250 litern.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-09 14:26
#8

#6 Det var något sånt jag funderade på. Måste bara komma på hur jag bäst skall kunna bygga. De två rötterna som absolut kommer vara kvar, är de två rötterna som har fastvuxna javaormbunkar och anubias på. Roten som är stor, otymplig och helt utan växtlighet kan jag plocka bort :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-09 14:33
#9

Jag vill försöka få ordning på karet så snart som möjligt, men tror jag kanske skall vänta tills jag har fått tag på nya lysrör,eller hur skulle ni ha gjort ?

Jag kan ju tyvärr inte tömma karet helt heller, eftersom det är växter fastvuxna på rötterna, och det finns en hel massa snäckor i karet. Så det bästa är ju att jag, innan jag tömmer på vatten, vet på et ungefär hur jag skall placera rötterna 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denarau
2017-08-09 15:40
#10

Om jag hade varit du hade jag försökt att skapa mer djup genom att göra en sluttning mot bakväggen med substraktet. (I och med att du ska ha coyorados antar jag att du ska ha sand.) Du har väldigt fina växter så dem hade jag tagit tillvara på. Jag hade letat upp fler stenar i lika form och färg. Jag hade därefter placerat en av de stora rötterna i vänstra hörnet. Normalt sätt läser man från vänster till höger. Det är samma sak när man tittar på ett föremål, i detta fall akvariet. Huvudtemat bör därför vara på vänster sida. Jag hade försökt att lyfta upp den växtbeklädda roten genom att placera stenar under och brevid roten och därmed fått den att halvt lyfta från botten. Framför den här hörnan hade jag placerat en låg växt som breder ut sig över botten. Kanske en vallnesaria bakom alltihopa som flyter ut lite till höger.. I mitten hade jag inte haft så mycket. Möjligtvis ett litet stenparti med gömställen. Även fäst anabuis på dessa stenar.. Högra hörnet skulle se kunna se likadant ut som det vänstra då man vill försöka få det att se naturligt ut, direkt hämtat ur naturen. Det ska dock inte vara för symetriskt för då försvinner det naturliga. Hoppas att det gav dig lite inspiration! Jag tror att diskusarna skulle trivas väldigt bra. Det finns både växtlighet och en stor öppen simyta!

Draken
2017-08-09 16:27
#11

#10 Jag har redan sand i akvariumet, och det tänker jag behålla :) Har även sand kvar som är oanvänd, och den kan jag använda till att bygga upp bakåt, kan 'även föra sanden som ligger i framkant bakåt för att få mer djup.

De två rötterna som är full i fastvuxna växter, skulle jag kunna bygga upp i ena hörnet (precis som du skriver ). De är ganska stora, så det kommer bre ut sig en bit in mot mitten av akvariumet.

Cryptocorynen som står närmare mitten, men ganska långt fram kan jag flytta så den står mer i mitten, eller att jag planterar den i andra hörnet,den är såpas stor och utbrett, att  den kommer nästan täcka den "kala" roten. Då blir det helt fri simyta i mitten.

Har endast rötter och växter i karet nu, och vill gärna ha det så. Jag vill inte ha stenrösen. Tycker inte det passar in riktigt i just detta akvariumet, vet inte varför. Har haft sten i det tidigare, men störde mig nåt fruktansvärt på dem, så de åkte ut 😊

Tack för tipset. skall försöka "bygga" digitalt i datorn, för att kunna se ungefärligt hur det kan bli :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-09 16:28
#12

Nästa fråg som jag kom på, vad tycker ni angående belysningen. Skall jag börja fixa redan nu, eller är det bättre att vänta tills jag har fått den belysning jag vill ha ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-12 13:12
#13

Har använt några dagar nu på att planera hur karet skall se ut, så tänkte försöka börja scapa idag.

Scalarena är flyttade till 250 litern, så jag kommer börja med att göra ett ca.80% vattenbyte i karet. Snäckorna finns kvar i karet, och de skall stanna kvar där också.

Akvariumet har varit igång i flera år, så det är mycket bra bakteriekultur och helt stabila vattenvärden. Men jag kommer göra ren båda pumparna i samband med vattenbytet, så allt blir helt fräscht.

Snäckorna är jag inte orolig för, de klarar den omställningen, men jag kommer inte införskaffa några fiskar direkt, utan jag skall göra iordning karet först.

Inom den närmaste veckan kommer jag förmodligen införskaffa tetrorna, men Discusarna får vänta ytterligare ett tag. Vill vara helt säker på PH och alla andra vattenvärden innan de får flytta in. Balansen kommer rubbas något, eftersom jag gör ett såpass stort vattenbyte och dessutom gör ren pumparna samtidigt.

OBS !!! NORMALT SKALL MAN INTE GÖRA REN PUMPARNA SAMTIDIGT SOM MAN GÖR ETT STÖRRE VATTENBYTE, DET ÄR INTE BRA FÖR FISKARNA. BALANSEN KAN RUBBAS ORDENTLIGT  0BS!!

Att jag gör ren också pumparna i samband med vattenbytet, beror på att discusen är en mycket känslig fisk, dessutom ganska dyr. Det är oerhört viktigt att vattenvärdena är helt stabila. Jag vill vara säker på att det inte finns förrutnade växtdelar eller rester efter döda fiskar/snäckor som har lämnat spår i filtrena, och som kan ställa till med problem i vattenvärdena. Pumparna är inte rengjorda sedan början på Juni, så det kan finnas massa spår där.

Jag kommer hålla stenkoll på alla vattenvärden, och känna mig helt säker att det är stabilt, innan jag släpper i discus.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-08-13 10:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Från början såg det ut så här.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 10:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Rensade ut och tömde

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-13 11:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Endast snäckor kvar i karet. Har flyttat om rötter och växter. Är just nu ganska nöjd.
Ska fixa bättre belysning och (förhoppningsvis) lägger dimman sig så småningom.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denarau
2017-08-13 14:36
#17

Ser bra ut!

Draken
2017-08-13 20:07
#18

Tack :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denarau
2017-08-13 21:06
#19

Hade det inte blivit snyggt med en vallisneria som hade växt i de övre regionerna?

Draken
2017-08-14 12:41
#20

hade Valle tidigare, men tyckte det blev för mycket ;)

Har två andra växter som kommer sträcka sig upp mot ytan och lägga sig längs med :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-08-24 08:35
#21

Nu har akvariumet varit igång i nästan 2 veckor, men jag har foprtfarande inte köpt in någon ny fisk till det. Jag hade en ancistrushane och en hona i 2 olika akvarium, dessa två bor nu tillsammans i detta karet. Sen finns det en hel del snäckor i karet också. Värdena är helt stabila och akvariumet fungerar som på räls.

Var ju inne på Diskus här, men nu vet jag inte, har beslutsångest. Jag har inte haft ett sällskapsakvarium på typ 20 år, men nu har jag sett massa olika trådar, både nya och gamla, där folk visar upp sina sällskap/mixakvarium, och jag känner att jag skulle vilja ha det. Samtidigt så är jag ändå osäker, det är därför jag inte har köpt något nytt hit ännu. Funderar fortfarande, men lutar mer och mer åt ett sällskap/mix akvarium.

Hur skulle ni ha gjort ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-08-24 09:31
#22

Jag skulle välja att ha Diskus, men det är givetvis svårt för mig att säga då jag redan har ett sällskapsakvarium hemma. Vad skulle du välja att ha i ett sällskapsakvarium, om det blev valet? 🙂 Det blir kanske lättare för dig att välja om du har två lite "tydligare bilder" i huvudet, av hur det kan komma att se ut i framtiden.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-08-24 10:37
#23

Om jag skall ha Diskus, så blir det ju bara Diskus och kanske ett stim av någon lugn tetra. Men väljer jag sällskapsakvarium, så blir akvariumet lite mer "levande" med variation.

Det lutar mot sällskap. Skall faktiskt ut på Arken nu och kolla om jag hittar något intressant :)  Jag är jättesugen på Segelfensmolly, men enligt allt vad jag har läst, så¨vill de ha nästan salt vatten, så jag får se. Ska höra med en av personalen där ute (hon är mycket kunnig) och höra vad hon säger :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-08-24 12:48
#24

Det blev inga segelfenor. De vill tydligen ha väldigt bräckt vatten.

Det blev dock 11 fiskar ;) Och det blev även 2 sorters snabbväxande växter.

*Apistogramma agassisi "Fire red"  1+1 (regnbågsciklid)

*Andinoacara pulcher "Electric blue"  (elektrik blue acara) 1+1

*Hyphessobrycon rosaceus (rosentetra) 10st.

De hänger fortfarande i påsar, men jag har knäppt lite kort på dem. men kommer nu gå bort mer och mer från denna tråden, vill ni hänga på, så går jag vidare i den här tråden:

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/599ece6ece12c42f3400149e-rovfisks-akvarievarld-2

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: