Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 1681 ggr
nexal
2017-08-08 20:00

Mitt 130l

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Har nyligen köpt detta 130 liters akvarium efter att ha tagit en paus på cirka 5 år för denna hobby, så mitt sinne för hobbyn har försämrats men är redo för att lära mig allt om hur man tar hand om akvariet och fiskarna på bästa sätt. Söker därför råd av er, det kan vara allt som kan vara bra att veta.  All info är bra info så om ni har tid och lust, skriv allt ni kan så att allt med detta akvarium kommer fungera bra. 

Fiskar i karet:

9 guppys, 5 honor 4 hanar

2 Svärdbärare, 1 hane 1 hona

2 slöjstjärtar

2 ålar, 1 kuhliål 1 väderål

3 mosaikguramis

2 månskensguramis

20 kardinaltetror

3 dvärgklogrodor

5 ancistrus

Växter:

Har 4 olika växter, dock ej namnen på dem.

Alla tips och tricks uppskattas!

Annons:
Lillyrod
2017-08-08 20:58
#1

Till att börja med så har du fler fiskar i ditt kar än vad jag har i mina 4. Tyvärr har du överbefolkat ditt kar ordentligt. 

Sök på de olika fiskarna och kolla vilka som överhuvudtaget kan gå i ditt kar. Slöjstjärtar t ex vill ha ett minimum på 300 liter. 

Sen kan vi se vad som blir kvar i karet : )

Hogstedt
2017-08-08 21:06
#2

Håller med #1 litegrann, det är väldigt många fiskar.

Nu vet jag ju inte hur stora ancistrusarna är men när de blir vuxna kommer det förmodligen bli väldigt mycket bråk mellan dem! 

#1 Är det inte vanliga guldfiskar som vill ha så stort? Slöjstjärtar har väl ett mindre minimum? Men jag tycker ändå att slöjstjärtarna ska ha större än 130 liter hursomhelst! 🙂

Kuhliålarna vill förresten helst vara flera stycken, en liten grupp är bäst! Så om du inte har möjlighet att göra plats för flera så borde du nog omplacera den tyvärr, väderålar vet jag dock inte så mycket om men jag är väldigt säker på at de behöver ett större kar, är dock inte säker!

Mitt tips är att omplacera många av de större fiskarna tyvärr, och sen kanske byta ut dem mot mindre ifall det finns plats då!

nexal
2017-08-08 21:24
#3

Okej! Tack för svaren.

Då akvariet är nystartat och de flesta fiskarna nya och små så lär väl detta fungera ett par månader. Har planer att skaffa ett till akvarium på cirka 250 liter i framtiden när fiskarna börjat växa på sig, så det lär väl funka?

Plan B är att på somrarna ha slöjstjärtarna i våran damm på 8000 liter och sedan ta in dem i 250 liter akvariet på vintrarna, det lär väl gå bra?

Sedan har jag ett akvarium på 30 liter som en del små firrar kan vara i.

Hogstedt
2017-08-08 21:34
#4

Jo men det beror nog på när det på 250 L kommer, då slöjstjärtar är riktiga små skitgrisar och om de går i ett såhär pass litet kar med så många fiskar så är nitrit en väldigt stor risk. 

Jag har inte heller någon aning om hur snabbt slöjstjärtar växer, men om det är snabbt så är de nog ganska så bråttom. 

Jag kan inte heller garantera att 250L räcker för slöjisar, jag var säker på att 300L var för guldfiskar, och att lite mindre dög för slöjfiskar, men #1 fick mig att tveka lite…

Jag har förresten googlat runt lite och enligt Zoopet så blir väderålar 40 cm! Ibland överdriver dem och ibland inte, men låt säga 30 cm. Det är en väldigt stor fisk! :/

Folk har även skrivit att de växer otroligt snabbt, vilket är lite av ett varningstecken.

Eftersom att zoopet ofta är på gränsen med minimistorlek (de säger 175 L) så tror jag att ett 250L borde funka för den. 

Men som sagt så tror jag att om du ska skaffa ett på 250L så borde det ske ganska så snabbt. :/

nexal
2017-08-08 21:37
#5

Har sökt upp alla sorter nu på zoopet och inga fiskar verkar behöva mer än 130 liter förutom månskensgurami som behövde 150l och väderålen som behöver cirka 170l, så dessa får jag vill se hur jag går till väga med. Resten verkade vara nöjda runt 30-120. Jag vet också att slöjstjärtarna kan bli runt 20cm så dessa får jag se hur jag gör med när dem börjar bli runt den storleken.

Ancistrusarna stod det om att de blev cirka 15cm och kunde ha min storlek på akvarium, men varför brukar det bli bråk mellan dem?

nexal
2017-08-08 21:40
#6

#4

Ska kolla runt lite nu om det finns något begagnat 250-300liters kar så får jag väl sticka iväg och köpa det om det finns. 

Tack för att ni dela med er om detta så jag vet att det behövs större!

Annons:
Hogstedt
2017-08-08 21:46
#7

Det står på t.e.x zoopet att hanar är aggressiva mot varandra, men alla ancistrusar, oavsett kön, vill ha ett eget revir. Även honor kan bli riktigt aggressiva om det vill sig illa. Jag hade 3 st i ett 150L och det var ingen dans på rosor, så nu försöker jag sälja av några. Dessutom kommer de (om inte alla är samkönade) att börja leka och då blir det en massa ungar också (som kommer höja nitrat halten och även nitriten om det vill sig illa!). 

Jag skulle säga att du absolut högst borde ha 3 st. Och då högst 1 hane! Och kom ihåg, om du väljer att ha en hane istället för bara honor så kommer de att föröka sig! Och de får mååååånga ungar i stora kullar där en stor andel klarar sig, och om hanen kan så kommer han få kull efter kull etc. 

Och jag själv skulle aldrig ha slöjstjärtar i så litet trots att Zoopet säger det, som sagt så underdriver de mycket om karstorlekar. 

Och även om många av dem kan gå i så litet, så blir det en stor skillnad när det är så många arter och så många av samma art! Vill verkligen inte verka negativ men det kommer inte fungera i längden! 😕

Hogstedt
2017-08-08 21:51
#8

Bra! Det är ett väldigt moget och osjälviskt val att lösa problemet så snabbt som möjligt! 😃

Om du nu får tag i ett så borde du nog flytta slöjisarna, väderålen och 3 st ancistrusar dit, och lämna 2 st i det mindre. Månskensgurami vet jag inte hur de vill ha det, men om de verkar vilja ha lite varmare vatten. Så du borde nog satsa på 25°C. Dock vet jag inte hur det blir med strömt eller lugnare vatten etc… Då jag inte är säker på hur alla vill ha det.

Du borde även skaffa mer växter i det lilla! Rekommendera gälört, den växer snabbt och är tålig. En perfekt nybörjarväxt eller om man har ett nystartat akvarium!

Lillyrod
2017-08-08 22:26
#9

Ditt kar är nystartat och du har 48 fiskar i det. Normalt börjar man med 2-3 fiskar och fyller på med några få typ en gång i månaden.  Det kommer att krävas enormt mycket av dig för att undvika katastrof i det karet. 

Tyvärr är storlek på kar och literantal som anges på zoopet i minsta laget för väldigt många arter. Man bör också ha koll på temperatur och ph mm för att se om fiskarna verkligen vill leva ihop. Att de har samma kriterier. Att skaffa ett kar till är en god början iallafall.

[nevamisse]
2017-08-08 22:53
#10

Det vore bra att skaffa ett till större kar eller omplacera en del av fiskarna. Du har mer än dubbelt så många fiskar i ditt 130l som jag har i mitt 240 liters. Ett nytt akvarium brukar ta ett par månader att starta upp.

nexal
2017-08-08 22:59
#11

Håller helt med nu när jag tänker efter lite mer, det kan ha gått lite för snabbt och inte tillräckligt med research och tänkande innan köpen. Uppskattar det ni skriver till 100% och ska försöka lösa detta på bästa sätt så fort som möjligt! Tack.

Lillyrod
2017-08-08 23:02
#12

Vi håller på dig nexal. Fundera ut vad du vill behålla och kolla om de passar tillsammans. Bara fråga på. Alla här hjälper så gott vi kan 👍

Draken
2017-08-09 11:33
#13

Jag ser att du har få¨tt mycket bra svar, och jag håller med de andra. Du försöker lösa problemet snabbt, så jag t'änker inte spä på med skäll ;)

Däremot måste du tänka på att Slöjstjärtar vill ha kallare vatten.

Och vad gäller väderålen, den kan bli uppemot 35 cm. Den är glupsk och vill gå i grupp.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
nexal
2017-08-09 18:10
#14

Har fixat ett 270liter som jag åker och hämtar imorgon om allt går bra. De större firrarna får åka in i det akvariet, dvs. väderålen, slöjstjärtarna och 3 ancitrus, sen får nog mina månskensguramis också bo där. Det lär väl gå bra?

Hogstedt
2017-08-09 18:16
#15

Guramin kan vilja ha varmare vatten men någon annan får svara på den frågan.

Men oj så effektiv du är! Men som #13 säger så vill ålen ha lite vänner. Annars ser jag inga problem med att ålarna och slöjisarna går ihop? Det är nog mera guramin jag oroar mig lite över när det gäller temperaturen. Ancistrusarna kommer trivas hursomhelst!

nexal
2017-08-12 23:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Har ni skaffat ett 540liters kar! Så nu blir fiskarna säkert nöjda. Karets mått är standard: 150*60*60!

Cecilia.S
2017-08-12 23:16
#17

Åh så fint - och vad glada fiskarna kommer att bli! :D

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-08-13 11:17
#18

Blir suveränt det där :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Erratic_Eagle
2017-08-16 12:03
#19

Bra jobbet👍

Upp till toppen
Annons: