Annons:
Etikettväxter
Läst 804 ggr
[nevamisse]
8/8/17, 7:12 PM

Problem med alger

Har fått problem med alger för första gången. Det är som ett grönt, bubbligt skum på ytan. 

Det har gått lite för lång tid mellan de senaste vattenbytena. Idag har jag gjort ett stort vattenbyte och bytt ut och ansat en del växter. Tror ni det räcker med att göra vattenbyten lite oftare eller är det något annat jag måste göra?

Annons:
Lillyrod
8/8/17, 8:54 PM
#1

Det kan räcka med vattenbyte men en bild säger mer än tusen ord 😉

[nevamisse]
8/8/17, 10:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det är bara några timmar sedan jag städade bort det mesta och nu är det mycket bubblor igen.

[nevamisse]
8/8/17, 10:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

..

Draken
8/9/17, 11:52 AM
#4

Tycker det ser ut som cyano, men har för mig att det brukar lägga sig över inredningen och på botten 🤔
Luktar det konstigt från akvariumet ?

Om man klickar upp och zoomar på andra bilden, ser det nästan lite slemmigt ut.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[nevamisse]
8/9/17, 9:27 PM
#5

Ojdå, fy. Det lägger sig inte över inredningen och botten, det flyter bara på ytan, övriga vattnet ser klart och fint ut (än sålänge). Tycker inte det luktar så konstigt heller. Ja, jag tycker också det är lite slemmigt.

Vad kan jag göra åt det?

Draken
8/10/17, 8:57 AM
#6

Ta håven och fiska upp allt som ligger över ytan (spola ur håven noggrant med varmvatten efteråt). Sänk belysningstiden till max 6 timmar pr. dygn och mata sparsamt. Se till att det finns mycket snabbväxande växter i karet. Då kanske du får bukt med det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[nevamisse]
8/10/17, 6:55 PM
#7

#6 Tack för råden! Har fiskat upp det flera ggr, det är iaf lite mindre nu än tidigare.

Upp till toppen
Annons: