Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 773 ggr
Emilin
2017-08-07 22:26

Problem med guppys

Hej! 

Jag har, ännu en gång, fått problem med mina guppys. 

Det uppstod för ca. en vecka sedan då en av honorna (kallar henne nr 1 för enkelhetens skull) visade, vad jag trodde, tecken på att hon skulle yngla. Hennes mage var fyrkantig och hon höll sig till vissa specifika platser i akvariet, och mycket vid botten. Inga yngel kom, dock. 
Nästa dag fortsatte hon bete sig som hon hade gjort innan, fast ännu värre symptom. Hon låg nu på botten, och jag började ana att något hade gått fel när hon skulle yngla. Det tog dock inte många timmar innan nästa hona började bete sig likadant, dvs. hon låg på botten bredvid nr 1. Nr 2 såg förövrigt ut att må bra, hon hade precis ynglat av sig bara några dagar innan, och simmade med de andra emellanåt och hon åt också när jag matade, till skillnad från nr 1. Jag isolerade nr 1 efter några dagar, men lät nr 2 vara kvar. 

Idag simmar nr 1 och två andra guppys stilla vid ytan, med vidgade gälar och slokande stjärtfenor. Jag förstår inte vad som är fel, jag har kollat nitrit /nitratvärde, vattenbyten görs regelbundet och det finns inga synliga symptom förutom de jag redan förklarat. 

Är det någon som känner  igen detta problem, eller som vet vad det beror på och hur jag behandlar?
Tack på förhand.

Annons:
Erik97an
2017-08-08 00:59
#1

De kan ju vara väldigt påfrestande för guppys när hanarna är på de mycket.. sedan kan de även kunnat bli stopp eller liknande för nr 1 om hon inte fick ut ynglena eller kanske hade stopp i magen.. finns många saker man kan spekulera runt på vad det är

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Lillyrod
2017-08-08 08:00
#2

Fiskar som står vid ytan med utspärrade eller röda gälar så är det ganska säkert något galet med vattnet.

Allt går inte att mäta och på sommaren brukar jag ha problem som aldrig syns med några mätningar. Vattenbyte och kanske skulle du prova något vattenberedningsmedel bara denna gången och se ifall det blir bättre. T ex Tetra Aquamin brukar funka bra mot det mesta i vattnet.

Draken
2017-08-08 11:40
#3

Håller med #2. Även jag har haft lite problem under sommaren som inte har gått att mäta, vattenvärdena är perfekta (kollar med dropptest)

Men måste bara få fråga, när du mätte nitrit, använde du stickor eller dropptest ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: