Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 549 ggr
Rantantalo
8/7/17, 2:41 AM

Planering av fiskar i nytt akvarium

Jag har under en tid planerat att pånytt starta ett akvarium. För några år sedan hade jag 5 akvarium och det var en stor del av mitt liv. Eventuellt behövde jag flytta och gjorde mig därmed av med alla akvarium. Jag har ännu en gång blivit inspirerad och planerar nu ett nytt akvarium! Nu till min fråga, en fisk som jag alltid velat ha av någon anledning är den simpla zebrafisken. Andra fiskar jag planerat att ha är kuhli ålar och siamesiska algätare. Nu vill jag gärna ha förslag på tex ett par ciklider eller liknande som kan passa in, samt ett gäng malar. Akvariumet kommer att vara minst 150L. Jag har tidigare ägt fjärilsciklider och så förtjust som jag var i dem skulle jag vilja prova nåt nytt!

Annons:
Cecilia.S
8/7/17, 8:04 AM
#1

Vad roligt att du har hittat tillbaka till akvaristiken igen! Zebrafisken är en mycket vacker art, men jag tror tyvärr att dom och kuhli-ålarna inte trivs i samma typ av miljö. Zebrafisken vill ha grovt grus som bottensubstrat, gärna mycket växter men med en öppen simyta. Kuhli-ålarna vill däremot inte ha grovt grus, de vill istället ha finkornig sand som bottensubstrat eftersom de gärna gräver ned sig i den. Den siamesiska algätaren går dock bra på både sand och grus. Många små ciklider vill också ha finkornig sand som bottensubstrat eftersom att en del av deras naturliga beteenden kräver det. Såsom att sila sand och gräva vid lek. Zebrafisken tillsammans med en mindre grupp siamesiska algätare (blir ganska stora) och exempelvis en grupp otocinclus skulle nog liva upp akvariumet en del. Du får jättegärna dela med dig av bilder under uppstarten av akvariet, det är alltid intressant att följa! :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: