Annons:
Etikettallmänt
Läst 2605 ggr
Draken
8/6/17, 5:40 PM

Är detta planaria, eller vad är det ?

Såg idag att jag hade maskar, sniglar eller vad det nu är i mitt 112 liters akvarium. Efter en del googlande och hjälp av en kompis kom jag fram till att det ser ut att vara Planaria, men är lite osäker.

Tänkte om någon här inne kanske vet. Äckliga är de i varje fall.

I akvariumet finns räkor, snäckor och Endlerhybrider. Lite orolig på om det kan vara snäckiglar, men jag tycker de har helt fel form för att vara det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
oh-la
8/6/17, 5:44 PM
#1

Ser helt klart ut som planarier. Äckliga som attan och typ inget äter dem :P jag fick svälja kräkkänslan och mosade alla jag såg mot glaset…

Draken
8/6/17, 6:46 PM
#2

Jamen vad skönt. Var orolig för mina lila äpplen där ett tag 😊

Äckliga som sa……..n är de. Har mosat några stycken mot glaset, men det är ju miljoner av dem 🤢 Sen fick jag höra att Guppy kan äta dem. Har ju sånna i karet.

Om någon vet av något annat som kanske kan äta upp dem, så tala gärna om vad, jag åker och handlar direkt 😃

Hur uppstår de ? Kommer de med växter eller maten eller vaddå ? Jag menar, de kan ju inte bara dyka upp från ingenting, kan man göra något för att undvika att de kommer in i fler akvarium …Har ju några stycken, dessutom ganska stora (akvarium alltså ;) ) Kan man förebygga att de kommer in i karen på något vis ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hogstedt
8/6/17, 7:03 PM
#3

Har läst att clea helena äter dem, och även guramis!

Vet att man inte får lägga in texter men om jag nästan kopierar texten (en liten sammanfattning) så står det att man kan dela dem hursomhelst, de kommer alltid att överleva, och om bara en tusendel av masken finns kvar så kommer den utvecklas till en mask! Så att mosa dem borde vara uteslutet.

http://www.redbee.se/content.php/50-Problem-med-planarier-i-r%C3%A4kakvariumet

Draken
8/6/17, 7:20 PM
#4

#3 Helenasnäckor är bannade i mina akvarium, eftersom jag har andra snäckor som jag vill ha kvar. Och i det karet är dessutom mina lila äpplen, och de vill jag inte förlora ;)

Men däremot skall jag nog köpa några guramis och släppa ner i karet. Det borde kunna fungera. Men frågan är vilken Gurami man skall ha, det stog Paradisgurami i länken, men det är samma som macropoden, och de blir riktigt elaka, då kommer både mina räkor och alla endlers ryka. Skall dock kolla hur det är med den svarta macropoden, de är lugnare och "snällare" än sin blåröda kusin :)

Tack för länken förresten 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hogstedt
8/6/17, 7:23 PM
#5

#4 Oj förlåt! Glömde detdär med snäckor! (Glömde att "snäckätande snäcka" äter snäckor).

Det är ju en underbar anledning till att köpa fler fiskar! 😉 

Önskar nästan att jag hade planarier nu ju! :C Har typ inga ursäkter för att köpa fisk längre…

Lojs
8/6/17, 7:41 PM
#6

Planariafälla kanske, om inte annat för att få bort det värsta överskottet av planaria? Gissar på att en fälla inte får bort precis alla.  http://www.shrimps.se/index.php?id_product=25&controller=product&id_lang=2

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Draken
8/6/17, 7:46 PM
#7

#5 och #6 Tror jag kör på båda ;) Har en kompis som skall bygga om sitt akvarium helt, och hon har svarta macropoder som hon vill plassera ut så länge, tills det är klart. Och planariafällan är bra att ha om det blir mer problem.

Tack för tips :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: