Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 959 ggr
Emmie117
2017-08-02 16:17

Dålig fiskblandning??

Hej! Jag har ett 240 L akvarium igång nu som jag inrett nyligen med en mängd större stenar samt två tegelrör och några kokosnötter (har även några få växter men ej många). Ska flytta in fem zebraciklider idag då de behöver få det större. Men här kommer funderingen: Skulle helst vilja flytta in mina 2 pakistanbotior och 4 Ancistrus malar (ej större än 10cm) samt några fler ciklider och framförallt två öronålar också. Detta är en stark önskan men jag behöver lite rådgivning känner jag. Är det en fungerande fiskblandning tror ni? Vill såklart att dom alla ska må bra liksom… Tack på förhand!

Emmisen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Emmie117
2017-08-03 01:25
#2

#1 Wow, tack för svar! Jag hade gärna velat ha olika sorter. Skulle vilja ha bland annat malawiciklid och möjligen någon mer? Har funderat lite på bl.a pappegojciklid men har ingen koll på dom så det måste jag kolla upp först. Ancistrus: har själv inte märkt av att någon av mina är speciellt "bossiga" av sig.. Dem två största har fått en kull ihop och även under leken tyckte jag att de lät resten av mina fiskar vara ifred. Men det kanske skiljer sig från individ till individ? Zebraciklid: hmm.. jaa hade ju helst haft ett större men det är svårt med platsen som det ser ut :/ Men när de säger att dom ska ha större yta är det för att dom inte ska nafsa på varandra m.m eller för att dom behöver mer simyta tro? Pakistanbotia: akvariet är inte strömt och har som sagt ganska många skrymslen och vrår för dom. Öronål/pansarål: har du möjligen någon kunskap om öronålen? Isåfall hade den gått ihop? Väldigt lång text, du får ursäkta, men har mycket funderingar

Emmisen

hejkomochhjälpmig
2017-08-03 02:52
#3

Det är inte lätt att pussla ihop olika fiskarter! :) 

Jag tycker inte det låter som en bra blandning jag heller. Dessutom låter det som om det blir väldigt mycket fiskmassa i ett så litet akvarium. Utöver det så är det fiskar från helt olika världsdelar du nämner, med olika mentalitet och krav på vattnet och det kommer göra det väldigt svårt för dig att få dem att trivas på bästa möjliga sätt. 

Angående zebracikliderna så är de ju trevliga fiskar på det viset att de är väldigt tåliga och anpassningsbara men när till och med flera olika artbeskrivningar beskriver fisk som aggressiv eller att de borde gå i artkar av olika anledningar så är det ofta en väldigt dålig idé att gå emot detta. Det brukar inte var utan anledning, om man säger så. Generellt sett så "friar" de oftare än de "fäller" när det gäller olika arters personlighet/humör… 

Papegojcikliden blir ju en 20 - 25 cm lång, rejäl fisk, och de skitar ner rätt ordentligt och behöver ordentliga filter med kraftig cirkulation. Jag skulle säga att ditt akvarium är för litet för att det ska fungera på ett schysst sätt.

Ancistrus är en skum fisk, flera har jätteproblem med hur revirhävdande och ilskna de är och andra har inga som helst problem med sina. Det verkar vara väldigt individuellt. Detta är också en fisk som producerar mycket avfall dock.

Malawiciklider vill ha hårdare och mer basiskt vatten och kräver kraftig filtreringen med fart på vattnet medan pakistanbotia, öronål, Ancistrus hellre vill ha lite surare/neutralt och mjukare vatten. Pakistanbotian vill ju även ha lugnt vatten.

Öronålen blir rejält stor, den borde inte gå i ett så litet kar.  Det är liksom en fisk som kan bli 70 cm lång… eller ja, en del påstår att den kan bli 90 cm till och med… Öronål enligt zoopet och enligt seriouslyfish

Bra länk med info om malawiciklider för nybörjare: https://www.ciklid.org/index.php/component/content/article?id=16

Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
2017-08-03 08:13
#5

CorneliaAndersson. Har du kopierat texten rakt av från zoopet? Det är nämligen olagligt. Man får inte ta annans text eller bild och lägga upp någon annanstans. Att länka till texten är tillåtet. 

Om så är fallet måste texten tas bort här då sajtvärden är den som står för följderna annars.

CorneliaAndersson
2017-08-03 09:08
#6

#5 Sant.

Det ber jag om ursäkt för. Blev bara så när jag vart helt inne i 'informations-världen'.

Självklart ska detta åtgärdas, dock har det gått för lång tid, så jag kan inte göra det själv.

Edit: Jag har nu pm:at Rovfisk och förklarat läget, samt bett om ursäkt! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
Lillyrod
2017-08-03 09:46
#7

Det är inte så lätt att veta allting : ) Du har ju hänvisat till zoopet så jag låter det ligga så länge så får Rovfisk kolla om det är ok med hänvisning. Annars fixar vi det.

CorneliaAndersson
2017-08-03 09:54
#8

#7 Tack! :)

Jag vet inte. Man kanske kan ändra texterna, så det inte blir plagiat. Men det blir ju en himla massa jobb. Humm.. Nåja, vi får se vad Rovfisk säger, så tar vi det därifrån!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Draken
2017-08-03 10:53
#9

Har tagit bort både inlägg #1 och inlägg #4. Det är visserligen  hänvisat till zoopet i båda inläggen, men texten är kopierat direkt, vilket är olagligt.

De flesta frågor blir dessutom besvarat i inlägg #3 med länkar och egen text, vilket är betydligt bättre och lagligt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

oh-la
2017-08-03 12:32
#10

Nu blir detta lite pr, men tänkte att eftersom frågan ändå tagits upp. Om man istället väljer att citera en text, alltså med citationstecken och källa, visst får man då kopiera? Att citera en annan text in ju aldrig vara olagligt?

CorneliaAndersson
2017-08-03 12:58
#11

#10 Misstänker att det inte är okej heller eftersom det vart så jag gjorde :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Draken
2017-08-03 13:29
#12

#10 och #11 Det är lite omdiskuterat huruvida man kan skriva en tagen text inom situationstecken. Vissa tycker det är okej, och vissa inte.

Eftersom iFokus överlag har den policyn att man inte får kopiera texter från andra siter,  det står i skrivreglerna.

Även en tagen text inom situationstecken, är en kopierad text, och därför inte lagligt. Däremot får ni gärna länka till andra sidor och bloggar etc.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

oh-la
2017-08-03 13:57
#13

#11, nja, inte riktigt om jag inte minns fel. Dina texter var kopierade utan info om att det var citat och inte heller med citationstecken. Texten avslutades inte heller med länk till källan vid det citerade stycket. När man citerar måste det framgå tydligt vad som citeras och vårt det är citerat från. Anledningen att jag undrar är för att sista stycket i #9 kan tolkas som att man hellre inte får citera, så det var det jag ville kolla :) ursäkta ts. Ska inte kapa din tråd mer. Ville bara förtydliga mitt syfte lite :)

Annons:
oh-la
2017-08-03 14:06
#14

#12, fast citat går under citaträtten och är en inskränkning av upphovsrätten just för att man ska kunna saxa delar ur en text som någon annan skrivit. Det kan uppstå problem annars om man vill hänvisa till en massiv text utan att läsaren ska behöva läsa sidvis med sådant som inte är relevant. Att citera en text är alltså i lagen helt acceptabelt och inte olagligt.

CorneliaAndersson
2017-08-03 15:35
#15

#13 Skrev i det första att jag inte hade koll på fisksorterna och därför kollade på zoopet, om jag inte minns fel :)

Nu ska inte jag heller kapa tråden mer :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Emmie117
2017-08-03 16:03
#16

Ja tack så mycket för infon :) då får jag tänka om lite här hemma… Skulle det funka bättre om jag får tag på ett 350 L juwel akvarium istället? Det är dock inte längre utan endast högre och djupare om jag minns rätt…

Emmisen

Denarau
2017-08-03 17:42
#17

Det vore kul att se en helbild på akvariet! :)

Emmie117
2017-08-03 18:01
#18

#17 Ja jag kan försöka ta en bild och ladda upp sen om du vill :) har dock försökt en gång innan och fatta inte hur man gjorde…

Emmisen

Emmie117
2017-08-03 18:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här är det!

Emmisen

Emmie117
2017-08-03 18:48
#20

Växterna till vänster är bara där tillfälligt tills jag vet vart do ska placeras

Emmisen

Annons:
Erratic_Eagle
2017-08-03 19:23
#21

Snyggt

Lillyrod
2017-08-03 19:56
#22

Snyggt. Se bara till att ditt fina stenröse inte kan ramla 😮

Emmie117
2017-08-03 22:44
#23

Tack båda två :) och ja det är säkrat!

Emmisen

Upp till toppen
Annons: