Annons:
Etikettväxter
Läst 1508 ggr
Malexx
8/1/17, 1:16 AM

Algstopp

Surfade runt lite om alger och fann detta. Är det någon som har erfarenheter eller någon som har åsikter om detta?

Förebygger sjukdom på fisk samtidigt som det tar bort mina trådalger? Låter perfekt eller?

http://www.nyttodjur.se/produkt/algstopp-akvarium.aspx

Annons:
Lillyrod
8/1/17, 8:17 AM
#1

Det har jag aldrig hört talas om men om det används för att behandla sjukdomar tycker jag inte att man ska ha i det i sitt kar. Att behandla något som inte finns är aldrig bra. 

Det är bättre att ta tag i vad som är fel och varför det bildas alger. 

Det här schemat tycker jag är toppen

https://zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf

Malexx
8/1/17, 10:09 AM
#2

Nja som jag förstår det så används det inte som medicin utan för att förebygga sjukdommar genom att stärka fiskens hälsa

Lillyrod
8/1/17, 10:20 AM
#3

I t ex Danmark och många andra länder använder man penicillin till kossorna för att förebygga sjukdomar….. Alla vet vi ju vad det har lett till. 

Jag tänker som så att vi inte behöver fler resistenta bakterier eller virus. Därför ska man inte medicinera innan någon är sjuk vem det än gäller : )

Malexx
8/1/17, 10:51 AM
#4

Jo det håller jag med om. Men tex en av mina fiskmatburkar beskrivs (dr baasleer) också att det stärker fiskens hälsa. Det där alg stop verkar vara någon slags mikroorganismer som förbättrar vattnet genom att förbruka vissa ämnen som tex kväve i vattnet. Det bästa är väl att inte hälla saker i vattnet men jag läste om detta och har aldri hört om detta så jag blev nyfiken om någon här har erfarenhet av det.

oh-la
8/1/17, 11:02 AM
#5

Att förebygga sjukdom innebär ju inte nödvändigtvis att man behandlar med något som är medicin. Att anpassa karen efter fiskarten man har och minska stress är ju ett sätt att förebygga sjukdom exempelvis. Att ge anpassad föda förebygger sjukdom. Sjukdomsförebyggande åtgärder kan ju vara ganska brett :) själv äter jag vitamintablettet i sjukdomsförebyggande syfte. Troligtvis hjälper det inte ett dugg, men jag får för mig att det gör skillnad. Det här medlet behöver inte vara ett läkemedel, men det kan ändå verka förebyggande exempelvis genom att påverka miljön i akvariet.

Lillyrod
8/1/17, 11:03 AM
#6

Jag måste säga att jag blev också nyfiken. Det låter ju väldigt bra och det är lite det som gör mej misstänksam. 

Hoppas det dyker upp någon här som vet mer om det så vi kan få säkra besked 🙂

Annons:
Malexx
8/1/17, 1:07 PM
#7

Jag har inte jättemycket alger och tycker väl det är helt ok.  Men just de där gråa trådarna som sitter på viss inredning och framförallt på gräset i framkant är så himla ful att man ibland börjar paniksurfa om snabba lösningar på problemet.

 Oftast så räcker det med någon/några timmars surfande om alger och annat så  fortsätter man nästa dag gneta på med upprullade alger på träpinnen och försöker förstå om man verkligen matar för mycket även om man är så noga att fiskarna äter upp allt och om man skall sänka ljuset ytterligare en timme osv….

Ja ni fattar.  

Just det här algstop lät precis som Lillyrod skriver nästan för bra och precis som hon blev jag både lite misstänksam och samtidigt nyfiken. 

Hoppas någon vet mer som sagt.

Upp till toppen
Annons: