Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 1462 ggr
Josefinpersson
8/1/17, 12:48 AM

Två frågor om nystartat akvarium

Hej! Jag har två frågor, jag håller på att starta upp mitt akvarium för en Kampfisk. Jag har en doppvärmare som inte är nyköpt, jag kan inte ställa in temperaturen på den, men vattnet håller sig mellan 28-29 grader. Är det för varmt för en Kampfisk? Vet inte än vad för typ av Kampfisk det blir.. :/ Andra frågan är om jag ska göra vattenbyten under tiden mitt akvarium går egenom nitrifikationsproccecen? Jag har lagt i goda bakterier och ska göra det varje vecka enligt förpackningen, men behövs vattenbyte även om fisken inte bor där än? :)

Annons:
Lillyrod
8/1/17, 8:10 AM
#1

Hej Jsefinpersson. En Kampfisk vill ha ganska varmt i karet. Har du läst på något om fisken?

Man kan inte lägga i goda bakterier i ett akvarium. De börjar bildas när första invånaren flyttar in. Det behövs någon som äter och bajsar och lever i karet för att det ska hända något. 

Vad är det du ska ha i varje vecka? Som sagt goda bakterier finns inte på flaska. Kan det vara någon typ av vattenberedningsmedel? Det behövs i regel inte. Möjligen om man har egen brunn eller om det kommunala vattnet innehåller något som fiskarna inte tål vilket det kan göra vissa perioder.

Så fort du har fått igång karet med sand, växter mm så kan du köpa din fisk. Sen gör man vattenbyte varje vecka som vanligt 🙂

Josefinpersson
8/1/17, 10:07 AM
#2

Tack för svaret! Har läst på väldigt mycket och faktiskt hört väldigt många som använder goda bakterier på falska, som startar igång hela proccecen, om jag lägger i fisken direkt har jag hört att det bildas ammoniak och nitrit som kan döda fisken. Därför måste akvariet stå i några veckor med vatten och växter innan fisken flyttar hem. Vi har nog hört lite olika ;) men tack för ditt svar! :)

Josefinpersson
8/1/17, 10:07 AM
#3
Josefinpersson
8/1/17, 10:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är det jag använder. :)

Josefinpersson
8/1/17, 10:07 AM
#5
Lillyrod
8/1/17, 10:17 AM
#6

Som jag sa. Det finns inga bakterier på flaska. Tyvärr så har någon lurat dig lite där. Det händer ingenting i karet förrän någon flyttar in där. 

Det är då allting börjar. Det bildas alltid olika ämnen i karet men de goda bakterierna håller det i schack. Det blir ingen nitrit eller annat i karet när ingen lever där. Säger någon att det är så är det inte riktigt sant. De som säger så kanske också har fått fel information från början. 

Du kan vänta i ett år. Det är ändå när fisken flyttar in som det är risk för nitrit mm.

Annons:
Josefinpersson
8/1/17, 10:22 AM
#7

Vi vet nog bara olika, läst på ganska länge och har aldrig hört annorlunda, från erfarna fiskägare och en man som äger ett väldigt stort "fiskhus" med alla möjliga sorter och ett helt liv som erfarenhet.. men tack för att du svarade iaf, då ska jag kolla lite extra. Vi kanske bara missförstår.

Lillyrod
8/1/17, 10:26 AM
#8

Det är de som hållit på ett helt liv och fortfarande gör likadant som är värst 😃 Det gäller att kunna lära om när det kommer nya rön. Jag hade också fiskar tidigt 70-tal och då var det sådant som gällde. 

Lycka till med ditt kar!

Josefinpersson
8/1/17, 10:47 AM
#9

Haha, ja okej. Men måste fråga bara, när en fisk flyttar in i ett helt nytt akvarie, så bajsar den och ammoniak bildas, sen nitrit, sen nitrat, sen vattanbytte. Men om akvariet är nytt så finns det inga bakterier som kan äta upp ammoniak osv, därför måste det stå ett tag innan för att goda bakterier ska bildas, eller lägga i från flaska. Eller jag helt fel ute?😅 Tänker att jag kanske bara uttryckt mig knasigt.. ;)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
8/1/17, 11:01 AM
#13

Grejen är ju den att det bildas inga goda bakterier förrän någon flyttar in och börjar äta och bajsa. Det goda och det onda i karet bildas ungefär samtidigt. Ett uppstartningsmedel kan hjälpa till så att de goda bakterierna växer lite fortare men det finns alltså inga bakterier i flaskan.

Med få invånare, lite mat och bra vattenbyten så hjälper man de goda bakterierna att hålla de onda i schack tills de blivit så många att de klarar det själva. Om man har möjlighet kan man kanske placera sin pump (innerfilter) i någons väl ingångna kar några veckor för att sedan sätta den i sitt eget kar. Då har man ett helt gäng glada, goda bakterier med sig hem 😉

Om du är rädd att din Kampfisk ska fara illa kanske du kan köpa några snäckor som får bo i karet ett tag. De äter och bajsar de också så att allting kommer igång. 

Knepet är att skynda långsamt. För dig gäller ju bara en fisk så det är lugnt men sen får man mata minilite osv tills allting funkar som det ska. Jag vet att du läst på mycket om saker och ting och det är svårt att ha koll på allting i början. Du ska inte vara rädd för att köpa din fisk med en gång. Det kommer att gå bra ska du se 👍

Annons:
oh-la
8/1/17, 11:19 AM
#14

Alltså, bakterier bildas inte magisk i vatten utan tillsätts till akvariet på olika vis. Många av de medel vi använder i akvarier, nitrivec exempelvis, är just bakterier. Det bästa sättet att påverka vattenvärden utan att påverka akvariet på annat vis är just genom bakterier. Vid för höga nitritvärden är det brist på den bakterie i kvävecykeln som omvandlar nitrit att nitriten hopas. Nitrivec innehåller en högre mängd av de bakterier som hjälper till med nedbrytningen och får snabbt upp bakteriemängden. Självklart kan man tillsätta bakterier, dom finns naturligt i allt du tillsätter ändå och kommer alltid ner i akvariet utifrån. Finns inte de ämnen som bakterierna bryter ner (det är en mängd olika bakterier i olika delar av kvävecykeln som samverkar) kan dom inte öka i antal utan anpassar sig till den kvävecykel som finns. Man ska vara medveten om att allt biologiskt material bidrar, inte bara fiskarna. Har man växter, rötter, alger, mikroorganismer och liknande bidrar det också till att sätta igång en kvävecykeln. Ett akvarium utan fisk är inte ett dött akvarium, tvärt om! Och även utan fisk bildas bakterier som behövs i kvävecykeln. Däremot anpassas mängden alltid efter den belastning som akvariet utsätts för. Den största belastningen är fiskarna, och då behövs fler bakterier. Stoppar man snabbt ner mycket fisk hinner inte bakterierna med riktigt själva och man får en spik. Bakterierna finns där emot redan i akvariet. Det är då exempelvis nitrivec kan hjälpa, med en tillsats av de bakterier som bryter ner. Så självklart finns det bakterier på flaska!

Josefinpersson
8/1/17, 11:21 AM
#15

Okej tack för förklaringen, jättesnällt. Ja det är så mycket en ska ha koll på nu i början, bra att detta forumet finns. ;) En sista fråga hehe, om jag köper snäckor, kan de ta skada av att vara där innan allt är färdigt..?

Lillyrod
8/1/17, 11:26 AM
#16

Snäckor påverkas också av nitrit mm så vattenbyten och annat ska skötas ändå. De behöver ju inte så mycket mat men någon liten grönsaksbit eller algtablett kan man ge dem. De hjälper till att få igång allting de också : )

Josefinpersson
8/1/17, 11:36 AM
#17

Okej toppen, tack så hemskt mycket för din hjälp! :)

Upp till toppen
Annons: