Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1946 ggr
Hallonet99swe
2017-07-30 20:09

1 fisk i 120L

Vilken fisk skulle passa i ett 120L akvarium? Jag vill inte ha ett sällskaps akvarium utan bara en enda fisk i med lite mer personlighet

Annons:
[dynamitella]
2017-07-30 20:13
#1

Det är lite i det minsta laget för en vuxen, men en unge kan ju gå flera år däri :) https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=404
Mycket sällskapliga och intelligenta, om än nitritkänsliga och petiga med kosten.

Hallonet99swe
2017-07-30 20:20
#2

#1 hmmm intressant fisk!

2Sirius
2017-07-30 21:02
#3

Kamp fisken har ju mycket personlighet, och har sitt revir behov… Men inte så stor dock. Skalaren blir lite större, men möjligen föredrar den sällskap… Black Ghost, kan jo bli rätt stor, är vad jag förstår en ensamvarg (fisk), Och snygg! Plekostumus en trevlig mal, mins jag rätt så var det Gibbikepp som blev större, och trivs därmed bättre i ett än större akvarium….

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillyrod
2017-07-30 21:18
#4

#3 Ingen av de fiskarna vill bo i ett 120 liters kar : )

Fridiipida
2017-07-30 21:29
#5

Kanske någon Gurami fisk skulle fungera

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cecilia.S
2017-07-31 08:23
#6

Jag är inne på lite samma spår som många andra i den här tråden. En ensam kampfiskhane skulle kunna passa in bra, den har ett behov av eget revir och livar upp karet bra med sin stora utstrålning. Kampfisken är även en rätt intressant fisk med en enorm personlighet. Den vill ha ett rätt stillastående vatten, gärna mycket växter och andra gömställen. Som sällskap kan du ha snäckor om de verkar intressanta. Du kan dock ha EN individ av Kampfisk i det karet :-) I annat fall finns den en del intressanta, mindre, guramis. Exempelvis Dvärggurami och Honungsgurami. De vill också ha mycket gömställen och ett mer stillastående vatten (Dvs inte så stark pump och gärna mycket växter som bromsar upp strömmarna). Observera att endast en art av dessa går att ha i karet, av Gurami kan du ha en hane tillsammans med ca 1-2 honor. Om jag inte misstar mig helt går guramiarterna även att ha med räkor och snäkor, risken finns dock att räkningarna inte blir så många. Guramis blir med tiden också väldigt sällskapliga med egna personligheter. Satsa på en art som kan leva livet ut i ditt akvarium, det är mycket bättre både för dig och fisken :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
2017-07-31 09:17
#7

Varför inte ett par av någon ciklid av nåt slag ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Josefinpersson
2017-07-31 12:57
#8

#4 Är bara nyfiken, varför skulle tex. en Kampfisk inte vilja bo i ett 120 liters? Tänker bara att större är bättre, finns det många gömställen och växter skulle väl det vara jätteskönt för fisken med så stort.. Som sagt är bara nyfiken! :)

Lillyrod
2017-07-31 13:02
#9

Det skulle nog gå att hålla en Kampfisk i så stort. Jag tror vi tänker på hur de lever i det fria. Oftast bara i små pölar. De hoppar vidare i sin jakt på en hona mellan vattenpölarna : )

Får man karet att funka med svag cirkulation mm så går det säkert.

Josefinpersson
2017-07-31 13:24
#10

Då förstår jag, häftigt hur de lever. :)

Qemm
2017-08-06 12:38
#11

Ja förutom att det är inte alls så de lever 99% av sitt liv.

fiskälskarn00
2017-08-06 12:47
#12

De med att de bor i pölar är dock en myt har jag läst av många. Kampfiskar bor i lågt vatten ja men som sträcker sig långt, mycket långt. Så om man har stilla vatten med simyta och gömställen skulle det funka är ja säker på!

ps, inte ute efter konflikter :)

Gal1

Hogstedt
2017-08-06 13:37
#13

Om jag inte missminner mig helt så bor kampfiskar för det mesta på risfält och liknande, så precis som #12 säger så är det grunt vatten som sträcker sig långt. Dock så KAN de leva i pölar, och förflytta sig emellan dem när risfälten (och andra hemtrakter) torkar ut, men det är ingenting som de väljer! Så ett stort akvarium med låg vattennivå borde vara väldigt uppskattat! 😊

Annons:
Erik97an
2017-08-06 15:18
#14

I Thailand lever de i sumpmarker.. där de är lågt vatten men mycket växter o sånt.. i stora sumpmarker som sträcker sig långt som sedan går ut i någon å eller liknande, de är vad jag sett 🙂

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

fiskälskarn00
2017-08-06 23:39
#15

precis.

Gal1

Erik97an
2017-08-07 00:10
#16

#12 håller även med fiskälskarn att kampfiskar hoppar från pöl till pöl är en myt de lever i sumpmarker eller i småsjöar men oftast lever de längs med stora '' åar '' nära kanterna och är även en fisk som älskar att äventyra och simmar långt på de sträckorna längs med ån. åk till thailand där kan man se många kampfiskar samt i cambodia! 😍

räcker med att ta med en håv o dra lite i kanterna så kan man få upp hur fina kampfiskar som helst!

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Hallonet99swe
2017-08-07 12:32
#17

Vad finns det för fiskar som man kan ha i 120l som inte vill/behöver ha inredning sand växter osv  är mer sugen på 1 lite större fisk som kan ha hela akvariet för sig själv.

[dynamitella]
2017-08-07 12:47
#18

Får jag fråga varför du inte vill ha inredning i akvariet? Man måste enligt lag erbjuda fiskarna en miljö som efterliknar deras naturliga habitat - både vattenvärden och inredningsmässigt. 
120 liter är rätt litet, så någon "större fisk" kan jag inte rekommendera på rak arm. (jag menar, hade vi pratat 700 liter kunde man ju rekommendera arowana, stora ciklider, guldfiskar eller black ghost etc).

Hallonet99swe
2017-08-07 12:51
#19

Ja jag förstår Jag kanske har kollat för mycket på joey på youtube han har ju sina eller nu sin arowna i ett akvarie utan nått i, han hade även sin flowerhorn i ett 120l akvarie utan inredning

[dynamitella]
2017-08-07 12:55
#20

#19

Han förklarar också att fisken blir mycket social och ensam i ett sånt tråkigt akvarium (som är ALLDELES för litet). Så fort han släppte ner Frank i sitt enorma akvarium slutade han att vara en social liten valp, eftersom han kunde få utlopp för sina naturliga fiskbehov.

När man skaffar fisk är det första man gör att erbjuda fisken ett perfekt inrett litet habitat, med artfränder om det är möjligt. Om du stoppar ner en fisk i ett helt kalt akvarium kan de inte utöva naturliga beteenden som att leta efter ätbara saker, gömma sig, undersöka och underhålla sig.

Kan du tänka dig så tråkigt det hade varit att bo i ett helt tomt, oinrett, vitt rum i 10 år? :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: