Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 2359 ggr
Nicole2000
2017-07-23 15:49

Akvarieinredning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Tänkte bara kolla vad ni tycker om mitt akvarie. De är på ca 64L jag har 4st Platy, 1 mal, 5st guppys, 6st neontetror och insåg nyss att jag även har två små sniglar och en planty yngel. Tycker ni att de är för mycket/ för lite fiskar? Ser de ut som de finns tillräckligt av gömställen/växter? Tack för svar!

Annons:
Lillyrod
2017-07-23 15:56
#1

Jag skulle definitivt sätta dit mer växter. Riktiga växter. De hjälper till med balansen i karet. Motverkar alger och fiskarna gillar att gömma sig bland dem när de vill ha lugn och ro ett tag.

Plastinredning ska man vara lite försiktig med då både plasten och färgerna kan läcka ut giftiga ämnen. Även färgat grus ska man vara försiktig med. Alla fiskar och snäckor tål inte färgerna som det är färgat med.

En bakgrund behövs också. Fiskarna har enligt jordbruksverket rätt till en insynsskyddad sida i karet. 

Du ska inte ha mer fiskar i det iallafall. Vad är det för mal du har?

Lillyrod
2017-07-23 16:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Såhär ser mitt 60 liters ut för tillfället. Bara snäckor i det just nu. 🙂

Nicole2000
2017-07-23 16:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Kommer inte ihåg vad de var för slags mal men ser ut sådär. Har rikatiga växter i endast de två längst fram som är av plast. Har nyss bytt akvarie så har i te hunnit köpa bakgrund men de kommer! Vad skulle du rekommenderar för inredning som inte är gjord av plast?

Nicole2000
2017-07-23 16:08
#4

Har även precis börjat med äkta växter, behöver de något speciellt? Något speciellt ljus eller växt näring?

Nicole2000
2017-07-23 16:09
#5

Hahah kanske lite mycket frågor men hur planterar man ner växterna i sanden? Behövs de någon speciell sand? Jag har bara stämt ned dom med krukorna😂

Lillyrod
2017-07-23 16:10
#6

Det är en Ancistrus du har och den kommer att växa ur ditt kar ganska fort. Den vill ha minst 100 liter för att trivas riktigt bra.

Rötter och stenar är ju det vanligaste man inreder med. Rötter finns att köpa i akvarieaffärer och stenar kan man plocka ute. Rengör de noga i hett vatten innan du stoppar ner i karet. 

Ju fler växter du har desto gladare blir fiskarna : )

Annons:
Upp till toppen
Annons: