Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 1672 ggr
[dynamitella]
2017-07-23 01:41

630 liters paludarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag spontanköpte ett akvarium en tid tillbaka (ca 130x70x70 cm).
Tanken är att ett gäng orientaliska klockgrodor och akvatiska snäckor ska bli invånare framöver när allt är etablerat. Akvariet kommer ha ca 8-10 cm vattendjup och har främst svenska växter.

Substrat: 25 kg sjösten och 25 kilo filtersand. På det är vattenväxtjord (jord, sand och lera som inte ska grumla vattnet).

Inredning: Grenar från lövträd. Grenarna kommer ej stå blött.

Växter: Svenska mossor av olika slag har växt till sig på balkongen under några månader och får nu testa hur det funkar inomhus. Jag misstänker att mossan inte kommer klara sig, men det är värt ett försök.
Bak till höger är två dammväxter från hornbach. Hippuris vulgaris och någon slags nålgräs. Jag funderar på att fördela nålgräset i flera små bitar och sprida ut. 

Jag har inte tillsatt vatten än, som ni ser. Likväl fattas några grenar, stenar, grus och vattenväxter  :) Uppdateringar kommer allteftersom.

Annons:
Lillyrod
2017-07-23 07:58
#1

Jag hoppas mossorna klarar sig för det var väldigt fin grön färg på dem. Ska bli spännande det här : )

hejkomochhjälpmig
2017-07-23 21:09
#2

Vilken dröm! Gillar verkligen idén om svenska växter. Ska bli kul att följa hur det går. 😃

[dynamitella]
2017-08-18 18:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så :( Allt var färdigt för en uppdatering (ny belysning, fiskar, snäckor, massvis av vattenväxter, ormbunkar, bräkenväxter, fler grenar etc). Jag gjorde ett vattenbyte och såg genom bottenglaset att där var bubblor mellan glaset och trämöbeln. 
Karet har läckt i flera veckor, och mycket dessutom. 

Vi märkte inget då där är en list/ram på möbeln och ett hål undertill som samlade upp ca 60 liter av vattnet som runnit ut i en stor balja (för säkerhets skull ditsatt för eventuellt vattenstänk bak till ytavrinningen till före detta sumpen). 

Så hela projektet är nerlagt :( Vattendjuren bor tillfälligt i fönsterkarmens akvarium och detta kommer istället torrläggas och användas som terrarium till min leachianus gecko.

Mycket sorgligt.
Bilden är den sista jag tog, alltså finns inte ens en bild på det färdiga resultatet innan jag fick paniktömma det.

Lillyrod
2017-08-18 20:19
#4

Åh vad tråkigt. Hoppas inget runt om blev förstört.

Cecilia.S
2017-08-18 20:40
#5

Usch så tråkigt, hoppas att ingenting annat har tagit skada av läckan.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[dynamitella]
2017-08-18 21:24
#6

Vi får se när vi till slut får flyttat möbeln (två vuxna män kan inte rubba den). Allt har börjat torka ut nu dock då belysningen är 2 st 50 watts strålkastare, så det blir rätt varmt när det står på. 

Kommer troligen slänga in en bild på terrariet till slut när det är fixat, bara för att avsluta tråden på en positiv not.

Annons:
Lizelda
2017-08-19 04:50
#7

Åh nej! Paludarium är ju så härliga projekt, såg fram emot att se slutresultatet :(

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

usvead
2017-08-19 11:12
#8

Nej vad ledsamt. jag hade sett fram emot det där. Är lite av en dröm att ha ett paludarium.

TccT
2017-08-22 11:01
#9

Går det inte att limma en glasbit över avrinningshålet och köra med ett eller två luftdrivna billifilter istället?

[dynamitella]
2017-08-22 11:15
#10

#9

Nu när akvariet redan är i sin möbel går det inte att komma åt. Och för att lyfta ut det och silikona igen hålet måste jag anställa en flyttfirma igen som får komma hit och bära det. 
Det har jag inte råd med.

Så det får helt enkelt bli torrlagt istället. Jag tänkte silikona för öppningen upptill så vatten inte kan sippra ner när jag sprayar terrariet sen, men botten ska täckas i en dammduk så att eventuell fukt stannar i karet.

Upp till toppen
Annons: