Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 3513 ggr
Elena90
7/19/17, 7:42 PM

Platy fisk - Nybörjare!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hejsan! 

Tänkt höra med er om ni kan hjälpa mig! Jag har 3 Platy honna och 2 hanne (och Molly + guppy). Jag tror alle 3 är gravid men 2 av de är störra. Alltså jag vet inte när jag ska lägga de i yngelkassen. Eftersom 2 av de bara står ett ställe utan att röra på sig. Det kanske dags?! 

Tacksamt för svar

Mvh Elena

Annons:
Darkylucy
7/19/17, 8:14 PM
#1

coola firar dom var tuffa ingen aning men tror det nog är dags snart för dom har nog ont som vanliga kvinnor

the darkynessLyssnar på musik

Lillyrod
7/19/17, 8:54 PM
#2

Yngelkasse är inget som vi brukar rekommendera här. Massor med växter för ynglen att gömma sig i är det allra bästa. Det är nästan omöjligt att säga när en hona ska yngla och en kasse är väldigt stressande för fisken. 

Finns det hanar är honorna alltid med rom så yngel blir det hela tiden.

Elena90
7/19/17, 11:19 PM
#3

Hej Tack för svar :) 

haha Darkylucy ja tänker på samma sätt men vill inte lägga in de, om det nu inte riktigt är dags. Tycker att det är så himla svårt att veta när de ska ha yngel :/

Jag hållar med dig Lillyod, jag tycker heller inte att man ska rekommendra yngelkasse ( bättre att de lever i det fria, än i fängelse😢) men jag har bara läst över allt om man inte vill ha att de ska bli uppätna så är det bra med en sån kasse :( Mina gravida fisk är inte i yngelkasse nu, men jag misstänkte om det va dags eftersom en av är under kassen hela tiden och den andra vid växten. Men ni tror inte det är dags vist? de kanske blir lite större!? Jag köpt de för en vecka sen, så de va gravid innan, I think!

Lillyrod
7/20/17, 6:51 AM
#4

Att de hänger under saker är för att ditt kar är så tomt. De söker skydd helt enkelt. 

Vad jag kan se har du inte en enda växt i karet?  Levande växter hjälper till med algproblem och att hålla vattnet ok. Fiskarna gillar att chilla bland dem och ynglen överlever genom att gömma sig i växterna. En rejäl bunt levande växter är vad du behöver just nu : )

Det är som sagt inte möjligt att säga när de ska yngla. En del blir extremt tjocka innan det är dags och andra syns det knappt på. Magen brukar bli nästan fyrkantig framtill precis innan det är dags iallafall.

Elena90
7/20/17, 2:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Så här ser den ut idag. Jag va ute i går och köpt til lite växter :)

hehe tack för info 😉😊

CorneliaAndersson
7/20/17, 3:55 PM
#6

1. Du behöver mycket mer växter :)

2. Låt honorna föda i karet. Då blir de inte alls lika stressade. Alternativt att du har ett annat kar som de kan föda i. Och då måste du också ha mycket växter så ynglena kan gömma sig. Annars blir de lätt mat åt både Platy och Molly.

3. Får man lov att fråga hur stort karet är?

4. Jag skulle inte haft så lite honor till två hanar. Det blir lätt bråk mellan hanarna.

5. En fråga. Har du Facebook? Finns en grupp där. Platyhörnan

Gå med där vetja! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
CorneliaAndersson
7/20/17, 3:57 PM
#7

Oj just det!

Innan det är dags att föda så blir platysar lite mer fyrkantiga vid magen och de får en vit prick vid analen. Vissa syns det mycket på och andra inte.

Man kan ofta också se små prickar inne i buken. Det är ynglens ögon :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Elena90
7/20/17, 7:26 PM
#8

Tusen tack för info så snällt av er :) 

Ja, jag får nog köper mer växt. Det bara bra för fiskerna :)

det är en 54 liters

faktisk de bråkar inte, det är bara en av de som går på honorna haaha

Tusen tack för hjälpen igen <3

Lojs
7/20/17, 8:23 PM
#9

Jag föredrar att köpa växter privat, blir mycket billigare och växterna är ofta finare. =) Det finns till exempel en facebookgrupp som heter akvarieväxter säljes/köpes/bytes där jag hittat de flesta av de växter jag har nu. 

Akvariet du har nu är egentligen tyvärr lite för litet för ett gäng platys, de är riktiga bajsmaskiner som ger hög belastning på vattnet så att det kan vara svårt att hålla vattenkvalitén ok, plus att de mår bättre i ett större kar. Särskilt med tanke på att du vill att yngel ska växa upp där, då behöver du ha ett större kar för att alla ska få plats och må bra. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

CorneliaAndersson
7/21/17, 7:44 AM
#10

Du har redan fått et bra svar av #9

Men vill också påpeka att det är lite för litet även för mollysarna som helst vill ha iallafall 100Liter :/

Självklart hjälper vi till så mycket vi kan.

Vi alla har varit i den sitsen när man behöver lära sig saker lite bättre :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Elena90
7/21/17, 11:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ja, det så mycket man måste lära sig. Hade önskad att jag sökte lite mer info innan jag köpt fiskerna. Jag kommer helt klart köpa mer växt :) Jag har en annan fråga. vet ni vf jag har mycket bubblor i akvariet? Gör jag någet fel?

Lillyrod
7/21/17, 12:22 PM
#12

Jag antar att du har den där lilla plastslangen på toppen på pumpen? Ta bort den. Det gör ingen nytta alls och växterna tycker inte om det för det driver ut co2 ur vattnet som växterna behöver som näring.

Elena90
7/22/17, 12:59 AM
#13

den lilla halv långa plats någon ting. Den har jag inte haft på från början! :(

Annons:
Lillyrod
7/22/17, 8:26 AM
#14

Sitter pumpen så högt att den suger luft ändå från toppen? Sänk den så den sitter precis under ytan i så fall. Något skickar ju in luft i karet för annars blir det inte så mycket bubblor.

Elena90
7/22/17, 7:11 PM
#15

Jag har den precis vid ytan, för det sa de i butiken jag skulle göra så det gjord jag

Upp till toppen
Annons: