Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1086 ggr
Josefinpersson
7/19/17, 2:44 AM

Nitrifikationsprocessen, krävande??

Jag ska förmodligen skaffa en Kampfisk, men jag blir lite avskräckt av hela "nitrifikationsprocessen", och framför allt att en behöver göra flera testar på vattnet och flera gånger om dagen vad jag har hört, iaf i början.. Tänkte använda "tetra safe start" för cykeln iallafall, är hela processen så krävande som det verkar??

Annons:
Lillyrod
7/19/17, 7:09 AM
#1

Man ska alltid ha tester för Ph och nitrit hemma. Det är de viktigaste. Att göra tester flera gånger om dagen känns onödigt tycker jag. 

Det är i uppstarten av karet som man behöver ha lite koll innan alla goda bakterier har kommit igång och hjälper dig på traven. Det finns flera jättebra artiklar på den här sidan om hur man startar upp och vad man bör tänka på.  Det är inte så jobbigt som det kan låta och gör man som man ska så brukar det funka utan några problem alls.

Vattenberedningsmedel brukar inte vara nödvändigt om man inte har problem med vattnet hemma t ex egen brunn med några konstiga värden. Normalt sett så funkar det bra med bara vatten från kranen 🙂

Eftersom du läser på och frågar innan du kör igång så tror jag inte du får några problem alls. Det kommer att gå jättebra!

Cecilia.S
7/19/17, 8:01 AM
#2

Du har fått ett jättebra svar från Lillyrod - och precis som hon nämner finns det massor av bra artiklar och inlägg här som du kan ta hjälp av. En artikel som jag tog mycket stöd av när jag startade upp mitt första akvarium var dem här artikeln: http://akvariefisk.ifokus.se/articles/56a7c02e8e0e747a560004cf-starta-ett-akvarium-steg-for-steg Där kan du läsa om det som du behöver för att starta upp ett akvarium och även om det som är bra att tänka på rent generellt. Lycka till!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
7/19/17, 10:15 AM
#3

Du har fått jättebra svar från både Lillyrod och CeciliaS.  Så jag har ingenting att tillägga där.

Men läs artikeln och kanske få lite goda råd, den är jättebra och utförlig med processen att starta ett akvarium :)

Lycka till :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Josefinpersson
7/19/17, 12:30 PM
#4

Åh va skönt med era svar, tack så jättemycket nu känner jag mig tryggare :) Frågar en sista fråga, räcker det med nitrit och pH test, eller behöver jag ha ammoniak test också? Hade tänk köpa ett kit men ammoniak test ingick inte. :) Ska in och läsa sidan nu, tack igen!

Lillyrod
7/19/17, 12:40 PM
#5

Ammoniak är inte det första man tänker på när något är fel så nej du behöver inte det testet från början iallafall : )

Josefinpersson
7/19/17, 12:46 PM
#6

Okej va bra, tack :)

Annons:
axa
7/19/17, 7:53 PM
#7

Näh, känns som att man övertänker med att ha fisk då. Har inte kollat vattenvärdena, eller satt i några medel till min Kampfisk. Och då fick han flytta in i ett relativt nystartat kar. Städar ca 1g i veckan/efter behov. Matar med granulat, då han inte vill äta frysfoder. Så länge han är frisk, glad och fin är det inget man bör göra. Det blir så svårt man gör det ;)

Haft Diskus, Fahaka, mini-puff, och en hel drös andra arter. Ingen problematik, inga tester eller medel. Bara att sköta vattenbytna och foder så kommer fisken må toppen :) Aldrig haft sjukdomar eller konstiga dödsfall.

Lillyrod
7/19/17, 8:51 PM
#8

Jag använder inga medel jag heller annat än när vattenverket hittar på dumheter vilket händer ibland. Särskilt sommartid. 

Ytterst sällan jag använder tester jag heller men har man hållit på ett tag så ser man om något är tokigt. Är man helt nybörjare är det inte fel att ha iallafall ph och nitrittester hemma. Det är i stort vad man behöver tycker jag.

oh-la
7/19/17, 9:19 PM
#9

Fast måste man välja skulle jag säga att hellre ett ammoniaktest än pH, så länge man inte har vatten från egen brunn och inte vet värdet. Kommunalt vatten är generellt lätt hädiskt, strax över 7. Vill man veta kan man ringa kommunen och fråga. Det är svårt att få pH som är så högt eller lågt att det skadar fiskarna. Då är risken för ammoniakförgiftning värre. Ammoniak är giftigare än nitrit och det första steget i kvävecykeln. Ammoniak omvandlas med bakterier hjälp till nitrit. Har man ett nystartat akvarium finns risk för höga ammoniakvärden.

Lillyrod
7/19/17, 9:34 PM
#10

Vatten i kranen med kommunalt vatten ligger på mellan 8.0 och 8.5 i nästan hela landet. Kommunerna hävdar att det ska hjälpa mot rost. I de flesta fall är rören idag i plast så tja jag undrar varför ; )

oh-la
7/19/17, 10:17 PM
#11

#10 såpass! Jag testar bara pH när jag hållit känsligare fiskar och räkor och mitt vatten har legat runt 7,5. Fast mitt egenmätta värde är ju inte referensvärdet för hela landet, så jag får justera mitt inlägg lite ;) tur att någon har koll! Hur som, håller man inte väkdigt känsliga djur är pH inte ett problem i samma utsträckning som gifter som uppkommer vid start, så måste man välja tycker jag nog att ammoniak och nitrit är viktigast. Har man ätit med ett tag känner man ju tecknen, om man ens får spikar, och kan lösa det utan test. Som nybörjare kan jag dock tänka mig att det känns tryggt med något mer konkret.

Lillyrod
7/19/17, 10:32 PM
#12

Jag har aldrig haft varken det ena eller andra men tror det beror på att man ser att något är galet. Håller med om att gifter är mycket värre än ett ph som ligger lite fel : )

Ph i karet sjunker ju pga diverse inredning så där är det för det mesta lägre än i kranen. Att det ligger på 7,5 där är nog väldigt vanligt. Vill man ha lägre eller högre får man greja lite.

Upp till toppen
Annons: