Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 1334 ggr
Draken
7/16/17, 11:02 PM

Frakta och "koppa in" snäckor.

Såg att denna frågan hade kommit upp i en gammal tråd, om hur man koppar in fisk.

Jag fick därför ideen att skriva ett litet inlägg om hur man koppar in snäckor.

Enklaste, och faktiskt bästa sättet, att frakta snäckor är ju just i snusdosor, med fuktiga/blöta bomullspads. Eftersom snäckor inte fraktas i vatten, så kan det ju bli lite problem med just inkoppningen.

Jag har väldigt mycket olika snäckor i mina kar, och de flesta är (precis som med fiskar) olika känsliga. Jag tänkte att man i den här tråden ,utifrån egna erfarenheter, kan tipsa de som inte är så hemma på snäckor, om det bästa sättet att "koppa in" dessa i akvariumen.

De som läser och följer/provar olika tillvägagångssätt att koppa in sina snäkor i karen, måste tänka på att det som fungerar för en person, kanske inte fungerar för en annan. Det är helt beroende på vilken typ av snäcka det handlar om, och hur känslig den aktuella snäckan är till olika vattenförhållanden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
7/16/17, 11:11 PM
#1

När jag får hem snäckor, så utgår jag ifrån hur känslig snäckan är mot ändrade förhållanden.

Handlar det om t.ex Posthornsnäckor eller sandsnäckor, så släpper jag ner dem direkt i karet när jag får hem dem. Dessa två arter är mycket tåliga och klarar av det mesta. Samma sak gäller för Trapdoor-snäckan och de flesta andra dammsnäckor.

Elefantsnäckan och neritinasnäckorna lägger jag i en bytta med vatten från karet som de skall vara i. De får ligga där tills jag ser att de har vaknat till (alltså tills jag ser att de har antennerna ute).

Herculean (Brotia herculea) gör jag samma sak med, alltså de får ligga i en bytta med vatten från akvariumet de skall ner i. Men här släpper jag inte ner dem i akvariumet, förns jag ser att de är helt ute ur skalet och har börjat klättra iväg uppefter kanterna på byttan de ligger i. Då först släpper jag ner dem i karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
7/17/17, 7:22 AM
#2

Jag gör nog likadant som du Rovfisk. Enda skillnaden är att jag låter alla snäckor vänja sig vid vattnet i en bunke först. Alltid vatten från det karet de ska ner i.

Jag brukar vänta tills de har kommit ut och börjar röra på sig innan jag släpper ner dem i karet där de ska vara : )

Lizelda
7/17/17, 1:51 PM
#3

De enda snäckor som kommer till mig i snusdosor är posthorn, sandsnäckor och ibland trapdoor och de åker i direkt, utan vidare krusiduller. Andra snäckor brukar jag få i påsar med vatten och koppar då in de som vanligt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Upp till toppen
Annons: