Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1414 ggr
Tofflan
2017-07-16 21:38

Slöjstjärt problem med Simblåsa

Min slöjstjärt har blivit sjuk. Han har uppsvälld buk, och hamnar med nosen neråt och rumpan flyter uppåt om han inte simmar i full fart. Tycker att hans fjäll är lite spretigare än normalt. Han har varit sjuk i minst en vecka nu. Äter och bajsar. Vad kan jag göra? Har använt ett läkemedel, medimor lösning, men han får inte rätt balans utan han står med nosen ner i sanden och rumpan rakt uppåt. Finns någon annan medicin jag borde prova? Har läst att antibiotika kan hjälpa, kan man köpa det, eller få det utskrivet av veterinär?

Annons:
Cecilia.S
2017-07-16 22:06
#1

När du säger att fjällen står ut mer än vad de brukar och att buken är uppsvälld funderar jag på om det kan vara bukvattensot? Om det är simblåsan som det är problem med är risken tyvärr väldigt stor att du måste avliva fisken. :/

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-07-16 22:22
#2

Låter som bukvattensot, och har det gått så långt att fjällen har börjat spreta, så tror jag det är ganska mycket försent med medicinering …tyvärr 😕 Ävwn om det är simblåsan som är förstört/skadat, så är det förmodligen avlivning som gäller.

Är det bukvattensot, så har du smittan i hela akvariumet, för det smittar. Hur stort är akvariumet, och vad har du för andra fiskar däri ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Tofflan
2017-07-17 02:51
#3

Han går i ett mindre kar nu med endast en slöja som sällskap. De övriga slöjorna han gått med ser alla fina ut, även den som fick följa med. Hur lång tid efter att fjällen börjat stå ut vid bukvattensot, tar det innan fisken dör eller tappar all livsgnista?

Lillyrod
2017-07-17 07:32
#4

Men om den äter och bajsar är det väl inte bukvattensot eller har jag fel där?

Draken
2017-07-17 09:33
#5

De brukar inte äta om de har bukvattensot, inte cikliderna i varje fall. Men å andra sidan, så är det väl endast vid bukvattensot som fjällen spretar ?

TS: Har du någon bild på fisken, gärna uppifrån, så blir det lättare att bedömma om det är bukvattensot eller inte.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-07-17 09:36
#6

#5 Vi hade en Guppy hemma som för ett tag sedan hade utstående fjäll. Det hade lagt sig efter ett dygn, nu har vi aldrig sett något liknande igen. Det kanske är så "enkelt" som att det "bara" är vita prick?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Tofflan
2017-07-17 10:11
#7

Lillyrod, Tarmarna måste ju fortfarande vara hela eftersom fisken bajsar. Att hela systemet i kroppen skulle vara "en sörja" som bukvattensot ofta sägs bli, kan det ju knappast vara ännu i alla fall. Jag har förvånat konstaterat att han lever, dag efter dag, och vill ju rädda honom om det går. Annars blir det gråt och tandagnisslan till nästa millenium i den yngre generationen… Självklart ska det vara gränser för vad man försöker rädda, men så länge han äter, bajsar, simmar omkring utan några större problem så får han vara kvar. Står han stilla på näsan eller flämtar i ett hörn, ja då får jag kanske tänka i andra banor, men än så länge är han pigg och har fullt upp med att gräva upp växter och tugga på dem. Frågan är.om jag kan prova nåt annat? Salt, kan det påverka simblåsan?

Lillyrod
2017-07-17 10:45
#8

Det var så jag tänkte också. Salt kan lindra mögel och svampangrepp men det är inte bra att ha i karet för övrigt. Om det är simblåsan så finns tyvärr inget att göra. Det kan vara så att luften där har blivit fel och det kan rätta till sig av sig självt men annars är det kört tyvärr.

Tofflan
2017-07-17 18:28
#9

Om det nu skulle vara Bukvattensot, hur lång tid skulle det ta från att första fjället reste sig tills att fisken dog själv?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
2017-07-17 18:39
#12

Har ingen aning om tidsintervallet. Jag hittar ingenting om det när jag söker på det heller men när fisken är så rund att fjällen reser sig är det väldigt långt gånget och går inte att medicinera. Det är vad jag har hittat på nätet.

Draken
2017-07-18 10:26
#13

#9 Håller med Lillyrod här. Tror inte ens det går att sätta ett tidsintervall, men det har gått för långt i det skedet som den är nu, så det är tyvärr bara avlivning som gäller :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: