Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1164 ggr
Emilin
2017-07-15 22:39

Sjuka guppys

Hej! Har ett nystartat akvarium med guppys, vilket har varit igång i ca två veckor. Nu på senare dagar har flera av guppyna blivit sjuka och fram tills idag har det bara varit honor. De har börjat simma konstigt, är ständigt uppe vid ytan och efter ett tag blir de blekare. Idag har även två av hanarna insjuknat, min endlerhane har fått en vit prick på stjärtfenan och jag märkte även att en hona börjar få vita prickar kring munnen. Är detta någon form av svamp? Vad ska man behandla med?

Annons:
Lojs
2017-07-15 22:51
#1

Kan vara sjukdomen "vita prick", eller som du säger, någon form av svamp, gå och fråga i zooaffären så kan du få tips om medicinering. 

Däremot kan det vara ett symptom på att något inte står rätt till i karet. Efter två veckor är en typisk tid då det kan bli för mycket nitrit i karet. Nitrit uppkommer när det blir för mycket näring (fiskbajs) i ett nytt kar där de bakterierna som ska ta hand om överskottet inte har kommit igång ordentligt ännu. Jag hade köpt ett dropptest för nitrit (teststickor är inte lika bra) och kollat. Nitriten får man bort genom vattenbyten flera dagar i rad med koll på hur nitritnivån utvecklas. Att ha mycket snabbväxande växter hjälper även det mot nitriten (för de hjälper till att ta upp överskottsnäringen).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Emilin
2017-07-16 00:58
#2

Tack för svar! Jag har kollat nitritvärdet på vattnet, dock genom teststicka, men det visar i princip inget. Däremot har jag varit tillbaka i affären där jag köpte fiskarna och har sett att vissa av dem som är från samma akvarium ser sjuka ut (vilket de inte gjorde när jag köpte dem), så jag misstänker att jag har fått med någon sjukdom därifrån.

Lillyrod
2017-07-16 10:48
#3

Det är sannolikt vitapricksjukan du fått på dina fiskar. Den är enkel att bota men det bör medicineras omgående då sjukdomen (parasiterna) har ett snabbt förlopp. 

Medicin mot vitaprick och följ anvisningarna så har du god chans att rädda de som är kvar : )

Emilin
2017-07-16 14:46
#4

#3 Jag har nästan anat att det är något sådant, det som har fått mig att tveka är faktumet att vissa blir helt bleka, dvs att de inte får några prickar utan får ett vitt "lager" på kroppen. Har även upptäckt idag att några av de som insjuknat ser ut att ha trubbiga stjärtfenor, som om någon bitit av delar. Har däremot inte sett en enda fisk som har bitit på en annan. Är lite tveksam emot dem som jobbar i affären då de inte alla gånger ger ut rätt information, därför frågar jag här i första hand :)

Lillyrod
2017-07-16 15:13
#5

Det kan vara någon form av röta också då eller svampangrepp. En bild gör det mycket enklare att hjälpa : )

Emilin
2017-07-16 15:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag lyckades fånga en bild på honan som är i värst kondition, resten är inte tillräckligt stilla för att få någon bra bild på. Funderar på om det skulle kunna vara hudgrumling? Tycker att symptomen stämmer rätt bra.

Annons:
fiskälskarn00
2017-07-16 15:44
#7

Ser ut att vara väldigt sne i ryggen.

Gal1

Emilin
2017-07-16 15:50
#8

#7 Ja, det är som hon inte orkar hålla uppe fenan. Hon har inte varit så förut, och anal- och ryggfena stod upp innan hon insjuknade.

Cecilia.S
2017-07-16 17:32
#9

Det där ser ut att kunna vara torpedsjukan, ett vitt lager lägger sig runt fisken och dess fenor. Efter några dagar/veckor kan det gå så långt att fenorna blir alldeles spetsiga och "ihopknölade", vilket gör att fisken inte längre kan simma. Det är inte helt ovanligt att fiskens rygg blir alldeles sned och krökt, precis som din onas rygg har blivit. När sjukdomen har nått den punkt att fisken inte längre kan simma, ligger den på botten och svälter ihjäl. Om jag inte missminner mig kan torpedsjukan framhävas av stress, vilket är otroligt vanligt att fiskar i en djuraffär utsätts för. Antingen i affären eller under transporten dit/därifrån. Den metod som är rekommenderad är salt i akvarievattnet, 1% salt i en vecka eller mer.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Emilin
2017-07-16 21:18
#10

#9 Tack så mycket! Tycker att det stämmer in väldigt bra, har googlat en del och är i princip 90% säker på att det är den. Antar att jag även har vitaprick i akvariet, så imorgon blir det att åka och köpa medicin. Tack ännu en gång!

Draken
2017-07-16 22:27
#11

Vita prick och torpedsjuka låter som en god gissning. Använd ett medel mot vita prick såklart, men jag skall frångå mina principer lite och rekomendera att du även saltar på vattnet. Salt botar inte sjukdomar, men den hjälper fisken att stå emot, och salt löser upp det grå/vita höljet/hinnan som lägger sig kring fisken vid torpedsjuka.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: