Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 1100 ggr
Jessicahagstrom94
7/13/17, 2:08 PM

Fejkväxter?

Hej! Såna där fejkväxter man kan köpa på zoo, tycker ni det är ok eller ett stort nej? Jag har hört olika åsikter. Less på att enbart ha riktiga växter som man ska försöka hålla vid liv. Tänkte typ två eller tre såna där fejk kanske i bak och resten riktiga? 60l akvarium är det.

Annons:
habibiguppy
7/13/17, 2:14 PM
#1

De beror på vad akvariet är till för enligt mig. liksom ska du ha fiskar som simmar runt som vanligt skulle jag nog inte ha platsväxter eftersom de kan vara vassa vilket gör att de kan skada sig. 

Men ska man ha små räkor eller snäckor tror jag att de går bra. Sedan om du redan ska ha riktiga och fejk växter varför inte bara ha de riktiga?

(Men detta är endast vad jag tycker)

Lojs
7/13/17, 2:38 PM
#2

Köper man rätt växter för sina förhållanden så ska det inte vara några problem alls för dem att överleva, så länge man inte har fiskar eller snäckor som käkar upp dem. Så om du hittar rätt tror jag det irritationsmomentet försvinner. =) 

Men i alla fall, jag ser inga problem med att ha plastväxter, utöver vad #1 skriver om att de inte ska vara vassa så fiskarna kan skada sig. Det enda är att man behöver ha lite mer koll på vattenvärdena när man inte har växter som hjälper till att käka näringsämnen, plus att det kan bli ett större problem att hålla alger borta om man har för lite växter för att motverka dem.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
7/13/17, 2:48 PM
#3

Jag säger nej till plastväxter. Dels så är det svårt att få till balansen i karet utan riktiga växter. De gör väldigt mycket nytta.

 Sen är många plastsaker tillverkade utan tanke och jag vet flera som råkat ut för giftiga urfällningar både ur plastväxter och plastdekorationer. 

Jag säger som Lojs. Försök få till rätt växter för dina förhållanden så blir det säkert bra.

Jessicahagstrom94
7/13/17, 3:30 PM
#4

Jag har ingen som helst aning om vilka växter som skulle trivas i mitt akvarium. Jag har räkor och några guppys Och hade ju naturligtvis inte valt vassa växter.. men då känns det inte värt att köpa fejk efter era svar haha.

Lojs
7/13/17, 3:31 PM
#5

Om du lägger upp en bild på ditt akvarium, beskriver vad du använder för gödning och vad du har för typ av belysning och hur gammal den är så kan säkert folk här tipsa om lämpliga växter. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

oh-la
7/13/17, 10:31 PM
#6

Ett akvarium behöver inte ha levande växter för att funka. Tänk på alla malawiburkar som exempel där växter är typ omöjliga att ha. Grejen är att man då behöver kompensera med ordentlig filtrering anpassat till burken. Har man inga växter får man kompensera med bättre filtrering. Personligen skulle jag aldrig stoppa ner fejkväxter, men det bror mest på att jag inte sett någon som sett naturlig ut, och det tycker jag förstör hela akvariet. Då har jag hellre ett stenakvarium. Brukar sluta med att dom är fulla av alger och ser ut som skräp. Be, då är det bättre att se vilka växter som kan tänkas trivas, och satsa på levande växter, i min mening. Men som sagt, det går med plastväxter också, men då får du kompensera upp med bättre filtermedia beroende på hur de ser ut i dagsläget.

Annons:
Draken
7/14/17, 12:09 PM
#7

Jag hade plastväxter när jag hade itt stora akvarium med  rovfiskar och stora  bökiga ciklider. Jag hade även filter (pumpar )som tillsammans drog 3500 L/h. Men det hjälper inte med bra filtrering, när det avdunstar giftiga ämnen från plastväxterna och inredningen i plast (Hade ett stort skeppsvrak, som nu står uppepå akvariumet)

Nej, hitta växter som passar till dina förhållanden i karet, så skall du se att det ordnar sig :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

oh-la
7/14/17, 3:33 PM
#8

#7, fast det som är intressant är ju liter filtermassa och typ av filtermedium snarare än pumpsrnas kapacitet i l/h. Man kan ha hur starka pumpar som helst, har du bara en halvliter dåligt filtermedium i ett 500l akvarium blir det underdimensionerat hur man än gör. Är det akvarier med lite växter får man kompensera med filter. Att sedan plastinredning ger ifrån sig gifter kan ingen filtrering i världen göra något åt :P. Förhoppningsvis tänker jag att det är undantagsfall när det gäller sådant som ska ner i akvariet. Jag har ju själv ingen erfarenhet av just kvalitét på plastprylar till akvarium. Jag har aldrig haft det själv.

Draken
7/15/17, 10:53 AM
#9

Jag hade även bra filtrering (filterkapacitet) Hade en filtermatta på 60X60 med ett powerhead . Men som du skriver, filtret klan ju inte ta figtiga ämnen i akvariumet ;)

Nej, nu har jag bara levande växter i karet. I vissa akvarium har jag knytit fast växterna på stenar eller rötter, så de inte skall dras upp ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Urhasten
7/15/17, 10:58 AM
#10

Frågan är varför växterna dör och reda ut därifrån. Rätt som det är kanske det drabbar invånarna. Jag har fått lära mig att om växterna börjar på att dö så är nästa offer inte långt bort.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Draken
7/15/17, 12:09 PM
#11

Du har en poäng där. Växterna dör av en anledning. Fel förhållanden, dåliga vattenvärden etc. Man vet inte riktigt var man skall ta itu med problemet. Jag brukar köpa växter som är billiga och kan trivas under alla förhållanden, det är ett bra riktlinje om också de dör. Då är det något fel med vattnet, men det är min lilla filosofi ;)

Jag skulle ha börjat med att kolla värden i vattnet (nitit,nitrat,ammoniak,tungmetaller etc.) Ser det bra ut, då kanske det är någon föruttnelseprocess i sanden/gruset eller inredningen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: