Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1045 ggr
sikkynixx
7/12/17, 11:02 PM

Ny i akvarievärlden, behöver hjälp!

Skaffade för två veckor sedan ett fluval edge på 46l. Fiskarna verkar trivas och må bra. Nu är jag inte riktigt nöjd med mängden sten på botten hur jag satte några växter och inredningsdetaljer.  Om jag ska i och rota i det,  måste jag ta ut fisken först eller kan jag göra det om de är kvar i karet?

mvh, Jens Ingemansson

Annons:
Lojs
7/12/17, 11:17 PM
#1

Inga problem att rota i karet med fiskarna i. =) Jag brukar bara tänka på att stänga av all el i karet när jag är i och grejar, om i fall att något elektriskt skulle gå snett (men jag tror inte det är så många som är så noga med det, elgrejerna i akvarium är himla säkra nuförtiden).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Erratic_Eagle
7/14/17, 12:46 PM
#2

Vad har du för fiskar?🙂 Alltid kul att veta👌😀

Draken
7/15/17, 12:16 PM
#3

Koppla ur elektroniken, sen kan du greja bäst du vill :) Fiskarna blir något stressade, men betydligt mindre än om du skulle plocka ur alla och sätta dem i en balja :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

sikkynixx
7/16/17, 11:43 PM
#4

Tack för svar! Där är 4 Kardinaltetra, 3 Koppartetra (de är roligast att se på) galet vilda. 3 Molly spenops, , 2 körsbärsräkor som jag bara sett en gång,  snäcka neratina,  en algätare gold albio eller vad den hette. Gissar på att detta är nog för mitt lilla kar eller? Alla fiskar verkar trivas utmärkt, kardinaltetrorna häng

de mest i ett hörn första veckan men nu simmar de runt som alla andra.

Draken
7/16/17, 11:55 PM
#5

OJ, det var mycket fiskar för ett 46 liters :/ Både Kardinaltetra och Koppartetra är en stimfisk, och vill gärna vara flera (gärna uppemot 10 individer) bägge arterna skall desutom ha större akvarium. Även Molly behöver ett större akvarium, de vill ha uppemot 100 liter (om inte större) och Molly mår dessutom bäst om det är lite salt i vattnet, vilket dina andra invånare inte tycker om.

Algätaren : är det en Ancistrus eller är det en kinesisk gul algätare ? Ancistrus vill ha minst 100 liter och den kinesiska algätaren skall ha minst 200 liter. Kinesiska algätaren tenderar dessutom att bli mycket aggressiv, dessutom blir den nästan 15 cm.

Du får nog kanske tänka om och byta ut de flesta av dina invånare till lämpligare fiskar i den volymen :/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

sikkynixx
7/17/17, 7:30 AM
#6

Har själv funderat över kardinaltetrorna iaf, som sagt jag var ny och det var en kille i djuraffären som plockade ihop detta. Han verkade kunnig och var uppfödare och allt. Trist att de säljer på mig fiskar som är fel för karet.  Frågade till och med om jag inte köpte för många. Det är en Ancistrus, och om den blir så stor som jag läser nu så förstår jag att den inte passar i detta karet.  

Vilka fiskar skulle du rekommendera "Rovfisk"?

Tack för info

Annons:
Lillyrod
7/17/17, 7:41 AM
#7

Det är jättevanligt att man blir vilseledd i djurbutikerna. Det är konstigt egentligen för de som jobbar där måste gå utbildning för att klara det vanligaste iallafall så grejen är att de vet men struntar i det.

Nu har du bara haft karet i 2 veckor så jag skulle lämna tillbaka fisken där du köpte den med de orden att de medvetet lurat dig att köpa fiskar som inte vill leva där.

Om du vill ha en liten stimfisk så finns det små rasboror som passar bra i ditt kar och som dessutom är vackra. T ex Galaxyrasbora  eller Boraras brigittae. Kolglödstetra skulle också passa. Bara en av dessa då i ett stim.

En Pygmepansarmal tror jag också skulle gå att ha. Snäckor passar finfint och eventuellt någon räka.

Du får söka efter små akvariedjur och se om det är något som faller dig i smaken. Sen kan vi diskutera om hur det kan bli som bäst i ditt kar. Lycka till och bara fråga på om det är något du undrar över.

Draken
7/17/17, 9:37 AM
#8

#6 Håller med Lillyrod (inlägg #7) när det gäller sammansättning av fisk i karet. De arter hon har rekomenderat passar utmärkt i ett såpass litet kar :)

Endlers guppy kan man också ha, men de ynglar av sig ganska bra, så det blir fort överbefolkat om du har både hanar och honor.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: