Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1035 ggr
DogeLove
2017-07-03 11:04

Några frågor

Hej! Jag har några frågor. 1. Hur hög temperatur är lagom att ha i akvariet om man vill ha posthornssnäckor och endlers guppy's där? 2. Hur högt ph är lagom för dom? 3. Hur många ungar får endlers per kull? Det var alla frågor jag kom på en så länge skriver om jag kommer på fler frågor! PS. Ska inte skaffa akvarium på väldigt länge allt från 6 månader till 10 år men samlar ändå fakta! :)

Annons:
DogeLove
2017-07-03 11:28
#1

Och föresten vet jag ungefär hur varmt dom vill ha det på zoopet stog det att en fler ville ha 23-28 grader och posthorn 12-28 grader. Och att post horn vill ha 6-8,5 i pH och endlers 7-8 i pH. Men det jag undrar är vad som är den ultimata temperaturen! :)

Cecilia.S
2017-07-03 13:01
#2

Jag skulle köra på en temperatur på ca 25-27 grader i akvarievattnet, då gör det ingenting om temperaturen går ned lite vid vattenbyten eller upp en grad vid sommarhetta. Just pH kan dock vara lite svårare att ändra, för att sänka det kan du behöva ha (t.ex.) mycket rötter och för att höja det behöver du kanske välja bort vissa inredningsmaterial. Det kan vara bra att kolla upp vilka värden du har i vattnet, innan du skaffar akvarium. Jag hade försökt hålla mig på pH 7, men uppåt 7,5 eller strax under 8 gör ingen större skada. :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

DogeLove
2017-07-03 13:10
#3

#2 Tack sp mycket för svaret! :) Några fler till frågor! 1. Vilka växter rekommenderar du? 2. Hur sätter man ner växter och rötter i akvariet är det skadligt för fiskarna att ha ner händerna i akvariet för att sätta ner växter? 3. Vad ska man använda för vatten? Vanligt kranvatten eller ska man ta från sjön? Eller vad ska man ha för vatten?

Cecilia.S
2017-07-03 13:26
#4

:-) Angående hur många yngel en Endlers guppy kan få per kull, är delvis väldigt individuellt och även varierande varje gång. En kull kan ge 5 yngel, eller färre, samtidigt som en annan kull kan ge 20 yngel eller fler. Jag rekommenderar snabbväxande växter, såsom hornsärv och Vallisneria (m.fl.), men det beror givetvis på hur stort akvarium du ska ha. En del växter blir väldigt stora och tar mycket plats, vissa vill ha mycket ljus och andra mindre etc. Du kan läsa mer om olika växter i sajtens Växtlexikon, som du hittar här: http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54b94bc0ce12c4750200172e-vaxtlexikon När du ska plantera nya växter kan du stoppa ned dom i sanden eller gruset med fingrarna. Dina armar och händer är inte giftiga för fiskarna ;-) Sand är lättast att plantera i - och glöm inte att ha planterade växter i karet INNAN fiskarna flyttar in! Så att de har gömställen redan från första dagen hemma hos dig. Jag själv föredrar att ha så mycket växter som möjligt. Du kan använda vanligt kranvatten. Om du har eventuella giftiga eller på annat sätt farliga ämnen i vattnet kan du använda vattenberedningsmedel. Exempelvis AquaSafe. Det finns att köpa på B.la. zooaffärer. Lycka till!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

DogeLove
2017-07-03 13:49
#5

Tack så mycket för dina svar! <3 Jo, jag vet att man ska ta i växter innan man har i fiskarna men tänkte mer ifall man ska sätta i någon ny växt senare! Angående hur stort akvarium jag tänkte ha så har jag inte riktigt bestämt mig än, funderar på ca 100 liter då det värkar vara väldigt lagomt som nybörjar akvarium. Och jag har läst att det inte är någon bra ide att ha ett mindre då det är lätare att få till bra värden i ett något större akvarium. Men har inte bestämt mig en troligen blir det ett 100 liters. Måste dok fråga mina föreldrar det är tyvärr en väldigt stor risk att dom säger nej. :( Det var därför jag skrev att det kunde ta 10 år innan jag skaffa ett akvarium. Dessutom är jag för feg för att fråga, väntar till rätt tillfälle! :) Och en frågor till. (Förlåt om jag ställer för mycket frågor! :P) Hur länge ska man låta akvariet stå inanna man har i fiskarna? Och ska man ha dom i karantän inanna? Hur stor ska karantän akvariet vara?

Cecilia.S
2017-07-03 15:07
#6

Då hoppas vi att dina föräldrar tillåter dig att ha akvarium :-) Jag övertalade mina föräldrar och köpte vid årsskiftet ett 240 liters kar. Så fort alla värden i akvariumet är som de ska samt att karet är inrett kan du köpa de första fiskarna. Du kan läsa om hur du kan starta upp ett akvarium på ett bra sätt här: http://akvariefisk.ifokus.se/articles/56a7c02e8e0e747a560004cf-starta-ett-akvarium-steg-for-steg Du behöver nödvändigtvis inte ha ett karantänakvarium. Om du vill ha ett sådant till den fiskart som du vill köpa (endlers guppy) behöver karet inte vara särskilt stort. Det beror givetvis på hur länge du vill ha fiskarna där. Jag har aldrig använt mig av karantänakvarium, men det beror även på att jag är väldigt noggrann vid inköp av ny fisk. :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Lojs
2017-07-03 15:33
#7

Du har redan fått bra svar så jag ska inte säga så mycket. Mina endlers brukar få ca 10-15 bebisar per kull, men de kanske får fler och det är vad som överlever tills jag ser dem. =)

Jag har ingen doppvärmare alls till mina endlers, har dem i två olika kar, det ena håller ca 24-26 beroende på tid på året grader, det andra runt 26-28 och mina endlers trivs, lever länge och ynglar av sig i båda.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
2017-07-03 15:41
#8

Glömde skriva att jag även har posthorn i alla mina kar och de mår fint i alla. =) Från 24-28 grader. Har inte riktigt koll på pH just nu, men har för mig att det brukar ligga på typ 7.1 här. Det man kan tänka på med snäckorna är att det är bra att ge dem extra kalk, jag har köpt snäckskal för höns från Granngården, det är en alldeles för stor säck, men jag gav bort det mesta till en kompis som har hönor. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Denna kommentar har tagits bort.
Lojs
2017-07-03 16:15
#10

Matmässigt så är båda arterna väldigt snälla på att äta det mesta. Mina får flingfoder, tabs som trillar ner till botten, repashy (ett foder man blandar själv från pulver), algtabletter mm. Grönsakerna brukar mest posthornen bry sig om, inte mina endlers så mycket. 

Röda mygg undviker jag, mest för att de är väldigt allergiframkallande på människa. Man måste inte ge något frysfoder om man inte vill, de här båda arterna klarar sig fint ändå. Jag har gett fryst artemia någon gång, men mina fiskar är bortskämda. =)

Jag skulle säga att mina akvarium nästan bara kostar i inköp. I månaden kostar mina 5 kar i snitt kanske 50kr eller så om man räknar "måste-kostnader", men då slår jag ut matkostnaden över tid. Behöver köpa ny mat mer sällan än en gång i halvåret. =) Nu kostar mina kar i perioder en del, men det är när jag får för mig att köpa in nya fiskar/växter/finmat osv, alltså inget nödvändigt för att karen ska fungera. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

DogeLove
2017-07-03 16:17
#11

#7 och #8 Såg inte dina svar, sorry😳 Men tack så mycket för svaren, tänkte ha ungefär 25-26 grader som temperatur. Och ska titta in på grann går den och se om dom har snäckskalen där! Tack för hjälpen! ❤️

DogeLove
2017-07-03 16:37
#12

#10 Tack! Ska skriva ner fodret du tipsa om! :) Ok, det var inte så dyrt! Tack för hjälpen! ❤️ Har bestämt att jag ska ta mod till mig att fråga och jag ska fråga i år! XD Kommer uppgradera hur det går och om dom går med på det ska jag lägga upp bilder! ❤️

DogeLove
2017-07-03 18:08
#13

Har bara en sista fråga! :P Är tetra foder bra att ge fiskarna?

Annons:
DogeLove
2017-07-04 09:24
#14

Jag har hittat svar på sista frågan nu! :)

Draken
2017-07-16 23:49
#15

Måste gå in med en rättelse från inlägg #2. Har man mycket rötter så sänker man Ph i vattnet.

Tetra är ett bra foder, men jag rekomenderar att du även kör med fryst och/eller frystorkat mat också. Fiskarna behöver (precis som de flesta andra husdjur ….och även människor för den delen) en varierad kost :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

DogeLove
2017-07-17 10:21
#16

#15 Tack för hjälpen! Och jag kommer ge dom blandat foder (tetra + frysfoder), :) Fast visste inte det med rötterna så det var bra att du sa det! :D

Draken
2017-07-17 14:33
#17

Så lite så 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: