Annons:
Etikettallmänt
Läst 1058 ggr
crashgirl
6/30/17, 1:20 PM

Fiskar gräver upp växter

Hej! Jag har ett litet problem, eller kanske mer ett dilemma.. Mina fiskar har fått för sig att det är svinroligt att gräva upp växterna jag har planterat i akvariet.. De lyckas gräva upp dom även om jag planterat dom djupt nere i sanden/gruset.. Har någon något tips på hur man kan få växterna att hålla sig på botten så fiskarna inte gräver upp dom? I akvariet har jag Dvärggurami, fjärilsciklider, Platy och fembandsbarber, oklart vem som är boven bakom då de alla verkar dras till växterna.. Sen är det även någon av dom som äter upp växterna också, även om de får mat dagligen..

Annons:
Lojs
6/30/17, 1:33 PM
#1

Du kan testa att limma fast växterna vid en sten så kan de sprida sina rötter därifrån och när limmet försvunnit sitter de förhoppningsvis fast. 
Sånt här superlim går bra att använda i akvarium,. brukar finnas i mataffären. http://www.clasohlson.com/se/Superlim-Loctite-Precision/25-1544

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

crashgirl
6/30/17, 2:07 PM
#2

Hur länge ska man låta limmet torka innan man lägger ner den i akvariet igen?

Lojs
6/30/17, 2:35 PM
#3

#2 Jag brukar låta det torka typ en minut eller så, det torkar väldigt fort när det limmas på något fuktigt. Har inte varit några problem att sätta ner det fort i karet.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

crashgirl
6/30/17, 2:52 PM
#4

Ah okej! Då ska jag försöka med det :) Måste ha fått tag på riktigt busiga fiskar för de har grävt upp flera växter även de som jag grävt ner igen. Har du någon idé till varför de äter på växterna? Ena växten är helt uppäten och en annan är väldigt välskalad, de åt de flesta bladen och rötterna på den.. De får som sagt mat dagligen

Lojs
6/30/17, 3:31 PM
#5

#4 Jag har inte riktigt koll på dina arter så jag vet inte vem som är bov, jag har bara Platy av dem. Vissa växter verkar väldigt goda dock, så kanske testa med andra arter? Annars om du inte redan gör det så kan du ju mata med grönsaker, om det är vad fiskarna vill ha, bara att komma ihåg att plocka upp resterna dagen efter. 

Ett annat alternativ kan vara om växten inte trivs riktigt, då är det större risk att den blir uppäten. 

Jag har med problem med att växterna blir upprivna, men det är dels mina Ancistrus samt mina elefantsnäckor som är bovarna där.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

crashgirl
7/1/17, 9:50 AM
#6

Jag brukar ge dom olika mat, både frysta mygglarver, granulat och sen växtbaserat också (inte allt samtidigt xD). Jag har ännu inte provat mata dom med grönsaker men det kan jag prova! Någon av dom verkar ju uppenbarligen gilla växter. Kan ju vara som du säger att någon växt varit speciellt god, ska fråga i butiken nästa gång jag är förbi.

Annons:
Draken
7/2/17, 10:27 AM
#7

Gurami kan ju äta växter om de får för sig det, men de gräver inte vad jag vet. Däremot så kan fjärilscikliderna gräva, men det låter otroligt att de skall kunna gräva upp växterna på löpande band, de gräver, men är inte kända för att gräva så mycket att växterna flyter upp.

Lojs förslag om att limma fast växterna på stenar låter som ett bra förslag. Se bara till att täcka rötterna med sand/grus, det är inte alla växter som vill ha rötterna "ovan jord" så att säga.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

crashgirl
7/2/17, 12:42 PM
#8

Kanske de har någon form av "teamwork", cikliderna gräver och Gurami äter upp. Brukar plantera om växterna då jag byter vatten i akvariet, men fiskarna brukar lyckas få upp växterna igen efter någon dag. Brukar plantera växterna rätt så djupt också, den de grävt upp nu senast var längst bak i akvariet och lite instängd bakom roten jag har i och hade lagt grus runt så den skulle stanna kvar.. Men verkar som mina fiskar har fått för sig att det är roligt att gräva upp växterna.. Ska köpa lim nästa gång jag går via en butik och limma fast växterna på stenar och hoppas de hålls kvar på botten.

crashgirl
7/2/17, 6:48 PM
#9

Har ni något tips på växter som inte är så goda att äta för fiskarna? :D

Lillyrod
7/2/17, 7:10 PM
#10

Det måste ju vara svårare att få i sig hårdare blad än mjuka, flikiga tänker jag. Har aldrig haft några sådana elaka fiskar som äter växter. Däremot har jag snäckor som vill smaka på det mesta.

crashgirl
7/2/17, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En av växterna de åt upp, innan de käkade upp den så var den jättefin, hade massa blad. Låter rimligt att växter med hårda blad borde vara mindre aptitliga! Har en med lite tjockare/större blad som de hittills låtit vara ifred

Lillyrod
7/2/17, 8:23 PM
#12

Riktigt tråkigt när de gör så. Jag som gillar mina växter lika mycket som fiskar och snäckor hade blivit galen på dem 😃

crashgirl
7/2/17, 8:31 PM
#13

Ja! Jag gillar också mina växter jättemycket, så har skällt ut fiskarna då de äter växterna men de verkar inte höra vad jag säger åt dom :D

Annons:
crashgirl
7/3/17, 5:01 PM
#14

Har köpt broccoli idag så ikväll ska de få sin första riktiga grönsak till mat :D Hoppas de gillar! Kanske de lämnar växterna ifred.. Städade igår och planterade då om den ena växten som flöt omkring.. Men imorse så har de grävt upp en annan xD

Upp till toppen
Annons: