Annons:
Etikettväxter
Läst 516 ggr
AquaM
2017-06-28 00:26

Alger

Hej! Allt på Google mycket men kommer inte fram till så mycket. Mina växter och på glaset förekommer det bruna färre… jag har fått fram att det är kiselalger. Hur får jag bort detta? Vad kan det beror på? Mitt akvarium är tänt mer än 12 h om dagen Tacksam för svar

Annons:
Lillyrod
2017-06-28 05:46
#1

Kiselalger kommer så gott som alltid i nyuppstartade kar. De brukar försvinna av sig själva när man får bättre balans i karet och allting har kommit igång. 

Att du har tänt så mycket som 12 timmar hjälper inte till. Max 10 timmar brukar vara bra att gå efter. Har man algproblem kan man sänka den tiden med några timmar till.

Cecilia.S
2017-06-28 08:32
#2

Jag instämmer helt med Lillyrod. Kiselalgerna kommer troligtvis försvinna av sig själva efter att karet har funnit sin balans och kommit igång ordentligt. För att lyckas med det måste du sköta alla vattenbyten ordentligt, kontinuerligt varje vecka. Det kan även hjälpa om du sänker ljustiden, 8-10 brukar vara lagom men 7-8 kan vara bra i ett akvarium med algproblem. :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

AquaM
2017-06-28 09:05
#3

Tack för era svar! Jag kör regelbundna vattenbyten… ska köra ett idag… Det sitter ju även på glaset

Cecilia.S
2017-06-28 10:38
#4

Det är jättevanligt att det sätter sig på glaset :-) Du kan skrapa bort det med en algskrapa, men det som sitter lite lösare går även att ta med en disktrasa (helt ren, utan medel i) eller med en disksvamp (detsamma gäller här. Då slipper du riskera repor, såvida du inte får sand eller grus mellan svamp/trasa och glaset :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: