Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 850 ggr
Akvaristen
6/27/17, 4:23 PM

Ekkvistar från naturen

Jag har varit ute och plockat torra ekkvistar och har borstat dem rena och nu har de legat i vatten i två dagar och jag kan inte se att de färgar av sig. Kan jag lägga i kvistarna i akvariet nu?

Annons:
landsbygdsbo
6/27/17, 4:32 PM
#1

Risken är väl att de innehåller garvsyra…

Akvaristen
6/27/17, 6:31 PM
#2

Läste annanstans här på sajten och tror hon heter lilly. Hon skrev att man ska torka dem rejält efter blötläggning och sedan blöta dem igen så jag får göra det. Garvsyra tror jag inte finns eftersom de är torra från början och jag ser knappt någon färgning på vattnet nu när de har legat ett par dagar.

Lillyrod
6/27/17, 6:44 PM
#3

Var det torra döda grenar du plockade ute? Färska grenar måste torka ordentligt. Sedan bör de kokas om det finns plats eller åtminstone skållas ordentligt. Det kan finnas många kryp som lever i träet och mellan grenen och barken. De vill man ha bort.

Jag hade aldrig lagt ner en gren som bara legat i vatten 2 dagar.

Akvaristen
6/27/17, 6:54 PM
#4

Det är torra grenar som har legat nästan ett år på gräsmattan. Hade kunnat bryta av dessa grenar tidigare men låter de ramla av innan jag plockar bort dem från tomten. Om de är 2 meter och jag klipper av dem i mitten så är de torra där också så jag kan nog säga att de är torra rakt igenom.

Lillyrod
6/27/17, 7:43 PM
#5

Då är de ordentligt torra. Se bara till att eventuella invånare försvinner så kan du använda dem sedan 😉

Akvaristen
6/27/17, 7:53 PM
#6

Jag ska torka dem ordentligt och sedan blöta dom igen som du skrev till nån annan. Jag har tålamod och det måste man ha som akvarist.

Annons:
Akvaristen
6/28/17, 7:50 AM
#7

Har lagt kvistarna på tork och nu får de torka i ett par veckor.

Cecilia.S
6/28/17, 8:27 AM
#8

Spännande att se hur det blir. Du får gärna uppdatera med bilder sen :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Akvaristen
6/30/17, 11:49 AM
#9

Det kommer bild senare. Hittade en sida hos er som hette något med bilder på era akvarium. Såg att några hade plockat stenar från naturen och det tänker jag göra idag.

Upp till toppen
Annons: