Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 972 ggr
habibiguppy
6/27/17, 1:19 PM

yngel simmar in till pumpen

Hej allihopa!

Jag har ett problem! Varje gång jag får yngel om det är Kampfisk, ansictrus eller Guppy så simmar de alltid till pumpen och 9 av 10 gånger dör de för att de åker in dit. Hur ska man göra för att de inte ska åka in dit? Förlorade runt 80 Ancistrus yngel bara för de har endast 5 kvar nu:( 

Guppy kan jag lägga in i sånna små "sjukhus" som jag kalla de för, sånna boxar yngelnsmamma föder i. 

Kampfiskarna förlorade jag hela högen. 

Och NEJ ingen av dessa är odlade i samma kar eller ens under samma tid men alla har tagit del av samma pump/motor.

Hjälp någon?

Annons:
Cecilia.S
6/27/17, 1:35 PM
#1

Testa att sätta en nylonstrumpa eller annat nätt tyg framför insuget till pumpen. Då kan inte ynglen sugas in, men pumpens funktion är fortfarande densamma :-) Och som vi alltid säger här på akvariefisk - plantera hellre fler och tätare växter än att använda yngelbox! Dessa utsätter honan för en otroligt stark stress.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

habibiguppy
6/27/17, 3:02 PM
#2

redan testat de, de höll i typ 2 veckor sen började den att smälta typ den blev till massa små bitar endast

Cecilia.S
6/27/17, 3:16 PM
#3

Många kör på det - och det brukar funka bra. Har du testat med något annat material än det du använde? :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Akvaristen
6/27/17, 4:33 PM
#4

Jag köpte den största håven jag kunde hitta och klippte sönder det. Det nätet har hållit i flera månader.

Lilolizeit
6/27/17, 4:47 PM
#5

Om inte nylonstrumpa funkar hade jag köpt räk/yngelsäkra filter. Ex aquael fan kan man ta bort kåpan på så det bara blir skumfilter utåt

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Upp till toppen
Annons: