Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1639 ggr
Denarau
2017-06-24 13:29

Gör en egen reflektor till lysrören!

Hej! 

Jag så nyligen en  youtubevideo där man byggde sin egen reflektor till lysrören. Detta gjorde man genom att täcka lysrampen med aluminiumfolie. På så sätt blev ljuset mycket starkare och trängde längre ner i akvariet.

Här är en länk till videon: https://www.youtube.com/watch?v=4x3salpD_Xk

Jag gjorde likadant och täckte i princip hela insidan av rampen med aluminiumfolie. Istället för att använda superlim, använde jag mig av tejp ifall resultatet skulle bli misslyckat och jag ville ta bort det igen. Hela arbetet tog ca 15 minuter och när jag satte tillbaka lysarmaturen med de nya reflektorerna blev resultatet fantastiskt. Det var som ett helt nytt akvarium! Mycket ljusare och trevligare att titta på!

Det finns heller ingen brandrisk med detta då aluminiumfolie omöjligt kan ta fyr av värmen från lysrören!

Prova det och se vad ni tycker.  Ni lär inte bli besvikna!

Annons:
Lillyrod
2017-06-24 13:34
#1

Det har jag använt i flera år och det funkar ganska bra. Viktigt att man håller folien rak bara. Blir den skrynklig är det lätt att ljuset bara kastas omkring och aldrig går ner som det ska. 

Man brukar få byta folien ibland för den kan bli lite mörk efter en tid : )

Lilolizeit
2017-06-24 14:25
#2

Man kan också klippa läsk/ölburkar på mitten längst långsidan och placera i lysrampen, det har jag gjort tidigare och det har funkat bra! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Cecilia.S
2017-06-24 16:20
#3

Visst är det härligt att man kan göra saker själv också? Jättebra! :-) Jag har inte riktigt vågat mig på att försöka med aluminiumfolie eller burkar, så jag kör på med en köpt reflektor ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: