Annons:
Etikettallmänt
Läst 611 ggr
habibiguppy
6/22/17, 2:01 PM

fiskar som kan gå ihop

Hej allihopa! Jag har ett flertal akvarium hemma men i ett av dom så finner jag de väldigt tråkig och känner att jag behöver köpa in något nytt. Jag har en grenmal, blackghost och en polypterus senegalus.

Grenmalen är äldst, köpte han när han var 5 cm och idag är har 18 cm, han har bott hos mig sen 2011. 

De andra två är rätt så nya men väldigt unga.

 BG är på 7 centimeter och PS är på 10 centimeter.

 Alla kommer bra överens och har oroligt mycket plats speciellt när de är så små också. 

Men jag tänker om man kunde skaffa någon fisk som inte blir allt för stor men som kan leva tillsammans med dom och samtidigt att man kan köpa fler av den så att de kan få yngel. Jag har ett annat kar som jag har Neontetra och guppys i och de får ibland yngel eller rom som jag flyttar till mitt 3:dje kar där de får växa upp men ingen av dessa två arter går att ha ihop med en BG eller en PS.

Vilken fisk/fiskar skulle funka ihop med en blackghost, grenmal och polypterus senegalus?

Annons:
Cecilia.S
6/22/17, 2:59 PM
#1

Hur stort är akvariumet? Hur är det inrett?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

habibiguppy
6/22/17, 3:32 PM
#2

200 liter med en väldigt enkel inrednig.

10-15 växter runtom kanterna och tomt i mitten.

 En stor kokosnötsgrotta gömd bland växterna ( polypterus senegalus och black ghosten brukar sova ihop i den, den är väldigt stor för dom båda)

Ett stort trä, format som en bro väger ca 5 kg de älskar att vara under bron.

hejkomochhjälpmig
6/23/17, 5:32 PM
#3

Det behövs tyvärr ett betydligt mycket större akvarium  än 200 liter om du ska behålla de fiskarna du har i nuläget överhuvudtaget, så innan du har ett sådant kar att flytta över dem till så hade jag  inte ens tänkt tanken att skaffa fler fiskar. 

 Den där "överflödiga" platsen försvinner snabbt i takt med att de växer. Både Black Ghost och fengäddan kan  i bästa/värsta fall bli så stora som 50 cm…  ( även om 40 cm är vanligare. )

Har du en plan för hur du ska göra med Black Ghosten och fengäddan i framtiden? Har du ett  större kar redo som de ska få gå i sen? 

Först då hade jag satsat på mer fisk,  och det är inte  alltid helt lätt att hitta lämpligt "livet-ut-sällskap" till Black Ghost vill jag påstå. I mitt fall har jag  valt att ha Black Ghost med Afrikansk klätterfisk, de är supertrevliga och okomplicerade.

Sen vill gärna Black Ghosten ha ett dunkelt akvarium - massor, massor med gömställen , rötter,  grottor, rör som den kan gömma sig i och under och jag tycker det är bra att ha  mycket växter som  t.ex vallisneria som  breder ut sina blad över vatteytan och skuggar karet.

Upp till toppen
Annons: