Annons:
Etikettallmänt
Läst 600 ggr
paradisgarden
2017-06-21 20:04

Vilka fiskar trivs o gör sig bra i ljusa kar?

Kommer bara på ciklider.. Finns d några andra som trivs m ljus sand o massa "vitt" typ. De flesta trivs ju bäst lite mörkare o mysigare än ljust o fräscht..

Annons:
Lillyrod
2017-06-21 20:42
#1

Jag ställde en liknande fråga i min akvarieaffär en gång och fick svaret att det är bara den helt vita sanden som är helt olämplig till fiskar som enligt artbeskrivning vill ha mörk sand. 

Jag har inte sett att någon av mina har farit illa av blästersand även om det står att de vill ha lite mörkare. Sen kanske de färgar ut lite mer om det är dämpat ljus i karet i helhet.

paradisgarden
2017-06-23 10:40
#2

Ja, helt vit tänkte ja inte ha i så fall. Vill det ska se naturlugt ut. D va julas blästersand o en typ ljusblå bakgrund o ganska mycket ljus ja tänkte.. Typ bygga upp en solig hagmark eller en äng. Känner mer o mer att min skogsdunge är för mörk för att passa inredningen i övrigt i rummet. Akvariet blir en stor svart klump liksom. D var just hur de färgar ut jag tänkte på.. De gör ju det väldigt bra i skogsdungen och blir väldigt vackra mot det mörka. Ska jag göra om karet kanske jag behöver välja andra arter än jag tänkte? Man vill ju de ska trivas o synas bra..

Lillyrod
2017-06-23 10:49
#3

Det finns inte så många fiskar som enligt artbeskrivning vill ha det ljust. Jag kan inte komma på en enda just nu 🤔

paradisgarden
2017-06-23 12:05
#4

Mm… d e lite åt det här hållet jag tänker mig. Lite mer synlig bakgrund kanske: http://showcase.aquatic-gardeners.org/2013/show311.html

paradisgarden
2017-06-23 12:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Inte jätteljust alltså. Fortfarande mycket växter o rötter, men ljus botten o bakgrund. Testade m ett skrynkligt örngott för o se lite. Kändes bättre t rummet d ska stå. Mycket "lättare". Fast blir ju mer som täcker när d vuxit upp o ett vitt rio istället för svart eheim, men d ser ju inte fiskarna :).

paradisgarden
2017-06-23 16:25
#6

Wow.. Kolla nr 5 här! :D https://www.google.se/amp/s/fpsbutest.wordpress.com/2012/12/11/the-top-10-most-beautiful-freshwater-aquascapes-of-2012/amp/ Kom ju på att sådär just o fräscht som många ciklidkar e kan ja ju ändå inte ha för så lite bäxter kräver ju pump. Så d e som bilderna ovan typ som ja dras till. Men d ja undrar över e vilka som kan trivas typ såhär? D e ju oxå väldigt ljust.. Kolla The mini mauntain range en bit ner http://www.amusingplanet.com/2014/04/the-incredible-art-of-underwater.html?m=1

Annons:
Lillyrod
2017-06-23 16:49
#7

Lair forrest var nog min favorit i den sista. Sånt där kan man ju inte titta på då blir man alldeles sjuk ju 😃

paradisgarden
2017-06-23 17:53
#8

Haha, ja man kan ju inte förvänta sig att ens eget ska se ut sådär :D . Men e jättekul o titta på o få lite inspiration tycker ja. Skulle vilja ha mer höjdskillnad sådär med botten.. D blir sånt fint djup. Min botten e helt platt nu efter att ha flyttats 2 ggr :P . Men ska man ha sådär djupt blir d inte mycket yta för djuren kvar..

Lillyrod
2017-06-23 18:05
#9

Nä det är ju inte uppbyggt för djuren egentligen. De är med lite som färgprydnad bara. Det är ju otroligt snygga kar de får fram. Gissar att jag inte skulle klara sånt pilljobb utan att slänga ut allting genom fönstret så jag får nöja mej med att titta på vad andra gör : )

paradisgarden
2017-06-23 23:15
#10

Bra inställning! ;) Lustigt.. tänker ja ska gö om d så d blir ljusare o matchar bättre, men ja kommer hela tiden tillbaka t ungefär d jag har.. Får stoppa i mig lite mer av din inställning :)

Upp till toppen
Annons: