Annons:
Etikettväxter
Läst 1092 ggr
paradisgarden
2017-06-20 23:11

Varför fäster inte mossan?

Älskar mossor o har provat flera olika, men de har aldrig velat fästa hos mig. Har provat på både rötter, stenar o tegelskärvor, med nät o med fiskelina, men de växte aldrig fast.. De växte o de skräpade ner m bitar som lossnade men fastnade aldrig. Varför?

Annons:
Lillyrod
2017-06-21 05:50
#1

Det har jag aldrig råkat ut för. De jag har fastnar överallt. Både där de ska vara och på andra ställen 😛

paradisgarden
2017-06-21 08:26
#2

Ja precis.. det är ju så d borde vara. Fastnade bara enstaka strån av den vanliga javamossan, men aldrig varken weeping eller cristmas.. Väldigt trist. De va så fina. Men d e ju inte snyggt o bara se massa nät o fiskelina månad efter månad o mossa som bara faller ner o skräpar ner på botten… Orkar ja nån gång får ja väl testa igen. Men nöjer mig m o få ordning på min tång tills vidare. Den tjänar som moss-substitut.

Lilolizeit
2017-06-21 09:54
#3

Vissa rötter och stenar är så släta att mossa har svårt att fastna, jag brukar ibland rugga upp ytan på släta rötter med sandpapper innan ja fäster mossa. Annars är de smidigt att limma fast mossan istället för att knyta, då slipper man alla trådar och pill. Vanligt superlim funkar kanon

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

paradisgarden
2017-06-21 11:26
#4

Ja, ja tänkte den tanken oxå, var därför jag testade med tegelskärvor för de e ju verkligen inte släta. Men d var kanske för mörkt oxå så de snarare strävade uppåt än o sätta sig fast där de va. Nåt fel va d ju helt klart alla fall..

Lillyrod
2017-06-21 18:10
#5

Jag har bara bundit fast en av mina mossor. Fissidens fontanus. Den är ju i så små delar att man måste. Allt annat klämmer jag fast någonstans. Mellan två stenar eller rötter eller något annat. Det har alltid växt fast.

paradisgarden
2017-06-21 20:16
#6

Finns d inte risk att d frigörs gifter i vattnet när man limmar? Känns lite otrevligt för mig som e kemikalieförgiftad… massa lösningsmedel o hemskheter i lim…

Annons:
Lillyrod
2017-06-21 20:49
#7

Tydligen finns inget farligt för fiskar i superlim. Jag har inte använt det själv men vet många andra som har gjort det utan problem.

Lilolizeit
2017-06-21 20:57
#8

Just superlim som innehåller cyanoakrylat är inte ett dugg giftigt efter det stelnat. Det är ångorna man inte ska andas in..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Upp till toppen
Annons: