Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 3194 ggr
Petereriksson30
2017-06-17 21:21

Diskusfisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har precis skaffat ett Juwel lido 120 liter som jag håller på att starta upp. Har inrett med sand, grenar och växter. Samt fyllt på med vatten och div vätskor för att "starta" upp akvariet. Min fråga är nu, att jag hade tänkt mig Diskus fiskar först. Men förstått att mitt akvarium är för litet. Går det inte att ha två mindre exemplar i det? Jag vet att dem växer. Jag har läst mkt om just dem. Men inte hittat info om man bara har två. Jag vill inte chansa, då dem är dyra och jag tycker synd om dem ifall dem dör eller blir sjuka. Finns det i så fall andra likanande fiskar (färgpalett tänker jag på) Har svårt att hitta det jag är ute efter på nätet. Om jag nu inte kan ha Diskusfiskar i min tank. Vilka andra stora fiskar kan jag ha i 120 liters? Har hellre få stora än fler små fiskar.

Annons:
Lillyrod
2017-06-17 21:27
#1

Diskus vill ju ha dubbelt så stort kar som du har tyvärr. Det är inte att rekommendera att sätta fiskar i ett för litet kar. 

Stora fiskar i ett mindre kar är ju ingen bra idé. Även om de är små från början så behöver de plats att växa på. 

En stor fisk i en mindre kropp är Apistogramma. Det finns många olika i släktet och i vackra färger. De flesta där passar utmärkt i ditt kar : )

Det är ett fint kar du startat upp.

Upp till toppen
Annons: