Berättelser

Paradisgardens akvarium

2017-06-17 20:34 #0 av: paradisgarden

Ja, här kommer en tyvärr suddig bild på mitt akvarium efter att ha stått typ bortglömt på övervåningen i 9 månader under renoveringen där. Bakgrunden sitter inte ordentligt -
därav d konstiga mönstret :P . Just rensat ut enorm rotala o lite grejs som fortfarande ligger o flyter i väntan på att slängas. Tre amanoräkor, x antal blue jelly, lite posthorn, en helenasnäcka, en platy o en liten kvarbliven elachys tetra bor där. De andra fyra tetrorna klarade tyvärr inte den halvt panikartade flytten från övervåningen häromdagen :/ . Akvariet e ett Eheim 90 l som förhoppningsvis ska bytas mot ett rio 120 eller 180 framöver. Vill ha ett kar som e djupare o som kan öppnas utan o behöva ta av hela huven.

Anmäl
2017-06-17 20:56 #1 av: Lillyrod

Det här karet var verkligen mitt drömkar när det var i full prakt Skämtar Det såg ut som ditt nick.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2017-06-17 21:27 #2 av: paradisgarden

Tack. Hoppas d ska kunna bli lika vackert igen om än inte lika pedantiskt skött som sist. Vill ha mera lättskött o avslappnat. Mest långsamväxande växter e nog bäst för mig så man slipper hålla på så mycket. Har lite problem o hitta rätt stor bakgrundsväxt som ja trivs m... Ska va mörkgrön o ge ett rent, icke stökigt eller spretigt intryck o passa i en skog. Kanske bli tång överallt tslut... Men då får ja nog nöja mig m ett rör o för den gillar verkligen inte d starka ljuset... eller va som hände.. Kanske inte va när ja satte i d extra röret fresten, utan när ja bytte rör... O posthornen har käkat sönder växterna oxå... Tången ser hemsk ut m alla hål... Var inga problem när ja bara hade mina bruna, men sen skaffade ja blå från nån annan o den stammen var inte växtvänlig... De gick på växterna direkt hur mycke mat de än fick o nu e de ju korsade. Önskar ja nöjt mig m de söta, vackra o snälla bruna... Nu får ja utrota alla m handkraft o m hjälp av en liten helena (vågar inte ha fler för då förökar väl de sig istället :P ).

Anmäl
2017-06-18 09:15 #3 av: Rovfisk

Men vad läckert. det ser ut som en skogsglänta med fina träd majestätiskt tillbakadragna ...helt underbart. Och OJ vad det kommer bli "Paradisgarden", när det har växt till sig  Kär

Sajtvärd på akvariefisk i fokus.

*520 l *250l *240 l *225 l *112 l

Anmäl
2017-06-18 21:15 #4 av: paradisgarden

Det var ju bra, för d e just en skogsglänta d va menat att se ut som 😉. Plockade bort d ena röret imorse o har nu enbart ett power-glo. Hoppas tången tar sig nu. O kanske även "gräset" som oxå ogillade d starka ljuset o nu bara finns mycket sparsamt under tången i kanterna... Ja som trodde mitt kar va för dåligt lyse i när ja satte i ett extra rör.. Tydligen Inte enligt en del av växterna alla fall.. Hoppas spikbladen klarar sig m mindre ljus... De o tången e verkliga favoriter 😊. Får väl införskaffa mina små fiskar snart så gödningen kommer igång igen oxå. Ska ha en zebrasnäcka o nån annan större snäcka oxå, typ piggsvin eller va de heter. Kanske bumble bee snäckor. Riktigt söta 😊. Älskar verkligen mina små blå räkor. De e fantastiska! Kan varmt rekommendera sånna t er som vill testa räkor. Så otroligt vackra mot rötterna! Vill ha mer rötter på nåt vis.. De e en mycke vacker bakgrund t fiskarna o räkorna.. Kom gärna m idéer på hur ja ska få till mer "yta" rötter utan att d för den skull blir plottrigare ☺

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.