Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 1837 ggr
Madeleinez
6/17/17, 7:51 PM

Axolotl

Hej! Jag har tänkt att köpa 2 stycken Axolotl's om någon månad men jag har några frågor som jag tänkte att ni "fiskgalningar" kunde svara på. ;) Jag har just nu 2 st akvarium här hemma, men har förstått att axolotl's faller under groddjur? 1. Vad tycker ni är minimum storlek på akvariumet för 2 st? 2. VART FÅR MAN TAG PÅ DOM?! Jag har googlat mig galen & hittar inga uppfödare/zooaffärer som säljer dessa. :( Sen självklart så ska dom få varsitt litet krypin + några växter & sand. Och naturligtvis en vattenkylare/ fläkt till akvariumet om det skulle behövas. Tacksam för svar! :)

Annons:
vendelay
6/17/17, 7:53 PM
#1

Finns riktigt mycket information om du klickar på ordet >axolotl<

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Äppelsnäckan
6/18/17, 10:06 PM
#2

Fick hem min första Axolotl igår, en albino. Ska köpa en viltfärgad om någon dag. 

1. När de är fullvuxna (25-30 cm långa) skulle jag säga att ett 100 cm långt kar är minimum. Helst större. De växer hyfsat fort vad jag hört. Jag har ett 125 långt och 50 brett och 50 högt till min. 

2. De är lite knepiga att få tag på för Imazo (grossist som många djuraffärer beställer från) har inte alltid inne. Du får fråga din lokala djuraffär om de kan få tag i några. Annars får du kolla efter uppfödare, gå med i grupper på Facebook, t.ex. Axolotl Sverige. Finns ett par. Fick tag i min albino från Falskogs Akvarium, de har kvar 2 st viltfärgade för 295:-/st.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Lizelda
6/19/17, 2:18 PM
#3

Var bor du? Har bebisar just nu :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Madeleinez
6/24/17, 12:21 PM
#4

Tack för all hjälp! Ska kolla med djuraffärerna om dom kan ta in. Jag bor i stockholm & har tyvärr svårt att ta mig utanför stockholmsområdet. :( Men bor du i stockholm så är jag intresserad! :) Mvh Madeleine

Madeleinez
6/24/17, 12:29 PM
#5

Jag söker främst 2 st leucistic färgade. + ett akvarium som är 100 x ca 30 x 40. (L:D:H). Tänkte starta en ny tråd där jag söker ett sådant akvarium. :)

Cecilia.S
6/24/17, 12:33 PM
#6

Härligt att du ska skaffa två :-) Hoppas att du hittar trevliga exemplar. Försök att hitta ett något större akvarium än "minimum-måttet"! Det är mycket bättre. Jag skulle säga att mitt 240 liters kar som är 120 långt är i minsta laget för två, jag hade haft bortåt 125-150 cm (L) till två Axolotl ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Lilolizeit
6/24/17, 12:59 PM
#7

#5 akvariet du söker är på 0,3kvm vilket inte ens är lagligt minimum mått för 1 Axolotl, så sök efter ett större.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Madeleinez
6/24/17, 2:38 PM
#8

Förlåt om det var otydligt, jag ska ha akvariumet på 1 meter till mina guppys som börjar bli för många för ett 60 liters. :) Till axolotlerna ska jag ha ca 240 liters (självklart mycket golvyta) :)

Madeleinez
6/24/17, 2:40 PM
#9

Så jag söker alltså minst ett 240 liters till dom (helst typ 320) men mina guppysar vill ha ett på ca 1 meter. :)

hund_katt
6/25/17, 3:18 PM
#10

kolla facebook grupper köp och sälj, och annonsera att du söker axolotler i stockholm. brukar finnas någon :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Madeleinez
6/25/17, 5:19 PM
#11

Tack allihopa!! :)

Madeleinez
6/25/17, 5:19 PM
#12

Tack allihopa!! :)

Upp till toppen
Annons: