Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 2735 ggr
Lojs
6/17/17, 7:10 PM

Akvariefiskar ute över sommaren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har blivit inspirerad av folk på facebook som sätter ut en balja med fisk över sommaren, så jag ger mig på och testar. =) Kul projekt tänkte jag som redan har allt jag behöver till projektet hemma. 

Jag fick tips om den här youtubekanalen https://www.youtube.com/user/msjinkzd Hon bor på ett ställe i USA som verkar ha hyfsat likt klimat som vi har här, så tipsen hon ger borde funka bra. Hon låter till exempel fiskarna vara ute när temperaturen stabiliserat sig till minst 10 plusgrader om nätterna, låter rimligt. Kolla gärna in kanalen, den var riktigt intressant. =)
Jag ska se om det finns lite andra roliga youtubekanaler med liknande projekt. =)

Det jag ordnat nu är att jag snott åt mig ett skuggigt hörn på vår lilla innergård (hör enbart till vår lägenhet). Baljan kommer få en liten smula morgonsol bara, jag ville inte sätta den i solen för att inte riskera att det blir för varmt, men samtidigt tar jag gärna lite morgonsol för att den ska värmas upp lite och för att växterna ska få någon sol över huvud taget. Får väl se om växterna klarar sig på ljuset som reflekteras från väggarna under dagtid. 
Mitt projekt är väldigt simpelt, som inredning i baljan kommer jag bara ha en pump, växter och någon sten för att få växterna att stanna på botten. Baljan i sig är en simpel 130l Samla-låda från IKEA.

Jag har snott lite smått och gott av växter från de andra karen, det får duga. =) Främst flytväxter för att skydda mot insyn så inte skatorna får alldeles för lätt att fiska i baljan. Till att börja med kommer jag nog lägga över något på en bit av baljan så att där finns skydd innan växterna spridit sig ordentligt. 

Just nu har jag bara gjort rent baljan och fyllt på vatten. Det som ska göras är att borra avrinningshål (så att regn inte ger översvämning). Leta upp förlängningssladd till pumpen. Fundera ut ett sätt att fixa en hemmagjord filterkammare till cirkulationspumpen jag tänkte använda. Leta upp stenar att limma/knyta fast växter på.

Sedan ska egentligen baljan stå tom några veckor innan fiskarna kommer i, för att små vattenlevande varelser ska bosätta sig i baljan som foder till fiskarna, men jag är för rastlös för att vänta så jag får nöja mig med att mata "utefiskarna" när jag matar fiskarna inne. =)

Först tänkte jag sätta ut ett gäng av mina guppy-yngel, men de bor redan rätt bra som det är. Däremot kommer deras hem blir lite väl överbefolkade när de får "småsyskon", så tanken jag har just nu är att sätta ut några dräktiga guppyhonor i baljan så de får yngla av sig ute och sedan flytta in igen till sina vanliga kar. 
Jag kommer även ha ett gäng posthorn som får bo i baljan över sommaren. 

Sedan när natt-temperaturen börjar sjunka igen så kommer det bli spännande att se vad jag har när jag plockar in dem. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Cecilia.S
6/17/17, 7:39 PM
#1

Vilket spännande projekt! Kommer du att uppdatera kring hur det går med allt? :-) Följer!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lojs
6/17/17, 7:44 PM
#2

#1 Absolut, ska försöka uppdatera. =) Just nu sitter jag och surfar runt på youtube och det verkar vara många som har guppies ute i baljor över sommaren. Jag plockar upp lite tips och tricks här och var. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

PeG
6/17/17, 8:54 PM
#3

Börja fundera på vart du ska göra av fiskarna i tid. Vet en person som satte ut ett 10 tal guppies i sin trädgårdsdamm tidigt på våren. Sen höst så fanns det många……

Lojs
6/17/17, 9:01 PM
#4

#3 Absolut. Tanken är att jag ska starta upp ett 240l till innan hösten, så det borde gå bra. I övrigt så hoppas jag att ynglen växer till "säljbar" storlek över sommaren, då kommer jag dels höra med lokala djuraffären, dels finns det en del lokala facebookgrupper för akvarister där fiskarna brukar sälja rätt bra (sålde ett gäng endlers på 10 min för nån vecka sedan).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
6/18/17, 9:39 AM
#5

En kompis till mig brukar ha Guppy ute i en liten damm under sommaren. Det har fungerat bra, enda problemet är när hon skall ta in dem till vitnern …Det brukar finnas miljoner i olika storlekar ;)

Men det har fungerat bra för henne. Fiskarna har dessutom haft ganska fri tillgång till mat bestående av mygglarver och diverse andra kryp som landar på vattenytan, plus att hon har stödmatat 2-3 ggr i veckan. Så de har varit runda och välmående när de har kommit in till hösten :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
6/18/17, 10:05 AM
#6

#5 Jag hoppas på att det ska bli lite småkryp i baljan, men vi bor i bostadsområde i princip helt fritt från mygg och utan så mycket kryp, så jag vet inte vad jag kan hoppas på riktigt. 
Om jag bara sätter över honor nu som får gå tills de ynglar och sedan flytta hem igen så hoppas jag på att ynglen inte riktigt blir så stora att de ynglat av sig en massa när de ska flytta in sedan. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Draken
6/18/17, 10:09 AM
#7

Vilken lycka att bo nästan helt myggfritt …Tror jag flyttar till ditt bostadsområde 😃 ….Förlåt, var inte meningen att spåra ur i tråden 😊

Ett och annat småkryp eller mygga borde ju hitta vägen till baljan kan man tycka. Vissa söker sig ju till vatten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
6/18/17, 10:14 AM
#8

#7 Haha, ingen fara. Här precis vid västkusten blåser väl myggorna bort gissar jag. ;) (Vi har inga vattensamlingar alls i närheten av vårt bostadsområde, så det är väl därför här inte är några mygg).

Jo, jag har för mig att det var någon form av fiskfoderkryp man kunde odla bara genom att lägga hö i vatten, men jag minns inte vad det var, eller om det var så enkelt som att bara stoppa hö i en vattenburk i fönstret. Detta minns jag sedan jag hade akvarium när jag var ung för sisådär 25 år sedan, så minnet är lite luddigt…

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
6/18/17, 10:19 AM
#9

Jo, det finns nåt man kan odla fram ur hö i vatten. Annars får du väl ta en tur till skogs, nånstans, och plocka med dig mygglarver hem och förvara i en vattentunna, eller i stängda burkar i kylen. ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
6/18/17, 10:30 AM
#10

#9 Haha, jag är inte riktigt i skick för att promenera i skogen för tillfället (foglossning). Och jag vet inte ens var jag skulle få tag på hö utan att köpa onödigt mycket. Så jag får nog förlita mig på att ge utefiskarna samma mat som de andra. 

Nu ska jag gå ut och kolla tempen på vattnet, sedan sätta i pumpen, så har jag kommit någon vart idag med. =)
Funderar på att sätta i fisk idag, men hade helst velat ha lite gömställen för yngel klart på botten först, och mitt lim att limma växter med är i princip slut… Så jag får se.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
6/18/17, 10:44 AM
#11

21 grader i vattnet, borde vara rimligt med ledning av de youtube-videos jag har sett. 
Pumpen är installerad så där är lite ytrörelse, det var så långt jag kom nu. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
6/18/17, 3:20 PM
#12

Spännande. Dokumentera gärna eftersom :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

hejkomochhjälpmig
6/18/17, 3:40 PM
#13

En varning bara, jag har sett 130 liters SAMLA-lådor som belastas med vatten under längre tid, spricka i botten. Dessa är inte gjorda för att hålla vattnets tyngd.

Jag har själv inte vågat använda  dessa stora SAMLA- lådor till något annat än transport  för stora fiskar och då har jag (räddhare som jag är) tagit av hjulen = blir för mycket punktbelastning på dessa.  Samt skurit ut frigolitskivor att ha under, eller annat avbelastande matrial så att trycket som sätts på  de tunna plastskarvarna i botten inte blir så högt. Så det är i så fall mitt tips, om du ändå vill använda dig av denna.  :)

Annons:
Lojs
6/18/17, 4:20 PM
#14

#12 Tack!

#13 Bra tips, tror vi har frigolit liggande så det ska jag testa, bra poäng att det blir stor belastning på hjulen. 
Jag är ändå på jakt efter en större balja i mörkare material (mörkare material för att stå emot värme bättre, större balja för mer plats för fiskarna att växa). Det lutar åt någon form av regnvattentunna, ska bara hitta en billig nog. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
6/19/17, 2:06 PM
#15

Projektet går framåt i tanken i alla fall. ;) Maken fick äntligen tid att vara i verkstaden idag, så kan ska plocka med sig grejer hem. 
Ta hem borr så vi kan fixa avrinningshål, lim så jag kan limma växter på stenar och frigolit för stöd undertill. 
Sedan letar jag som sagt efter en begagnad regnvattentunna att ha istället, det är vad många verkar ha som har guppys utomhus på youtube. Skulle kännas bättre med stabilare balja som sagt, samt mörkt material, redan idag är vattnet uppe på 22 grader och jag är lite orolig för de varmare månaderna, idag är ändå inte så farligt varmt ute.
I värsta fall får vi köpa en helt ny tunna när lönen kommer, men synd att ta en helt ny tunna och hålla på att borra hål i och sådär. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
6/19/17, 5:47 PM
#16

Sådär, frigolit under lådan som avbelastar, avrinningshål borrade. =) Nu ska jag bara limma växter på stenar, sedan funderar jag på att sätta i lite fiskar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
6/20/17, 2:42 PM
#17

Jag satte över 3 endlerhonor från mitt "korsningsprojektkar" ihop  med 7 yngel igår. Jag valde ut tre honor som såg lite runda ut, men inte överdrivet (ville inte stressa en "högdräktig" hona med den plötsliga klimatförändringen).
I morse var jag väldigt spänd när jag gick ut och kollade dom, var såklart rädd för hur de skulle klara första natten i "kylan". Jag kunde se två av honorna, kan dock inte se någon död, så förhoppningsvis gömmer den tredje sig. Det visade sig att en av honorna ynglat över natten, trots att jag inte tyckte jag tog någon jättetjock. Ynglen mår fint och verkar fullt utvecklade i alla fall. 
Honan som hade ynglat var klart smalare så det var lätt att se vem som var "skyldig", så hon fick flytta tillbaka till sitt vanliga kar. 

Himla skönt att första natten gått bra! Hoppas ynglen fortsätter trivas!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
6/20/17, 2:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

En bild från idag. Jag har täckt över ena kortsidan med en bräda så att det finns mer skydd för fåglar mm tills växterna börjat täcka mer. Längst uppe till höger kan man se ett gäng yngel.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
6/20/17, 5:25 PM
#19

Det ska bli kul att se hur det går med detta. Jag är som sagt innan för feg för att flytta ut någon. Tror inte jag har några som skulle trivas ute heller för den delen : )

Lojs
6/22/17, 10:56 AM
#20

Jag har ingen aning om vart de andra två honorna har tagit vägen nu. Måste ha blivit uppätna av någon fågel eller något, för jag kan inte se att de ligger döda någonstans i baljan. Det konstiga är att jag inte hört några skator eller katter utanför. Baljan står precis utanför sovrumsfönstret och jag är här i sovrummet typ jämt (har datorn här och är hemma sjukskriven) och har översikt, plus att hundarna brukar reagera på både skator och katter. 

Men men, ynglen verkar må fint. Igår fiskade jag upp ett gäng yngel till från min korsningsburk på 54l. De får mer plats att växa i lugn och ro utomhus istället för i den något överfulla 54:an. 

Idag får ynglen smaka sitt första regn, bara lite dugg, men ändå. Med svensk sommar är det nog bra att träna på regn. ;) 
Om det blir en regnig sommar planerar jag att inte behöva göra så mycket vattenbyten i baljan, smidigt med avrinningshål så byter vattnet sig själv.
Dock blir det ju i vilket fall mitt smidigaste kar att byta vatten i, bara att lägga i vattenslangen så byter det sig själv utan att jag behöver suga upp något vatten. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lillyrod
6/22/17, 6:13 PM
#21

Det finns ingen risk att ynglen åker med ut i avrinningshålen?

Lojs
6/22/17, 6:45 PM
#22

#21 Risken finns såklart, men det är samma lösning alla andra har som jag sett på youtube och ynglen är sällan uppe vid ytan (och såklart använde vi minsta borret vi hade). Men tanken är att jag ska köpa myggnät och sätta bitar framför hålen för säkerhets skull när jag kommer iväg till granngården nästa gång.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
6/22/17, 7:05 PM
#23

Det blir säkert bra. Var bara en tanke som slog mej : )

Lojs
7/1/17, 2:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Det händer inte så mycket i baljan. Ynglen växer och mår bra, tempen håller sig ganska jämnt på över 20 grader. Jag är lite orolig för växterna, de har blivit mörkare. Jag vet inte om färgen beror på annan sorts ljus eller om de håller på att dö, någon som har en teori? Jag lade i lite fler flytväxter idag och om man kollar på bilden kan man klart se en färgskillnad, de ljusgröna växterna är de nya. Håller just nu på att koppa in ett nytt gäng yngel som ska få flytta ut, ca 15 stycken lyckades jag få ihop innan jag gav upp.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
7/1/17, 2:47 PM
#25

Svårt att säga vad som påverkar växterna. Får de gödning inne men inte ute?

Lojs
7/1/17, 2:50 PM
#26

#25 Jag har ingen gödning alls utom i största karet där jag jag bottengödning, och flytväxterna är från de andra karen. 

Växterna får ju helt klart mindre direkt ljus ute, det är bara några timmar på morgonen det lyser mot en del av baljan (är rädd för överhettning om jag skulle flytta ut den i solen). Men å andra sidan så är det ju rätt ljust ute över lag, plus ljus balja så jag har inte tänkt att de borde dö av ljusbrist, bara kanske växa lite sämre.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
9/21/17, 10:13 PM
#27

Imorgon är det dags att plocka in ynglen. Det blev lite senare än planerat, med en liten bebis i huset (hon föddes 28/7) så har annat kommit emellan. Men temperaturen ute har varit snäll så fiskarna borde ha klarat sig. Jag har inte haft sån stenkoll på dem, det är helt övervuxet med flytväxter, men jag har alltid sett några vid matning och ibland när jag stått och tittat ner vid pumpen där flytväxterna inte är i vägen.
Jag flyttade in de jag lyckades fånga för ett par veckor sedan och de flesta av dem har klarat flytten fint. De som jag flyttar in nu ska jag fördela i 3 olika kar tänkte jag, skulle något kar inte passa dem så vill jag inte riskera att förlora alla. 
Så här innan jag plockat in dem så tycker jag det har funkat fint att ha dem ute över sommaren, växterna klarade sig bra trots att jag valde en skuggig plats (för att undvika överhettning de varmaste sommardagarna) och vattnet har fyllt på sig själv när det har regnat. De sista par månaderna blev vattnet grumligt av alger, men det är ju inget som påverkar ynglen.
Jag hoppas på att kunna göra samma sak nästa år, med deras avkomlingar, eller om det hunnit bli en generation till. Men då ska jag försöka hitta en vattentunna så det blir fler liter, plus att jag ska fylla tunnan i god tid innan fisken ska flytta in så det hinner bli mikroorganismer och annat oknytt i som foder till ynglen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lojs
9/22/17, 2:16 PM
#28

Jag har börjat fiska nu, men blev precis avbruten av regnet. än så länge har jag fått tag på 7 yngel. Vet tyvärr inte hur många jag satte ut dock. Men där borde vara i alla fall 20 stycken om de har överlevt. 
Det lustiga är dock att jag ju satte över 3 endlerhonor som var dräktiga, en plockade jag in och de andra honorna antog jag ha dött eller blivit uppätna, har inte sett dem på hela sommaren. Men ojdå, de hittade jag visst idag och har fångat in. =)
Får se hur länge det regnar nu och när jag kan fortsätta. Riktigt spännande!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

usvead
9/22/17, 3:06 PM
#29

Kul att de levde 🙂

Vissa fiskar är fenomenala på att gömma sig. Jag har både en och två gånger trott att nu har fisken dött eftersom man inte sett röken av  den på länge men så plötsligt dyker den upp igen som från ingenstans…

Lojs
9/22/17, 6:16 PM
#30

Haha, jo verkligen, men liksom hela sommaren… 

Totalt blev det 11 infångade idag, de är skitsvåra att leta upp, väldigt kamouflerade så jag ska försöka få upp de sista om det är fler imorgon, och även de posthornssnäckor jag inte fick upp idag.
Men i alla fall, 11 överlevande av drygt 20 är lika bra/bättre än vad som hade överlevt i de vanliga karen, så jag är mycket nöjd. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
9/22/17, 7:56 PM
#31

Spännande, och vad roligt att honorna faktisjt levde :D

Tror du det finns fler ute som du inte har hittat ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
9/22/17, 8:06 PM
#32

Så härligt att det har gått så bra - och sent grattis till det lilla tillskottet i er familj 🤗

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lojs
9/22/17, 8:09 PM
#33

#31 Jo, tror säkert att det kan finnas ett par till, det är en del smuts på botten så de har en del att gömma sig i, ska be åttaåringen med skarpa ögon att hjälpa mig att kolla imorgon. ;) 

#32 Tack!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: