Annons:
Etikettövrigt
Läst 5795 ggr
habibiguppy
2017-06-16 15:28

Sötvattensrocka

Hör att de skall finnas rockor som man kan ha i sötvatten? Sök en del men inte hittat någon direkt information kan någon tala om för mig mer om dens artbeskrivning eller vad en såna rockor kräver för typ av hem osv?

Annons:
Lillyrod
2017-06-16 16:53
#1

Det kommer upp en hel del info om man söker på dem.

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=398

http://www.seriouslyfish.com/species/potamotrygon-leopoldi/

Där har du lite. Det största problemet är väl att de vill ha kar på runt 1000 liter eller över : )

Draken
2017-06-17 10:30
#2

Har du inte möjlighet att ha ett kar på runt 1000 liter (eller mer) med en bottenyta på minst 90 cm. så kan du inte ha en sötvattensrocka .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2017-06-19 19:26
#3

minst 90cm Brett alltså och dom vill hellre ha bottenyta än höjd

Sök på Motoro eller Leopoldi

Sen är valparna Riktigt svåra (Kinkiga) att få och äta, Och dom vuxna är SVINDYRA :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

hejkomochhjälpmig
2017-06-19 20:59
#4

Visst finns det sötvattensstingrockor! 😍

Det finns en hel del olika arter (och ett stort antal häftiga hybrider på marknaden) men gemensamt har de att de är stora,  syrekrävande, aktiva rovfiskar som skräpar ner kolossalt mycket, och dessutom är känsliga för dåliga vattenvärden. Det gäller att man har ordentligt med utrymme för dem, ordentlig filtrering (tänk: sump/droppfilter etc) och kan sin vattenkemi!  Samt fullkomligt bara ääälskar att göra vattenbyten….

De har även en gifttagg på stjärten  som  man ska vara mycket försiktig med, denna tappar de med jämna mellanrum. Eftersom dessa taggar är giftiga även för rockorna och andra fiskar måste man  då plocka upp dem ur akvariet, försiktigt, för det är farligt även för oss människor att sticka oss på dessa.  Det gör också outhärdligt ont!

Om man skulle bli stucken så ska man omedelbart stoppa den stuckna kroppsdelen i så varmt vatten man klarar av, giftet är nämligen protein-baserat vilket innebär att det stelnar och inte sprider sig när det upphettas. Sedan tar man sig för säkerhets skull lämpligast till sjukhus.

Potamotrygon scobina är den minsta arten som finns att få tag i, vad jag vet, den kan bli ca 35 - 45 cm över disken.  Man ska nog för att vara på den säkra sidan anta att valpen (Ja, rockbebisar kallas för valpar! 😍) man köper kommer bli så stor som den har potential till att bli, förbereda sig på och utgå efter det. 

Den vanligaste (och billigaste, kostar bara några tusenlappar) rockan i handeln heter Potamotrygon motoro, och den är också den som de flesta har som första-rocka. Detta är väldigt dumt, då honorna inte helt sällan blir en meter över disken som vuxna, det blir alltså en helt enorm fisk som inte är lämplig överhuvudtaget för privatpersoner, anser jag.  Denna finns i framavlade färgvarianter så som "Pearl" och "Marble", och dessa brukar inte bli riktigt lika stora, men risken finns fortfarande så det får man i så fall vara beredd på. 

Satsa då hellre på en mindre art, skulle jag säga, och en dyrare mer exklusiv rocka som har ett större andrahandsvärde ifall något skulle göra att du inte kommer kunna behålla den livet ut. Se det som en typ av livsförsäkring för din älskade rocka! Potamotrygon leopoldi och Potamotrygon schroederi, är exempel på arter som blir upp till 60 cm  över disken och ser väldigt häftiga ut.

Andra  ännu lite mindre arter är till exempel: Potamotrygon bosemani ,  Potamotrygon hystrix och Potamotrygon orbignyi. 

Tänk på att  man inte räknar med stjärten när man mäter rockor + att det är en aktiv fisk, vilket betyder att den behöver simutrymme utöver utrymmet den rent fysiskt kräver för att kunna röra sig någorlunda. Utöver det så är de som sagt känsliga för försämrad vattenkvalitet och så skitar de ner något otroligt. Det handlar om väldigt stora akvarium även om man väljer en av de mindre arterna och det är alltså en fisk som nog får klassas som svår att hålla på grund av allt detta.

Men, har man plats nog för en rocka,  kunskap nog för en rocka, intresse nog för en rocka och ekonomi nog för en rocka (det kostar en hel del att både införskaffa  (många av de vackrare rockorna är riktigt dyra) och mata,  och pengarna för att köpa/bygga och att hålla igång ett så stort kar kostar mer än vad man kanske tror) så tycker jag att man absolut ska skaffa sig en, de är otroligt härliga individer med mycket stor personlighet! Är man lite osäker, är det bäst att låta bli. :)

habibiguppy
2017-06-20 10:56
#5

TACK allihopa för era kommentarer det har hjälp mig stort! Har inte funderat på att skaffa någon rocka behövde bara info om de :)

Upp till toppen
Annons: