Annons:
Etikettövrigt
Läst 4122 ggr
Äppelsnäckan
2017-06-15 23:37

Tips på fiskar som äter yngel?

Hej!

Behöver tips på fisk som passar till ett 110-liters som äter guppyyngel. Tack på förhand.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Cecilia.S
2017-06-15 23:47
#1

Om du har problem med överflöd av yngel kan du inte lösa det genom att försätta dom för fara. Det är djurplågeri i mina ögon; du utsätter medvetet djuren för lidande genom att köpa hem en fiskart som äter och jagar dem (= stress samt ett oerhört lidande). Du får istället stå ditt kast. Sära på honor och hanar om möjligheten finns, för att minska på fler dräktiga honor (långsiktigt tänk). Sälj eller ge bort yngel via exempelvis annonser på olika webbsidor (t.ex. här eller i grupper på Facebook) för att minska beståndet. Lycka till :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

MsZ
2017-06-16 14:28
#2

…och rent krasst är det förbjudet enl lag

Äppelsnäckan
2017-06-16 16:31
#3

Det är inte mitt akvarium det gäller till att börja med. Platys t ex äter sina egna yngel, är inte det också djurplågeri om man låter de vara kvar i akvariet när de ynglar av sig? Jag anser inte att det är djurplågeri om fiskarna i övrigt är fredliga och inte jagar guppyna. Syftet är att en del yngel ska bli uppätna, inte att fiskarna ska må dåligt. Jag tycker det är naturens naturliga gång att djur kan bli uppätna, så är det i naturen. Tyck vad ni vill. Ville bara ha tips på fiskarter som kan funka.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Sissen
2017-06-16 16:47
#4

Så du vill medvetet sätta in en fisk för att mörda i ditt akvarium? Rent och skärt djurplågeri… Gör istället som #1 säger.

Lillyrod
2017-06-16 16:57
#5

Alla fiskar äter yngel i ett akvarium så med mindre gömställen brukar de andra fiskarna hålla efter beståndet av yngel. 

Det är naturens gång i ett akvarium, det håller jag med om men att sätta in fiskar enbart för den sakens skull känns lite sådär. Då är det nog bättre att försöka hålla nere yngelfödandet. Kanske bara honor eller hanar i karet är bättre?

oh-la
2017-06-16 19:58
#6

Lite märkligt att man i vissa trådar rekommenderar vissa fiskar i räkakvarier med kommentaren att de kommer äta räklingar, men inte vuxna och det är helt ok, men när man vill ha en fisk som äter lite av ungen ska man plötsligt separera, något som inte är möjligt i princip eftersom flera levandefödare lagrar sperma och behöver bara ha blivit parad en gång för att ge yngel. Att där emot blanda levandefödare med andra fiskar som garanterat äter yngel går där emot utmärkt så länge som man inte uttrycker att det är bra att några yngel stryker med… Lite dubbelmoral… och jag skulle gärna se lagen som säger att det är förbjudet att ha fisk som äter yngel… Det skulle annars ta död på typ all fiskhållning, minus fredliga malar och räkor typ… man kan inte ens hålla levandefödare med sina egna yngel, för dom äter upp dom själva också. Terror brukar vara duktiga på att äta yngel! Några kardinaltetror, rosentetror eller liknande kanske skulle vara nått?

Annons:
Maleficum
2017-06-16 20:18
#7

Min dvärgkula blev väldigt rund och fin om magen efter den flytta in till mina projektguppysar. Antar den äter både yngel och räklingar. Gott om gömställen och absolut inga invånare som verkar stressade (ynglen simmar gladeligen runt bland alla övriga fiskar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
2017-06-16 20:36
#8

#6 Jag måste hålla med dig här, med ett leende. Som jag sa förut så äter alla fiskar yngel om de får chansen. Eller räklingar. Eller något annat smått och gott.

Att föda upp fiskar för att mata andra fiskar med (levande) är inte tillåtet. Att ett och annat yngel eller räkling slinker ned i fiskarnas magar är inte olagligt och det händer ju hela tiden. Sen att sätta in fiskar just för det ändamålet känns lite mer som att man styr över naturens gång 🙂

Äppelsnäckan
2017-06-16 21:22
#9

#6 Håller med dig till 100%. I andra jämförbara situationer säger inte folk att det är djurplågeri. Tack för tipsen!

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Äppelsnäckan
2017-06-16 21:31
#10

Som sagt är det inte mitt kar utan en bekants. Ska ge honom rådet att bara ha hanar, alternativt välja någon annan art än Guppy, eller köpa tetror.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

mickep
2017-06-17 18:13
#11

Ser inte  moraliskt problem eller djurplågeri med att införa en lite naturlig balans i ett akvarie. Många av de yngel som äts är troligen dåligt utvecklade eller på annat sett inte helt ok… precis som i naturen. Men vill man föda upp "sjuka" fiskar så….

Draken
2017-06-18 09:49
#12

Måste nog hålla med  #6 #7 och #8 här. Naturens gång. Vissa yngel eller räklingar stryker med, antigen tar föräldrarna dem själva eller så tar andra invånare dem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-06-18 13:12
#13

Jag tycker inte heller det är fel att föräldrar eller andra invånare i karet håller efter ynglen, men jag tycker det är fel att köpa en art enbart av den anledningen. Om du glesar upp gömställena något kommer ynglen att minska vart eftersom, då de inte kommer ha någonstans att gömma sig ordentligt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
hejkomochhjälpmig
2017-06-18 15:01
#14

#13 Fast att glesa upp gömställena för ynglen  enbart med syfte att yngel ska bli uppätna är väl  i så fall precis lika elakt/fel som att tillsätta en fisk som  är bra på att äta upp dem?  Syftet är detsamma och  ynglens öde blir det samma.

Jag är dock beredd att hålla med  dig ändå, jag tycker inte slutresultatet - varken för fisk eller ägare blir speciellt bra när man köper fisk för att den enbart ska fylla en funktion - inte för att man själv tycker om eller är intresserad  av arten på något sätt.  

Ett bra exempel är ju Helenasnäckorna, som ofta införskaffas just utav en sådan anledning, de ska bara hålla nere skräpsnäckorna i antal - och sen när de har utrotat skräpsnäckorna så svälter de ihjäl för att ägarna inte matar dem.  Inte okej.

TS: 

Jag tycker personligen att det bästa sättet  är att sära på hanar och honor när det gäller levandefödare. Och sen  vara supernoga med att se till att överlevande  hanyngel inte hinner bli könsmogna i mammornas kar så att inte honynglena hinner bli befruktade.  De vuxna honorna kommer dock portionera ut yngel  resten av sina liv men efter ett tag, när mammorna har gått bort så har man bara obefruktade honor kvar.  Så har jag gjort när jag tycker det får vara nog med yngel, och det fungerar varenda gång men det gäller att vara noga och ha tålamod. :)

Att tänka på när det gäller att ha  bara levandefödarehanar tillsammans är att se  till så att ingen blir mobbad, de kan vara otroligt elaka mot de svagare hanarna - vilka då utsätts för stress - som leder till sjukdom - som leder till död.  Genom att ha tillräckligt många tillsammans sprids de eventuella aggressionerna och det blir inte så allvarligt alls.  Fler än 5 hanar bör man nog ha, finns säkert undantag men som sagt, det gäller att vara uppmärksam!

Draken
2017-06-18 15:18
#15

#14 Håller med till 250%, kund inte ha sagt det bättre själv :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: